The “drug dealer” does not go to school:
educational trajectories of teenagers with history of involvement in drug trafficking
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2016v54n42ID10958Keywords:
Adolescence, School, Drug traffickingAbstract
This paper analyzes the school contexts of adolescents with history of involvement in drug trade, as well as present data regarding educational experiences in regular schools and schools within the correctional system. It refers a mixed-method study, including 577 adolescents and young people (M = 16,01; SD = 1,54), both gender, and who were living in three medium-sized cities in the inner state of São Paulo, Brazil. We have used two questionnaires in the quantitative study and conducted semi-structured interviews with a small group. The findings show a history of failure of educational institutions in the teenagers’ ’ lives involved in drug trafficking, marked by abandonment and lack of personal meanings. Paradoxically, the experiences in the schools located in the correctional system were more positively evaluated and suggest the possibility of reframing the school trajectories. Such findings highlight new research questions and bring out implications for the educational field.
Downloads
References
ALLEN, Andrea; LO, Celia. Drugs, guns, and disadvantaged youths. Crime & Delinquency, New York, v. 58, n. 6, p. 932-953, nov. 2012.
ALVES, Mariana Gaio; VARELA, Teresa. Construir a relação escola-comunidade educativa: uma abordagem exploratória no conselho de Almada. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 25, n. 2, p. 31-61, 2012.
ARTUR. Entrevista. (B, letra inicial da cidade). São Paulo, 27 jan. 2015.
ASBAHR, Flávia Silva Ferreira; SOUZA, Marilene Proença Rebello de. "Por que aprender isso, professora?" Sentido pessoal e atividade de estudo na psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, Natal, v. 19, p. 169-178, jul./set. 2014.
AVILA, Lisélen de Freitas. Socioeducação e violências nas escolas: as medidas socioeducativas em meio aberto e a interface com a judicialização das violências nas escolas. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.
BAZON, Mariana Rezende; SILVA, Jorge Luis da; FERRARI, Renata Martins. Trajetórias escolares de adolescentes em conflito com a lei. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 2, p. 175-199, jun. 2013.
BERNARDO. Entrevista. (M, letra inicial da cidade). São Paulo, 14 jan. 2015.
BRASIL. Sistema Nacional de Medidas Socioeducativas (SINASE). Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12594.htm. Acesso em: 29 fev. 2016.
CAMARGO, Maria Emília; GUTN, Sérgio Cavagnoli; MOTTA, Marta Elizete Ventura da; ZANANDREA, Gabriela; FABRI, Jonas Pedro. As abordagens educacionais nas relações professor-aluno e seus reflexos na gestão organizacional. Revista Gestão, Inovação e Tecnologia, São Cristóvão (Sergipe), v. 2, n. 1, p. 52-63, jan./mar. 2012.
CARNEIRO, Suzana Filizola Braziliense. A articulação entre escola e comunidade do entorno em um projeto de literatura marginal: um olhar fenomenológico. 2011. 280f. Dissertação (Mestrado em Educação Psicologia da Educação)- Pontifica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
CASTELAR, Pablo Urano de Carvalho; MONTEIRO, Vitor Borges; LAVOR, Daniel Campos. Um estudo sobre as causas do abandono escolar nas escolas públicas de ensino médio no estado do Ceará. In: BARRETO, Flávio Ataliba Flexa Daltro; MENEZES, Adriano Sarquis de; DANTAS. Régis Façanha; ALBUQUERQUE, Emanuel Lindembreg Silva; SOUSA, Fátima Juvenal de. (Org.). Economia do Ceará em Debate. Fortaleza: Ipece, 2013.
DESTRO, Carla Maria Ariano; SOUZA, Luiz Augusto de Paula. Linguagem oral e escrita em adolescentes infratores institucionalizados. Revista CEFAC, São Paulo, v.14, n. 6, p. 1020-1027, ago. 2012.
DIAS, Aline Fávaro. O jovem autor de ato infracional e a educação escolar: significados, desafios e caminhos para a permanência na escola. 2011. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, 2011.
DIAS, Aline Fávaro. Entre sociabilidade e movimentos de resistência: o significado da educação escolar para jovens autores de ato infracional. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 7, n. 1, p. 70-87, maio. 2013.
DOWDNEY, Luke. Crianças do tráfico – um estudo de caso de crianças em violência armada organizada no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2004.
FARIA, Ana Amélia Cypreste; BARROS, Vanessa de Andrade. Tráfico de drogas: uma opção entre escolhas escassas. Psicologia e Sociedade, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 536-544, set./dez. 2011.
GANZ, Sibele Terezinha Carvalho. Integração da escola com a comunidade na perspectiva de desenvolvimento local: um estudo comparativo entre duas escolas estaduais do Paraná. 2011. 224f. Dissertação (Mestrado em Gestão Urbana) ? Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011.
GUSTAVO. Entrevista. (M, letra inicial da cidade). São Paulo, 17 jan. 2015.
FEFFERMANN, Marisa. Vidas arriscadas. Petrópolis: Vozes, 2006.
FRANCISCO, Júlio Cesar. Educação escolar e marginalização de adolescentes autores de atos infracionais. Revista UNISAL, Americana, n. 26, p. 35-54, jan./jun. 2012.
FRANCISCO, Marcos Vinicius; MURGO, C. S. O papel da escola na trajetória de adolescentes autores de atos infracionais: concepções de professores. Nuances, Presidente Prudente, v. 26, n. 1, p. 98-120, jan./abr. 2015.
FLOYD, Leah; ALEXANDRE, Pierre; HEDDEN, Sarra Hedden; LAWSON, April; LATIMER, Wiallian; GILES, Nathaniel. Adolescent drug dealing and race/ethnicity: a population-based study of the differential impact of substance use on involvement in drug trade. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, Ann Arbor, v. 36, n. 2, p. 87-91, mar. 2010.
GOMES, Cláudia; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan. Fracassos, representações e exclusões no processo de permanência na escola. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 26, n. 79, p. 41-47, 2009.
GUITART, Moisés Esteban. The consumer capitalist society and its effects on identity: a macro cultural approach. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 11, n. 21, p. 159-170, jun. 2011.
LÓ, Judithe Eva Duppont. Uma escola para todos e para cada um: escola inclusiva, uma comunidade de aprendizes. Conjectura, Caxias do Sul, v. 15, n. 1, p. 119-134, jan./abr. 2010.
LOURENÇÃO, Elizabeth Soares Pinheiro. Permanência e sucesso escolar de adolescentes autores de ato infracional: percepções do adolescente. 2015. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2015.
MARCELO. Entrevista. (B, letra inicial da cidade). São Paulo, 28 jan. 2015.
MALVASI, Paulo Artur. Interfaces da vida loka: Um estudo sobre jovens, tráfico de drogas e violência em São Paulo. 2012. 287f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) – Programa de Pós Graduação em Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
MONTEIRO, Regina Fernandes. Adolescentes em conflito com a lei: memórias e trajetórias de vivências na escola. 2010. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Federal do Pará, Belém, 2010.
PADOVANI, Andrea Sandoval; RISTUM, Marilena. A escola como caminho socioeducativo para adolescentes privados de liberdade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 969-984, out./dez. 2013.
PARENTE, Cristiane. Comunidade, escola, jornal escolar: um estudo de caso. 2012. 49f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
PESSOA, Alex Sandro Gomes. Trajetórias negligenciadas: processos de resiliência em adolescentes com histórico de envolvimento no tráfico de drogas. 2015. 203f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2015.
ROCHA, Andrea Pires. Relações de trabalho no narcotráfico: exploração, riscos e criminalização. Argumentum, Vitória, v. 7, n. 1, p. 55-68, jan./jun. 2015.
ROCHA, Andrea Pires. Proibicionismo e a criminalização de adolescentes pobres por tráfico de drogas. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 115, p. 561-580, jul./set. 2013.
SANTOS, Rubenize Maria dos; NASCIMENTO, Maria Aparecida; MENEZES, Jaileila de Araújo. Os sentidos da escola pública para jovens pobres da cidade do Recife. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales (Colômbia), v. 10, n. 1, p. 289-300, 2012.
SILVA, Ivani Ruela de Oliveira; SALLES, Leila Maria Ferreira. Adolescente em liberdade assistida e a escola. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n. 3, p. 353-362, jul./set. 2011.
SILVA, Roberta Gassen da Silveira. A complexidade do fazer pedagógico: aprender na vivência das relações entre escola e comunidade. 2012. 98f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2012.
SHOOK, Jeffrey; VAUGHN, Michael; GOODKIND, Sara; JOHNSON, Heath. An empirical portrait of youthful offenders who sell drugs. Journal of Criminal Justice, Ames, v. 39, n. 3, p. 224-231, maio./jun. 2011.
THIAGO. Entrevista. (B, letra inicial da cidade). São Paulo, 29 jan. 2015.
UNGAR, Michael. Playing at being bad: the hidden resilience of troubled teens. Toronto: Ontario Press, 2007.
UNGAR, Michael; BROWN, Marion; LIEBENBERG, Linda; OTHMAN, Rasha; KWONG, Wai-Man; ARMSTRONG, Mary. Unique pathways to resilience across cultures. Adolescence, San Diego, v. 42, n. 166, p. 287-310, 2007.
UNGAR, Michael; LIEBENBERG, Linda; BOOTHROYD, Roger; KWONG, Wai-Man; LEE, Tak Yan; LEBLANC, John; DUQUE, Luis; MAKHNACH, Alexander. The study of youth resilience across cultures: lessons from a pilot study of measurement development. Research in Human Development, Philadelphia, v. 5, n. 3, p. 166-180, set. 2008.
UNGAR, Michael; LIEBENBERG, Linda; DUDDING, Peter; ARMSTRONG, Mary; VIJVER, Fons. Patterns of service use, individual and contextual risk factors, and resilience among adolescents using multiple psychosocial services. Child Abuse & Neglect, Ontario, v. 37, n. 2, p. 150–159, fev./mar. 2013.
ZHANG, Dalun; Willson, Victor; KATSIYANNIS, Antonis; BARRET, David; JU, Song; JIUN-YU, Wu. Truancy offenders in the juvenile justice system: a multicohort study. Behavioral Disorders, Reston, v. 35, n. 3, p. 229-242, maio. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.