Life-training process in the constitution of the teaching in professional technical education

Authors

  • Graziela Ninck Dias Menezes Instituto Federal da Bahia
  • Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10159

Keywords:

Teaching, Life training, Professional technical education

Abstract

The article discusses how the experience of life-training contributes the teaching at the Professional Technical Education. Results of (auto) biographical research from references to Delory-Momberger (2012), Novoa (2007), Pineau (2014) and Souza (2014). On the discussion of the teaching we used Gatti (2011; 2011a), Ramalho, Nuñez and Gauthier (2004), Rivers (2014) and Souza and Nascimento (2013). As methodological procedure, we gave employed narrative interviews with six teachers of the Federal Institute of Bahia / Ilheus Campus were used. As a result, the work points out the relevance of experiential processes in the constitution of teaching as well as the need to observe these processes in the development of training policy for licensed professionals and bachelor professionals who step into the Federal Institutes of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APOLO. Entrevista narrativa. Ilhéus (Bahia), 10 jun. 2014.

ARES. Entrevista narrativa. Ilhéus (Bahia), 16 jun. 2014.

ARTEMIS. Entrevista narrativa. Ilhéus (Bahia), 9 jun. 2014.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002,.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares para a Formação de Professores da Educação Básica. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2002.

BRASIL, Ministério da Educação. Referenciais Curriculares Nacionais para os Cursos de Bacharelados e Licenciaturas. Brasília: Secretaria de Educação Superior, 2010.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Tradução Carlos Galvão Braga, Mara da Conceição Passeggi, Nelson Patriota. Natal: EDUFRN, 2012.

GATTI, Bernadete Angelina. A formação dos docentes: o confronto necessário professor X academia. In: GARCIA, Walter (Org). Bernadete Angelina Gatti: educadora e pesquisadora. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

GATTI, Bernadete Angelina. Os professores e suas identidades: o desvelamento da heterogeneidade In: GARCIA, Walter (Org.). Bernadete Angelina Gatti: educadora e pesquisadora. Belo Horizonte: Autêntica, 2011a.

HEFESTO-ANDEJO. Entrevista narrativa. Ilhéus (Bahia), 30 maio. 2014.

JAY, Martin. Cantos de experiência: variaciones modernas sobre um tema universal. Buenos Aires: Paidós, 2009.

NÓVOA, Antônio. Os professores e as Histórias da sua Vida In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto, Portugal: Porto Editora, 2007.

PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: FINGER, Mathias; NÓVOA, Antônio. O método (auto) biográfico e a formação. Tradução Maria Nóvoa. 2 ed. Natal: EDUFRN, 2014.

RAMALHO, Betânia leite; NUÑEZ, Isauro; GAUTHIER, Clermont. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. Porto Alegre: Sulina, 2004.

RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Narrativas e memórias da profissão docente no meio rural. In: FONTOURA, Maria Helena, LELIS, Isabel Alice Oswald Monteiro, CHAVES, Iduina Mont’Alverne (Org.). Espaços formativos, memórias e narrativas. Curitiba: CRV, 2014.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos Cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido In: Educação. Santa Maria, v. 39, n. 01, jan/abr, 2014.

SOUZA, Francisco e NASCIMENTO, Vivianne. Bacharéis professores: um perfil docente em expansão na Rede Federal de Educação Profissional Tecnológica. In: MOURA, Dante Henrique (Org.) Produção de conhecimento, políticas públicas e formação docente em educação profissional. Campinas: Mercado de Letras, 2013.

Published

15-08-2016

How to Cite

Menezes, G. N. D., & Rios, J. A. V. P. (2016). Life-training process in the constitution of the teaching in professional technical education. Journal Education in Question, 54(41), 86–110. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n41ID10159