The curriculum integration in Brazilian fundamental education and its implications to the graduation curriculum of teachers

Authors

  • Helena Maria dos Santos Felício Universidade Federal de Alfenas
  • Luísa Alonso Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10950

Keywords:

Curriculum integration, Fundamental Education, Teacher training

Abstract

The study presents an analysis about the curriculum integration in legal devices that run the Brazilian basic education destined for initial years of Fundamental Education, these devices' implications to curriculum of initial teacher training, destined for this schooling step. It is grounded on Beane and Alonso, above all in their propositions about curriculum integration; the analysis has come up with four categories: Wide curriculum conception; Liaison between knowledge of distinct natures; Curriculum rooted on the engaging environment and Curriculum as an educational project. The work identifies that the curriculum integration is forgotten during the schooling process of Fundamental Education and points the need of this same curriculum perspective to guide the initial teacher training, with the certainty this model allows a progressive, solid and meaningful integration of knowledge, procedures and behaviors, endowing the future teachers with abilities which will guide their professional exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Luísa. A abordagem de projecto curricular integrado como uma proposta de inovação das práticas na escola básica. Braga: Universidade do Minho/ Instituto de Estudos da Criança. 2001. (Texto policopiado)

ALONSO, Luísa. Para uma teoria compreensiva sobre integração curricular: o contributo do Projeto PROCUR. Investigação e Práticas, Porto, n. 5, p. 62-88, dez. 2002.

ALONSO, Luísa. A construção de um paradigma curricular integrador. Braga: Universidade do Minho. 2004a. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/19232. Acesso em: 8 out. 2013.

ALONSO, Luísa. Competências essenciais no currículo: que práticas nas escolas? In: CACHAPUZ, António; CHAVES, Idália Sá; PAIXÃO, Fátima (Org.). Saberes básicos de todos os cidadãos no século XXI. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, Estudos e relatórios, 2004b.

ALONSO, Luísa. Perfil profissional e projecto de formação. In: LOPES, Amélia (Org.). De uma escola a outra: temas para pensar a formação inicial de professores. Porto: Edições Afrontamento, 2007.

ALONSO, Luísa; SILVA, Carlos. Questões críticas acerca da construção de um currículo formativo integrado. In: ALONSO, Luísa; ROLDÃO, Maria do Céu. Ser professor do 1º ciclo: construindo a profissão. Coimbra: Edições Almedina, 2005.

ALONSO, Luísa (coord.); SOUSA, Francisco; GONÇALVES, Lucília Leite; MEDEIROS, Conceição; CARVALHINHO, Cristina. Referencial curricular para a educação básica na região autônoma dos Açores. Angra do Heroísmo: Secretaria Regional da Educação e Formação, 2011. Disponível em: http://www.edu.azores.gov.pt/projectos/currregionaledubasica/Paginas/referencialCREB.aspx. Acesso em: 9 out. 2013.

ALONSO, Luísa; SOUSA, Francisco. Integração e relevância curricular. In: SOUSA, Francisco; ALONSO, Luísa; ROLDÃO, Maria do Céu. Investigação para um currículo relevante. Braga: Edições Almedina/Centro de Investigação em Estudos da Criança, 2013.

BEANE, James. Integração curricular: A concepção do núcleo da educação democrática. Tradução Aurora Narciso. Lisboa: Didáctica Editora, 2002.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (5 de outubro de 1988). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 out. 2013.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 out. 2013.

BRASIL. Parecer nº 5 de 13 de dezembro de 2005. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Disponível em: portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf?. Acesso em: 10 out. 2013.

BRASIL. Resolução nº 7 de 18 de dezembro de 2010. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE007_2010.pdf. Acesso em: 10 out. 2013.

CYRINO, Marina; SOUZA NETO, Samuel de. O estágio curricular supervisionado na experiência brasileira e internacional. Revista Educação em Questão, Natal,, v. 48, n. 34, p. 86-115, jan./abr. 2014.

ESCUDERO, Juan Manuel. Las comunidades de aprendizaje y la reconstrucción organizativa y pedagógica de los centros escolares: una visión panorámica. In: II SEMINÁRIO AS COMUNIDADES DE APRENDIZAGEM E A INOVAÇÃO EDUCATIVA, 2010, Braga. Anais. Braga: Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2010. (texto policopiado).

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos. Análise curricular da escola de tempo integral na perspectiva da educação integral. Revista e Curriculum, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 1-18. Abril de 2012.

FLORES, Maria Assunção. Currículo, formação e desenvolvimento profissional. In: PACHECO, José Augusto. Políticas de integração curricular. Porto: Porto Editora, 2000.

FULLAN, Michael; HARGREAVES, Andy. Por que vale a pena lutar? O trabalho de equipa na escola. Tradução Jorge Ávila de Lima Porto: Porto Editora, 2001.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out / dez, 2010.

GATTI, Bernadete Angelina. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed Editora, 1997.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança. O trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Tradução Jorge Ávila de Lima. Lisboa: McGraw-Hill, 1998.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Tradução Heloísa Monteiro e Francisco Settineri. Porto Alegre: Artmed, 1999.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Propostas curriculares alternativas: Limites e avanços. Educaça?o & Sociedade, Campinas, v.21, n.73, dez. 2000.

NÓVOA, Antonio. Devolver a formação dos professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação – PPGE/UFES – Vitória, ES, ano 9, v.18, n. 35, p. 11-22, jan-jun 2012.

PARO, Vitor Henrique. O currículo do ensino fundamental como tema de política pública: a cultura como conteúdo central. Ensaio: avaliação e políticas educacionais, Rio de Janeiro, vol.19, n. 72, jul./set. 2011.

PORTUGAL, Gabriela. Desenvolvimento e aprendizagem na Infância. In: ALARCÃO, Isabel; MIGUENS, Manuel (Org.). A educação das crianças dos 0 aos 12 Anos. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, Estudos e Relatórios, 2009.

ROEGIERS, Xavier. Aprendizagem integrada. Situações do quotidiano escolar. Tradução Jeni Wolff. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ROLDÃO, Maria do Céu. (2009). Que educação queremos para a infância? In: ALARCÃO, Isabel; MIGUENS, Manuel (Org.). A educação das crianças dos 0 aos 12 Anos. Lisboa: Conselho Nacional de Educação, Estudos e Relatórios, 2009.

ROLDÃO, Maria do Céu. O que é um currículo relevante? In: SOUSA, Francisco; ALONSO, Luísa; ROLDÃO, Maria do Céu (Org.). Investigação para um currículo relevante. Coimbra: Edições Almedina, 2013.

SACRISTÁN, José Gimeno. A Educação obrigatória: o seu sentido educativo e social. Tradução Jussara Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 2001.

SACRISTÁN, José Gimeno. A educação que ainda é possível: ensaios sobre a cultura para a educação. Tradução Valério Campos. Porto: Porto Editora, 2008.

ZEICHNER, Ken. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set/dez, 2010.

Published

15-12-2016

How to Cite

Felício, H. M. dos S., & Alonso, L. (2016). The curriculum integration in Brazilian fundamental education and its implications to the graduation curriculum of teachers. Journal Education in Question, 54(42), 12–37. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10950