Mediated learning in educating students with autism
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10956Keywords:
Autism, Pedagogic Mediation, School InclusionAbstract
One of the main challenges encountered in educating students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular schools is identifying effective teaching practices. The aim of this study was to evaluate the effects of an interventional practice entitled Mediated Learning Experience (MLE), implemented by a teacher, in the academic and social performance of a student with ASD enrolled in the fourth grade class. A single subject quasi-experimental research design indicated increased frequency of teacher mediating behavior and advances in the student´s academic and social achievement following the EAM intervention.
Downloads
References
CAPELLINI, Vera Lúcia; MENDES, Enicéia. O ensino colaborativo favorecendo o desenvolvimento profissional para a inclusão escolar. Revista de Educação Educàre, Cuiabá, v. 2, n. 4, p. 113-128, jul./dez. 2007.
CHRISTENSEN, Deborah; BAIO, Jon; BRAUN, Kim; BILDER, Deborah; CHARLES, Jane; CONSTANTINO, John; DANIELS, Julie; DURKIN, Maureen; FITZGERALD, Robert; KURZIUS-SPENCER, Margaret; LEE, Li-Ching; PETTYGROVE, Sydney; ROBINSON, Cornelia; SCHULZ, Eldon; WELLS, Cris; WINGATE, Martha; ZAHORODNY, Walter; YEARGIN-ALLSOPP, Marshalyn. Prevalence of autism spectrum disorder among children aged 8 years - autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012. MMWR Surveill Summ, Atlanta, v. 65, n. 3, p. 1-26, abr. 2016.
CORRÊA NETTO, Márcia. A comunicação alternativa e a aprendizagem de crianças com autismo, Asperger e Angelman: formação continuada de profissionais de Educação e Saúde. 2012. 290f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2012.
CRUZ, Talita Souza Umbelino Rodrigues da. Acompanhamento da experiência escolar de adolescentes autistas no ensino regular. 2009. 139f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009.
CUNHA, Ana Cristina Barros da. Avaliação cognitiva de criança com baixa visão leve por procedimentos tradicional e assistido e suas relações com comportamentos e mediação materna. 2004. 429f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2004.
CUNHA, Ana Cristina Barros da; ENUMO, Sônia Regina Fiorim; CANAL, Claudia Patrocínio Pedroza. Operacionalização de escala para análise de padrão de mediação materna: um estudo com díades mãe-criança com deficiência visual. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 12, n. 3, p. 393-412, 2006.
CUNHA, Ana Cristina Barros da; GUIDORENE, Bárbara Schätchter. Interação terapêutica em saúde mental usando a teoria da aprendizagem mediada. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 3, p. 455-463, jul./set. 2009.
CUNHA, Ana Cristina Barros da; MAGALHÃES, Joyce Goulart. Oficina de aprendizagem mediada: uma proposta de reflexão da prática pedagógica em Educação Inclusiva. Curitiba: Juruá, 2011.
DANTAS, Aline Paiva. Entre o educar e o constituir: efeitos possíveis da educação de uma criança com transtorno grave de desenvolvimento. 2009. 199f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Programa de Estudos Pós-Graduação em Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2009.
DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. Handbook of qualitative research. London: Sage, 2006.
DIÁRIO de campo. Natal, Rio Grande do Norte, 14, fevereiro, 2014.
DIAS, Tatiane; ENUMO, Sônia Regina; MOREIRA, Mirian; FÉLIX, Fabiana. Mediação na prática pedagógica de professores dos ciclos iniciais do ensino fundamental. In: GENTIL, Heloisa; MICHELS, Maria Helena. Práticas Pedagógias: política, currículo e espaço escolar. Araraquara: Junqueira & Marin, 2011.
FAGUNDES, Antônio. Descrição, definição e registro de comportamentos. São Paulo: Edicon, 1985.
FARIAS, Iara Maria; MARANHÃO, Renata Veloso; CUNHA, Ana Cristina Barros da. Interação professor-aluno com autismo no contexto da educação inclusiva: análise do padrão de mediação do professor com base na Teoria da Experiência de Aprendizagem Mediada (Mediated Learning Experience Theory). Revista Brasileira Educação Especial, Marília, v.14, n. 3, p.365-384, set./dez. 2008.
FÉLIX, Fabiana Muniz Mello. O Professor em formação: a mediação pedagógica de estagiárias de pedagogia. 2013. 165f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, 2013.
FEUERSTEIN, Reuven; RAND, Yaacov; JENSEN, Mogens; KANIEL, Shlomo; TZURIEL, David. Prerequisites for assessment of learning potential: The LPAD model. In: LIDZ, Carol (Org.). Dynamic assessment: an interactional approach to evaluating learning potential. New York/London: Guilford Press, 1987.
FONSECA, Vitor da. Pedagogia mediatizada: transferência de estratégias para novas aprendizagens. São Paulo: Editora Salesiana, 2002.
GIARDINETTO, Andréa. Educação do aluno com autismo: um estudo circunstanciado da experiência escolar inclusiva e as contribuições do currículo funcional natural. 2009. 194f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2009.
GOMES, Camila; MENDES, Enicéia. Escolarização Inclusiva de Alunos com Autismo na Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 16, n. 3, p. 375-396, set./dez. 2010.
GOMES, Rosana Carvalho. Interações comunicativas entre uma professora e um aluno com transtorno invasivo do desenvolvimento na escola regular. 2011. 157f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.
KAUFFMAN, James. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. 8th edition. New Jersey: Pearson Educational, 2005.
KENNEDY, Craig. Single-case designs for educational research. Boston: Pearson Education, Inc, 2005.
LIDZ, Carol. Early childhood assessment. Hoboken: John Wiley & Sons, 2003.
LUNARDI-MENDES, Geovana. As práticas escolares nos cadernos escolares: registros de inclusão? In: PLETSCH, Márcia; DAMASCENO, Allan (Org.). Educação Especial Inclusão Escolar: Reflexões sobre o fazer pedagógico. Seropédica, RJ: Editora Da UFRRJ, 2011.
MÃE. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 31 mar. 2014.
MAGALHÃES, Joyce Goulart. CUNHA, Nathália Moreira da. SILVA, Suzanli Estef da. Plano Educacional Individualizado (PEI) como instrumento na aprendizagem mediada: pensando sobre práticas pedagógicas. In: GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia (Org.). Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. P.33-48.
NASCIMENTO, Renata Cristina. Práticas pedagógicas de professores de 1º ano do ensino fundamental: concepções sobre a inclusão de crianças de seis anos, sua mediação e avaliação de aprendizagem. 2012. 129f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado de Mato Grosso, Cáceres, 2012.
NEVES, Anderson Jonas das; ANTONELLI, Carolina de Santi; SILVA, Mariana Girotto Carvalho da; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da arte da produção acadêmica brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 30, n. 2, p. 43-70, abr./jun. 2014.
NUNES, Débora Regina de Paula; LEMOS, Jane. Os desafios da inclusão no ensino regular: criança com autismo e características de hiperlexia. Revista Educação em Questão, Natal, v. 34, n. 20, p. 63-80, jan./abr. 2009.
NUNES, Débora Regina de Paula, AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico. SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 26, n. 47, p. 557-572, set./dez. 2013.
OLIVEIRA, Juliana; PAULA, Cristiane Silvestre de. Estado da arte sobre inclusão escolar de alunos com transtornos do espectro do autismo no Brasil. Cadernos de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 53-65, 2012. Disponível em: <http://www.mackenzie.br/fileadmin/Graduacao/CCBS/Pos-Graduacao/Docs/Cadernos/Volume_12/2o_vol_12/Artigo6.pdf>. Acesso em: 6 jan. 2016
PAULA, Cristiane; FOMBONNE, Eric; GADIA, Carlos; TUCHMAN, Robert; ROSANOFF, Michael. Autism in Brazil: perspectives from science and society. Revista da Associação Médica Brasileira, São Paulo, v. 57, n. 1, p. 2-5, jan./fev. 2011.
PEREIRA, Alessandra; RIESGO, Rudimar Santos; WAGNER, Mario Bernardes. Autismo infantil: tradução e validação da Childhood Autism Rating Scale para uso no Brasil. Jornal de Pediatria, Porto Alegre, v. 84, n. 6, p. 487-494, dez. 2008.
PEREIRA, Débora Mara. Análise dos efeitos de um plano educacional individualizado no desenvolvimento acadêmico e funcional de um aluno com transtorno do espectro do autismo. 2014. 178 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
PROFESSORA. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 31 mar. 2014.
PROFESSORA. Entrevista. Natal (Rio Grande do Norte), 6 nov. 2014a.
SADALLA, Ana Maria; LAROCCA, Priscila. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 419-433, set./dez. 2004.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semiónovich. Obras Escogidas V: fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 1997.
YEOW, Kok Siat. Developing Children’s Cognitive Functions and Increasing Learning Effectiveness: an intervention using the bright start cognitive curriculum for young children. 2011. 260f. Tese (Doutorado em Educação) - Curso de Educação, Universidade de Durham, Durham, 2011. Disponível em: <http://etheses.dur.ac.uk/625/1/E-THESIS-_24_Jan_2011final_corrections_no_marking_.pdf?DDD29+>. Acesso em: 2 jun. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.