The community to school:
unveiling cultural practices (in)visible of subject practoniers and thinkers
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10954Keywords:
(In)Visible practices, School daily life, Thinkers and practitioners subjectsAbstract
This article is included in the discussions on cultural practices in Youth and Adult Education and aimed to understanding how to place the cultural practices of the subjects “thinkers and practitioners” in living “places and times” and how they relate to the manifest cultural practices in everyday school life. It is based on Alves (2003), Bakhtin (1992) and Certeau (2011, 2012, 2013) studies. The conclusion pointed to the existence of two cultural practices (in)visualized in the Valley of Reginaldo region: the practice of the “Meeting”, as reinvented event, and the “Boi Leão” practice, as a resistance event - establishing itself as the starting point for the production of knowledge and sense at school, about the problems and dialogues established by a group or people within interacting.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 62-74, maio/ago. 2003.
ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. Prefácio - Continuando a conversa. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; PEREZ, Carmem Lúcia Vidal; OLIVEIRA, Inês Barbosa de Oliveira (Org.). Aprendizagens cotidianas com pesquisa – novas reflexões em pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP et Alii, 2008.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 1992.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: morar, cozinhar. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. (v. 2).
CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. 7. ed. Campinas: Papirus, 2012.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. arte de fazer. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
DIRETORA. Entrevista. Maceió (Alagoas), 3 jun. 2013.
DONA APARECIDA. Entrevista. Maceió (Alagoas), 12 set. 2012
DONA DÉ. Entrevista. Maceió (Alagoas), 13 jun. 2013.
FREITAS, Antonio Francisco. O diálogo em sala de aula – análise do discurso. Curitiba: HD Livros Editora, 1999.
GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes. O cotidiano de um moleiro perseguido pela inquisição. São Paulo, Companhia das Letras, 2006.
GOMES, Duarte. Cultura organizacional: comunicação e identidade. Coimbra: Quarteto Editora, 2000.
HALL, Stuart. Da diáspora – identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editoras UFMG, 2013.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.
PINHEIRO, Rosa Aparecida. Formação de educadores de jovens e adultos no Programa Geração Cidadã: relação entre saberes na proposição curricular. 2007. 220f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2007.
SAMPAIO, Carmen Sanches. Pesquisa com o cotidiano e as opções interessadas da ação pesquisadora. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; PEREZ, Carmem Lúcia Vidal; OLIVEIRA, Inês Barbosa de Oliveira. Aprendizagens cotidianas com pesquisa – novas reflexões em pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP et Alii, 2008.
SOUZA, Cassia Garcia de; MENEGHELLO, Marinez; PASSOS, Angela; PINELA, Thatiane; GIARETTA, Liz Andréia; BELLUSCI, Simoni; SOSSO, Juliana. É bom aprender: língua portuguesa, matemática, ciências, história, geografia e artes. Educação de Jovens e Adultos – EJA. São Paulo: FTD, 2009. (v. 2).
SR. MARCOS DA ASSOCIAÇÃO. Entrevista. Maceió (Alagoas), 3 jun. 2013.
SR. MARCOS 1. Entrevista. Maceió (Alagoas), 29 ago. 2013.
SR. PAULO. Entrevista. Maceió (Alagoas), 3 jun. 2013.
TORRES, Leonor Lima. Escola como entreposto cultural: o cultural e o simbólico no desenvolvimento democrático da escola. Revista Portuguesa de Educação, Braga (Portugal), v. 21, n. 1, p. 59-81, 2008.
TURA, Maria de Lourdes Rangel. Conhecimentos escolares e a circularidade entre culturas. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Org.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.