Intellectuals and education-historical and biographical approach
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10158Keywords:
Method, History of education, IntellectualAbstract
The article aims to contribute to the intellectual history, especially of the intellectual of education, as it considers aspects that should be analyzed in an analytic approach. Therefore, was taken into consideration theoretical and methodological approaches that bring together elements of biographical studies and the history of education. From the intellectual concept, it is possible to characterize and explain the pedagogical action. It is also possible know the argument, the applicability and educational legitimacy, aspects whose historical construction requires the creation and implementation of operational categories. Finally, in this text, it was considered that the historical approach, dedicated specifically to the history of an intellectual, corresponds to an epistemic field established under a special approach that seeks to enhance the biological, social and cultural dimensions, with the intention of building knowledge from material conditions and perspectives of those who thought, in this case, the education.
Downloads
References
AVELAR, Alexandre de Sá. A biografia como escrita da História: possibilidades, limites e tensões. Dimensões, Espírito Santo, n. 14, p. 157-172, jan./dez. 2010.
BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro. O moderno Tobias Barreto no Brasil Império. In: MESQUITA, Ilka Miglio de Mesquita; Barreto, Raylane Andreza Dias Navarro; NOGUEIRA, Vera Lúcia. (Org.). Moderno, modernidade, modernização nos projetos de Brasil ? séculos XIX e XX. Belo Horizonte: Mazza Ediçoes, 2015.
BENDA, Julien. A traição dos intelectuais. Tradução Paulo Neves, São Paulo: Peixoto Neto, 2007.
BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BOBBIO, Norberto. Os intelectuais e o poder. Dúvidas e opções dos homens de cultura na sociedade contemporânea. São Paulo: Editora Unesp, 1997.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In: AMADO, Janaína e FERREIRA, Marieta de Moraes (Org.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Langage et pouvoir symbolique. Paris: Essais, 2001.
BOURDIEU, Pierri; CHARTIER, Roger. El sociólogo e o historiador: prólogo de Roger Chartier. Madri: Abada Editores, 2011.
Chartier, Roger. À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietudes. Tradução Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Editora Universidade/UFRGS, 2002.
DUBY, Georges. A história continua. Rio de Janeiro: Zahar; Editora da UFRJ, 1993.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 2008.
GINZBURG, Carlo. A microhistória e outros ensaios. São Paulo: DIFEL, 1989.
GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
HABERMAS, Jürgen. Direito e democracia. Entre facticidade e validade. Tradução Flávio Sibeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997.
KOSELLECK, Reinhart. Espaço de experiência e horizonte de expectativas. In: KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado – contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão [et al.]. Campinas: Ed. Unicamp, 1990.
LE GOFF, Jacques. Os intelectuais da Idade Média. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.
MAGALHÃES, Justino Pereira de. Tecendo nexos: história das instituições educativas. Bragança Paulista (SP): Editora Universitária São Francisco, 2004.
MAGALHÃES, Justino. Intelectuais e História da Educação em Portugal e Brasil. Cadernos de História da Educação, v. 15, n. 1, p. 299-322, jan./-abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14393/che-v15n1-2016-12. Acesso em: 13 jul. 2016.
MANNHEIM, Karl. Ideologia e utopia. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986
MORIN, Edgar. Para sair do século XX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
SARTRE, Jean-Paul. Em defesa dos intelectuais. São Paulo, Ática, 1994.
SIRINELLI, Jean François. Os intelectuais. In: REMOND, René (Org.). Por uma história política. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.