Educational public policies in Latin America

the Brazilian and Venezuelan context

Authors

  • Paulina Elena Villasmil Socorro
  • Arlete Ramos dos Santos
  • Claudio Pinto Nunes

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12743

Keywords:

Educational policies. Teaching work. Emancipatory pedagogy.

Abstract

This paper analyzes the future of educational policies in the context of Latin America with emphasis on Brazil and Venezuela. It reflects on the relation between the process of imperialist expansion and its constitutional of an unequal society. In the course of this process, educational systems are configured to the extent of the mercantilist model, taking out the content of its social function and generating, then, the phenomenon of exclusion and segregation. This analysis takes as a framework the development of public policies that have been implemented in Brazil and Venezuela since the twentieth century until now, their historical context, their profits, contradictions and the challenges still to be faced from the point of view of teacher training and the pedagogical practice itself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de estado. Lisboa: Presença 1970.

ARELARO, Lisete Regina Gomes. Formulação e implementação das políticas públicas em educação e as parcerias público-privadas: impasse democrático ou mistificação política? Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 899-919, out. 2007.

BARÃO, Gilcilene de Oliveira Damasceno. O Plano de Desenvolvimento da Educação (PDE): uma política educacional do capital. Boletim Germinal, Londrina, n. 9, p. 4-5, nov. 2009.

BIGOTT, Luis Antonio. Redes socioculturales y participación comunitaria. Ministerio del Poder Popular para la Educación. Caracas – Venezuela, 2010.

BONILLA, Luis. Apagón pedagógico global. Las reformas educativas en clave de resistencia. Viento Sur, Caracas, n. 47, p. 92-101, ago. 2016. Disponible en: http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/148438. Accessado en 4 jan. 2017.

BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. La escuela capitalista en Francia.. Madrid: Siglo XXI, 1987.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Fontamara, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei nº 11.079 de 20 de dezembro de 2004. Institui normas gerais para licitação e contratação de parceria público-privada no âmbito da administração pública. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 30 de dezembro de 2004.

BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do plano de metas compromisso Todos pela Educação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2007/Decreto/D6094.hhtm. Acesso em: 16 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. PAR – Plano de Ações Articuladas–Relatório Público. 2007. Disponível em: http://simec.mec.gov.br/cte/relatoriopublico/principal.php. Acesso em: 16 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. O Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas PDE. Brasília: MEC, 2007b. (Caderno de divulgação das razões, princípios e programas do PDE).

BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 2008.

BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 2014.

CRBV. Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Caracas, 17 nov. 1999.

DECLARACIÓN de Río Chico. Movimiento Pedagógico Revolucionario. Venezuela: IPASMAR, 17 mayo 2009.

FREIRE, Paulo. Papel da educaçao na humanizaçao. Revista da Faeeba. Salvador, n. 7, p. 9-17, jan./jun. 1997.

FREITAS, Luiz Carlos de. Responsabilização, meritocracia e privatização: conseguiremos escapar ao neotecnicismo? In: PINO, Ivany Rodrigues; ZAN, Dirce Djanira Pacheco e (Org.). Plano nacional da educação (PNE): questões desafiadoras e embates emblemáticos. Brasília: Inep, 2013.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

FONTES, Virgínia. O Brasil e o capital-imperialismo: teoria e história. Rio de Janeiro: EPSJV, UFRJ, 2010.

GIROUX, Henry. Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico. Cadernos Políticos, Ciudad del México, n. 44, p. 102-106, jul./dic. 1985.

GLOVER, Ovidio Andrés Charles Van. Educacio basica, revolucio bolivaria!a y contexto del Mercosur: debates y perspectivas. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O MERCOSUL/CONE SUL, 18; 2010, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2010.

GUTIÉRREZ SOJO, MIRNA Elizabeth. Movimientos pedagógicos y políticas educativas: estudio comparado. Madrid: Académica Española, 2016.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Politicas educacionais e regulações do trabalho docente. In: Ângela Dalben; Júlio Diniz; Leiva Leal; Lucíola Santos (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

KOHAN, Walter Omar. El maestro inventor Simón Rodríguez. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2013.

KIEFER, S. F. W. As parcerias público-privadas na área de educação: ensino fundamental. CONGRESSO NACIONAL DO CONPEDI/UFF. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2012. Disponível em: http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=133b3752e52bae42 Acesso em: 5 jan. 2017.

JAMARILLO, Maria Mercedes; COOK, Janamaría Cordones. Más allá del héroe: antologia crítica do teatro histórico hispanoamericano. Antioquia: Universidad de Antioquia, 2008.

LIMA, Paulo Gomes; ARANDA, Maria Alice de Miranda; LIMA, Antonio Bosco de. Políticas educacionais, participação e gestão democrática da escola na contemporaneidade brasileira. Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 1. p. 51-64, jan./abr. 2012.

MED. La educación bolivariana: políticas, programas y acciones: cumpliendo las metas del milenio. Caracas, 2004.

MEDEIROS, Sonayra da Silva; RODRIGUES, Melânia Medonça. O gerencialismo, reforma do Estado e da educação no Brasil. Educação em Questão, Natal, v. 48, n. 34, p. 216-241, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/5774.

MÉSZÁROS, István. El desafío y la carga del tiempo histórico: el socialismo del siglo XXI. Valencia: Vadell Hermanos/CLACSO, 2008.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.

PARCEIROS da educação. A transformação da qualidade da educação básica no Brasil. 2010. Disponível em: http://www.parceirosdaeducacao.org.br/evento_propostas/pdf/transformacao.pdf. Acesso em: 16 jan. 2017.

PRIETO FIGUEROA, Luís Beltrán. La escuela nueva en Venezuela. Caracas: Fundacción Editorial El Perro y la Rana. 2007.

QUINTERO, Rodolfo. La cultura del petróleo. Caracas: Biblioteca del Pensamiento Económico, 2011.

SANTOS, Émina Márcia Nery dos; DAMASCENO, Alberto. Planejando a educação municipal: planejando a experiência do PAR no Pará. 2011. Disponível em: http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0174.pdf. Acesso em: 16 jan. 2017.

SAVIANI, Dermeval. O plano de desenvolvimento da educação: análise do projeto do MEC. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p.1231- 1255, out. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a2728100.pdf. Acesso em: 16 jan. 2017.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1986.

SCHULTZ, Theodore William. O capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

SECCHI, Leonardo. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. RAP ? Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, p. 347-69, mar./abr. 2009.

SILVA, Maria Vieira. Trabalho docente na América Latina: desafios ao campo da pesquisa e às políticas educacionais. Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 2, n. 2, p. 277-303, jul./dez. 2012.

SILVA, Maria do Socorro Araújo; CRUZ, Rosana Evangelista da. O plano de ações articuladas: desafios para a gestão educacional. Fundamentos, Teresina, v. 2, n. 2, p. 1-19, jul./dez. 2015.

SOCORRO, Paulina Elena Villasmil. La formación docente en la era bicentenaria: reflexiones y aproximaciones para la construcción de una nueva ciudadanía. XVIII SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA O MERCOSUL / CONE SUL. Anais... Florianópolis: UFSC, 2010.

Published

13-09-2017

How to Cite

Socorro, P. E. V., Santos, A. R. dos, & Nunes, C. P. (2017). Educational public policies in Latin America: the Brazilian and Venezuelan context. Journal Education in Question, 55(45), 12–41. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12743