School environment the and Ideb in municipalities of Pará, Rio Grande do Norte and Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n45ID12753Keywords:
Infrastructure and Pedagogical Resources. Ideb. School Environment Adequacy Index.Abstract
The study treats of the dimension Infrastructure and Pedagogical Resources, contained in the 2007-2011 Articulated Action Plan, specifically, the school envi-ronment and the correlation with the Basic Education Development Index (Ideb) in 15 municipal education networks of the states of Pará, Rio Grande do Norte and Minas Gerais, participants in a networked project of the Education Observatory of the Ministry of Education. The extracted Data from the Microdata of the school census identify the infrastructure conditions and connections between Ideb for elementary school and the results of the School Environment Adequacy Index. The first two states present occasional improvements in infrastructure conditions and the reach of Ideb and the third satisfactory conditions. However, it is necessary to observe the data beyond the structural dimension as well as to implement educational policies in face of the effective conditions of actions that aim to promote improvements in the school environment.
Downloads
References
BRASIL.Ministério da Educação. O Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007
BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília, 2007a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6094.htm>. Acesso em: 14 out. 2016.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Brasília: IBGE,s/d. Disponível em:< http://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 27 out. 2017.
BRASIL. Resolução n° 15, de 7 de junho de 2010. Aprova o critério de utilização dos resultados do LSE como exigência para aprovação das ações de apoio da União aos entes federativos que aderiram ao Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 8 jun. 2010, p. 1-2. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/fnde/legislacao/ resolucoes/item/3397-resolu%C3%A7%C3%A3o-cd-fnde-n%C2%BA-15-de-7-de-junho-de-2010>. Acesso em: 10 nov. 2016.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar – 1997-2015. Brasília, DF: MEC/Inep,2011. Disponível em:<http://ideb.inep.gov.br/>. Acesso em: 3 nov. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ideb – resultados e metas. Brasília, DF: MEC, 2012. Disponível em:<http://ideb.inep.gov.br/>. Acesso em: 27 out. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica: Metodologia utilizada para o estabelecimento das metas intermediárias para a trajetória do Ideb no Brasil, Estados, Municípios e Escolas. Brasília, DF: MEC, 2012. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/Ideb/Nota_Tecnica_n2_metas_intermediarias_IDEB.pdf> Acesso: em 25 nov. 2016.
CAMARGO, Rubens Barbosa de; GOUVEIA, Andréa Barbosa; CRUZ, Rosana Evangelista da; OLIVEIRA, João Ferreira de. Problematização do conceito de qualidade. Relatório de pesquisa. INEP/MEC, 2003.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A Educação Básica no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v.23, n. 80, p. 168-200, jul./set. 2002.
FARENZENA, Nalú. A assistência financeira da União às políticas educacionais locais. Revista Retratos da Escola, Brasília,v. 6, n. 10, p. 105-117,jan./jun 2012.
FERNANDES, Reynaldo; GREMAND, Amaury. Qualidade da educação: avaliação, indicadores e metas. Centro de Políticas Sociais/ FGV, 25 abr. 2009. Disponível em: http://www.cps.fgv.br/ibrecps/rede/seminario/reynaldo_paper.pdf. Acesso em: 26 jul. 2014.
FERREIRA, Eliza Bartolozzi; FONSECA, Marília. Plano de Ações Articuladas (PAR): dados da pesquisa em rede. In: FERREIRA, Eliza Bartolozzi; FONSECA, Marília (Org.). Política e planejamento educacional no Brasil do século 21. Brasília: Liber livro, 2013.
FREITAS, Luiz Carlos. A lógica da escola. In: FREITAS, Luiz Carlos de.Ciclos, seriação e avaliação:confronto de lógicas? São Paulo: Moderna, 2003.
FREITAS, Luiz Carlos de. Eliminação Adiada: O Ocaso das Classes Populares no Interior da Escola e a Ocultação da (Má) Qualidade do Ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 965–987, out. 2007b.
MARCHAND, P. S. Implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação no RS: uma regulação entre União e municípios estabelecida pelo Plano de Ações Articuladas. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. UFRGS: Porto Alegre, 2012b, 248p.
MORAIS, Arécia Susã; FRANÇA, Magna; GUEDES, Gilmar Barbosa. PAR (2007-2011) ? Infraestrutura Física e Recursos Pedagógicos: Relações Intergovernamentais entre a União e o Município de Natal/RN. 2017
SOARES NETO, Joaquim; JESUS, Girlene Ribeiro de; KARINO, Camila Akemi; ANDRADE, Dalton Francisco de. Uma Escala para Medir a Infraestrutura Escolar. Estudos em Avaliação Educacional,São Paulo, v. 24, p. 78-99, jan./abr. 2013
RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.
RIBEIRO, Solange Lucas, Espaço Escolar: Um elemento (in) visível no Currículo. Sitientibus, Feira de Santana, n. 31 p. 103-118, jul./dez. 2004.
SCHNEIDER, Gabriela. As ações do Governo Federal no âmbito das condições materiais e estruturais da escola: uma problematização a partir do conceito de justiça social. 2014. 246f. Tese (Doutorado em Educação) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
TEIXEIRA, Roberta Araújo. Espaços, recursos escolares e habilidades de leitura de estudantes da rede pública municipal do Rio de Janeiro: estudo exploratório. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14 n. 41, p. 232-390, maio/ago. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.