The role of physiotherapists in the inclusion of students with physical disabilities into regular education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12750Keywords:
School inclusion. Physical disabilities. Physiotherapy.Abstract
The study had the goal of identifying the physiotherapist's performance in the school inclusion process for students with physical disabilities. It is a descriptive, cross-sec-tional research, with a quantitative approach. Forty seven physiotherapists who work in neuropediatrics in five rehabilitation centers in the city of João Pessoa, Paraíba took part in the survey. The results showed that the school context for students with physical disabili-ties is a field to be better explored by physical therapists. In order to do so, it is necessary to have an academic education more in line with the advancement of conceptions about disability and educational policies in a multiprofessional perspective, focusing on a gre-ater participation and learning of people with physical disabilities in regular education.
Downloads
References
ALPINO, Ângela Maria Sirena. Consultoria colaborativa escolar do fisioterapeuta: acessibilidade e participação do aluno com paralisia cerebral em questão. 2008. 192f. Tese (Doutorado em Educação em Especial) – Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2008.
ALPINO, Ângela Maria Sirena; SILVA,Carolina Kruleske da; KARIATSUMARI,Cinthia Tiemi; SOUZA,Jenifer Silva de; OKURO,Renata Tiemi; ARAÚJO,Tatiana Abade Ferreira de. Programa de promoção e apoio a inclusão de crianças com deficiência física: a fisioterapia no contexto da educação inclusiva. In: CONGRESSO BRASILEIRO MULTIDISCIPLINAR DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 4., 2007, Londrina. Anais... Londrina: Universidade Estadual de Londrina 2007. Disponível em: <http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/pages/arquivos/anais/2007/010.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
ALPINO, Ângela Maria Sirena. O aluno com paralisia cerebral no ensino regular: ator ou expectador do processo educacional? 2003. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) ? Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, 2003.
ARANHA, Maria Salete Fábio (Org.). Educação inclusiva: a escola. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Especial, 2004. 3 v. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aescola.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
ARAÚJO, Eduardo Santana de. A classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde (CIF) em Fisioterapia: uma revisão bibliográfica. 2008. 117f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública, Universidade de São Paulo, 2008. São Paulo, 2008.
ARNS, Ulrika. Por uma fisioterapia que pergunte pela criança: a construção epistemológica e política de uma práxis. 2006. 174f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.
BARBOSA, Erika Guerrieri; FERREIRA, Dircilene Leite Santos; FURBINO, Sheila Aparecida Ribeiro. Experiência da fisioterapia no Núcleo de Apoio à Saúde da Família em Governador Valadares, MG. Fisioterapia em Movimento, Curitiba, v. 23, n. 2, p. 323-330, jun. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-51502010000200015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 jun. 2017.
BARROS, Fábio Batalha Monteiro. Autonomia profissional do fisioterapeuta ao longo da história. Revista FisioBrasil, Rio de Janeiro, v. 59, p.20-31, 2003. Bimensal.
BISPO JUNIOR, José Patrício. Formação em fisioterapia no Brasil: reflexões sobre a expansão do ensino e os modelos de formação. História, Ciências,Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 655-668, set. 2009. Disponível: em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702009000300005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 jun. 2017.
BRACCIALLI, Lígia Maria Presumido; MANZINI, Eduardo José; REGANHAN, Walkiria Gonçalves. Contribuição de um programa de jogos e brincadeiras adaptados para a estimulação de habilidades motoras em alunos com deficiência física. Temas sobre Desenvolvimento, São Paulo, v. 13, p. 37-46. 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt15/t154.pdf. Acesso em: 31 maio 2017.
BRASIL. Resolução nº. 08, de 20 de fevereiro de 1978. Aprova as Normas para habilitação ao exercício das profissões de fisioterapeuta e terapeuta ocupacional e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, Brasília, n. 216, p. 6.322/32, nov. 1978.
BRASIL. Portaria nº 1.793, de 27 de dezembro de 1994. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 dez. 1994, Brasília, 1994.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 31 maio 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Adaptações Curriculares em Ação: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais de alunos com deficiência física/neuromotora. Brasília, DF: SEESP, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: SEESP, 2008a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
BRASIL. Portaria nº 154, de 24 de janeiro de 2008. Cria os Núcleos de Apoio à Saúde da Família – NASF. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 jan. 2008, Brasília, 2008b.
BRASIL. Resolução nº 370, de 6 de novembro de 2009. Dispõe sobre a adoção da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) da Organização Mundial de Saúde por Fisioterapeutas e Terapeutas Ocupacionais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 25 nov. 2009, Seção 1, p. 101.
DELAI, Kéllin Daneluz; WISNIEWSKI, Miriam Salete Wilk. Inserção do fisioterapeuta no Programa Saúde da Família. Ciência & saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, p. 1515-1523, 2011. (Supl. 1). Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232011000700087&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 1 jun. 2017.
DURCE, Karina;PEREIRA, Priscila Souza; FERREIRA, Cláudia Adriana SantAnna; SOUZA, Brenda Balbino. A atuação da fisioterapia na inclusão de crianças deficientes físicas em escolas regulares: uma revisão de literatura. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 156-159. 2006.
FERREIRA, Solange Leme. Ingresso, permanência e competência: uma realidade possível para universitários com necessidades educacionais especiais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 13, n. 1, p. 43-60, abr. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382007000100004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 31 maio 2017.
FORMIGA, Nicéia Fernandes Barbosa; RIBEIRO, Kátia Suely Queiroz Silva. Inserção do fisioterapeuta na atenção básica: uma analogia entre experiências acadêmicas e a proposta dos Núcleos de Apoio à Saúde da Família (NASF). Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 16, n. 2, p. 113-122. 2012. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rbcs/article/download/10639/7300>. Acesso em: 31 maio 2017.
GALLO, Emanuela Cerutti G.; ORSO, Kelen Daiane; FIÓRIO, Franciane Barbieri. Análise da acessibilidade das pessoas com deficiência física nas escolas de Chapecó-SC e o papel do fisioterapeuta no ambiente escolar. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 201-207. 2011. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/artigos/analise_acessibilidade_pessoas_deficiencia_fisica_escolas.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
IRIBARRY, Isac Nikos. Aproximações sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históricas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe. Psicologia: Reflexão e Critica, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 483-490. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722003000300007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 jun. 2017.
JORQUEIRA NETO, Adriana Cristina; BLASCOVI-ASSIS, Silvana Maria. Contribuições do fisioterapeuta na inclusão escolar de alunos com deficiência sob a perspectiva do brincar. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 76-91. 2009. Disponível em: <http://www.mackenzie.br/fileadmin/Graduacao/CCBS/Pos-Graduacao/Docs/Cadernos/Caderno_vol_8/2009.2Artigo_5_CONTRIBUIi__c_ES_DO_FISIOTERAPEUTA_NA_INCLUS__ESCOLAR_DE_ALUNOS_COM_DEFICI_CIA_SOB_A_PERSPECTIVA_DO_BRINCAR.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
LANDMANN, Luciana Machado; RUZZA, Poliana; CHESANI, Fabíola Hermes. Espaço educacional e a possibilidade de atuação do fisioterapeuta. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, p. 83-91. 2009. Disponível em: <http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/247>. Acesso em: 31 maio 2017.
LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt; CAZEIRO, Ana Paula Martins. Concepções de deficiência e reabilitação: um estudo exploratório com graduandos de fisioterapia. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 10, n. 1, p. 83-97, jun. 2006. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572006000100008&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 5 jun. 2017.
MARTINS, Juliana Soccol. Atuação do fisioterapeuta na realidade escolar de crianças com deficiência física: uma perspectiva integradora. 2002.129f. Dissertação (Mestradoem Distúrbios do Desenvolvimento) – Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. 2002.
MARTINS, Vanessa Dantas; MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de. Análise de resumos de dissertações e teses relacionadas a fisioterapia e educação inclusiva no contexto brasileiro (1999-2008). In: MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos; SILVA, Luzia Guacira dos Santos; PIRES, José; PIRES, Gláucia Nascimento da Luz (Org.). Educação e diversidade: saberes e experiências. João Pessoa: Editora Universitária UFPB, 2010.
MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de Melo. Do olhar inquieto ao olhar comprometido: uma experiência de intervenção voltada para atuação com alunos que apresentam paralisia cerebral. 2006. 266f. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; FERREIRA, Caline Cristine de Araújo. O cuidar do aluno com deficiência física na educação infantil sob a ótica das professoras. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 15, n. 1, p. 121-140, abr. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382009000100009&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 1 jun. 2017.
MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; PEREIRA, Ana Paula Medeiros. Inclusão escolar do aluno com deficiência física: visão dos professores acerca da colaboração do fisioterapeuta. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 19, n. 1, p. 93-106, mar. 2013. Availablefrom<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382013000100007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 5 jun. 2017.
MENDES, Eniceia Gonçalves (Org.). Colaboração entre ensino regular e especial: o caminho do desenvolvimento especial. Inclusão e Acessibilidade. Marília: ABPEE; 2006.
MENDES, Eniceia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia; TOYODA, Cristina Yoshie. Inclusão escolar pela via da colaboração entre educação especial e educação regular. Educar em Revista, Curitiba, v. 41, p. 81-93, jul./set. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n41/06.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
MORINA, Élido José. A inclusão do aluno com paralisia cerebral: demanda do professor para apoio técnico em fisioterapia. 2013. 63f. Dissertação (Mestrado em Ciências Médicas) ? Pós-Graduação da Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
NIEHUES, Janaina Rocha; NIEHUES, Mariane Rocha. Educação Inclusiva de Crianças com Deficiência Física: Importância da Fisioterapia no Ambiente Escolar. Revista Neurociências, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 113-120. Jan./mar. 2014. Disponível em: <http://www.revistaneurociencias.com.br/edicoes/2014/2201/2201revisao/893revisao.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
NOVAK, Iona;MCINTYRE,Sarah; MORGAN,Catherine; CAMPBELL,Lanie; DARK,Leigha; MORTON,Natalie;STUMBLES,Elise;WILSON,Salli-Ann; GOLDSMITH, Shona.A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence. Developmental Medicine & Child Neurology, London, v. 55, n. 10, p. 885–910, out. 2013. Disponível em: <http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dmcn.12246/full>. Acesso em: Acesso em: 31 maio 2017.
OLIVEIRA, Edja Renata Marques de; MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de; ELALI, Gleice Virginia Medeiros de Azambuja. Acessibilidade e participação de estudantes com deficiência física na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Educação em Questão, Natal, v. 33, n. 19, p. 63-87, set./dez. 2008. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/download/3927/3194>. Acesso em: 31 maio 2017.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Relatório mundial sobre a deficiência. São Paulo: SEDPcD, 2012. 334 p.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde. Lisboa: Direcção Geral da Saúde, 2004. 237p.
ROSENBAUM, Peter; STEWART, Debra. The world organization international classification of functioning, disability, and health: a model to guide clinical thinking, practice and research in the field of cerebral palsy. Seminars in Pediatric Neurology, Philadelphia, v. 11, n. 1, p. 5-10. 2004.
SANTOS, Marcelli Evans Telles dos; LARA, Simone; FOLMER, Vanderlei. Inclusão escolar: possíveis contribuições da fisioterapia sob a óptica de professoras. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 28, n. 51, p. 67-82, jan./abr. 2015. Disponível em:<https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5701>. Acesso em: 26 maio 2017.
SARAIVA, Luzia Lívia Oliveira; MELO, Francisco Ricardo Lins Vieira de. Avaliação e participação do fisioterapeuta na prescrição do mobiliário escolar utilizado por alunos com paralisia cerebral em escolas estaduais públicas da rede regular de ensino. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, n. 2, p. 245-262, ago. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382011000200006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 31 maio 2017.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: o paradigma do século 21. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasília, v. 1, n. 1, p. 19-23, out. 2005.
SILVA, Lívia Joelma Almeida de Lima e; MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Importância da inclusão escolar na reabilitação fisioterapêutica de crianças com paralisia cerebral. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v.9, n.1, p.9-32, 2009. Anual.
TAGLIARI, Carina; TRÊS, Francesca; OLIVEIRA, Sheila Gemelli. Análise da acessibilidade dos portadores de deficiência física nas escolas da rede pública de passo fundo e o papel do fisioterapeuta no ambiente escolar. Revista neurociências, São Paulo, v. 14, n. 1, p.10-14, jan./mar. 2006. Disponível em: <https://www.revistaneurociencias.com.br/edicoes/2006/RN%2014%2001/Pages%20from%20RN%2014%2001-2.pdf>. Acesso em: 31 maio 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.