New methodologies in Economics and Accounting education – case of Portuguese Teaching Master
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n46ID13291Keywords:
Teaching methodologies. Active training. Economics and accounting education.Abstract
The objective of this study was to analyze the development of new metho- dologies, namely the application of Active Training, in the teaching of subjects of the Portuguese Master in Teaching Economics and Accounting, considering the perceptions of future teachers about what is (or should be) Be a Professor of Economics and Accounting. The research methodology used was a case study, with participant observation, in a predominantly qualitative approach, supported in the investigation of the practice itself, looking for ways to innovate the educational processes facing the new contemporary tech- nological paradigm. The applicability of the Active Training was verified and obtained results that verified its effectiveness in the teaching of Economics and Accounting, with the development of active learning methodologies, which are intended to contribute to perso- nal and professional development of teachers in the future knowledge society.
Downloads
References
AMORIM, Paula Florência de Almeira;BRUNI, Adriano Leal. A percepção dos discentes sobre os atributos dos professores –referência no ensino de Contabilidade: um estudo na Faculdade Anísio Teixeira. ReAC – Revista de Administração e Contabilidade,Feira de Santana, v. 5, n. 1, p. 62-73, set./dez. 2013. Disponível em:http://www.fat.edu.br/reacfat.com.br/index.php/reac/article/view/99/89. Acesso em: 17 maio 2017.
ARENDS, Richard I. Aprender a ensinar. 7. ed. Madrid: Editora McGraw-Hill, 2008.
BARDIN, Laurence.Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 Lda., 2011.
BELL, Judith. Como realizar um projecto de investigação. 4. ed. Lisboa: Gradiva – Publicações, 2008.
BOGDAN, Robert;BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CARDOSO, Jorge Rio. O professor do futuro. Lisboa: Guerra e Paz, 2013.
CARVALHO, Alexandro Farias de. A construção da prática pedagógica dos professores do curso de Ciências Contábeis na educação a distância.2017. 194f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Programa de Mestrado em Educação, Universidade Católica de Santos, Santos,2017.
CARVALHO, Ricardo Jorge Oliveira;RAMOS, Maria Altina da Silva. Flipped classroom – Centrar a aprendizagem no aluno recorrendo a ferramentas cognitivas. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 9; 2015, Braga. Anais... Braga: Universidade do Minho, 2015.Disponível em:https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/35245/1/FLIPPED%20CLASSROOM%20%E2%80%93%20CENTRAR%20A%20APRENDIZAGEM%20NO%20ALUNO.pdf. Acesso em: 15 abr. 2017.
CASTELLS, ManuelOliván. A sociedade em rede: do conhecimento à política. In: CASTELLS, Manuel;CARDOSO, Gustavo (Org.). A sociedade em rede.Do conhecimento à acção política. Portugal: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2006.
DEWEY, John. Experiencia y educación.Buenos Aires: Editorial Losada, S.A, 1960.
EURYDICE.The teaching profession in Europe: practices, perceptions, and policies.Eurydice Report/Commission/EACEA. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015.Disponível em:http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/184EN_HI.pdf. Acesso em: 22 maio 2017.
FERNANDES, Domingos Manuel Barros. Avaliação em educação: uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anos. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 21, n. 78, p. 11-34, jan./mar. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362013000100002. Acesso em: 20 jan. 2017.
GARCIA, Carlos Marcelo. A identidade docente: constantes e desafios. Revista Formação Docente,Belo Horizonte, v. 1, n.1, ago./dez. 2009. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/1/3/2. Acesso em: 20 maio. 2017.
KILPATRICK, William Heard. O método de projecto. Viseu: Livraria Pretexto e Edições Pedago, 2006.
LAVE, Jean;WENGER, EtienneCharles. Situated learning: legitimate peripheral participation.Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
M1 (Mestrando 1). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M2 (Mestrando 2). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M3 (Mestrando 3). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M4 (Mestrando 4). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M5 (Mestrando 5). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M6 (Mestrando 6). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M7 (Mestrando 7). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
M8 (Mestrando 8). Reflexão escrita. Lisboa (Portugal), 29 set. 2016.
MIRANDA, Gilberto José;NOVA, Silvia Pereira; JÚNIOR, Edgard Bruno. Os Saberes dos Professores-Referência no Ensino de Contabilidade. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 23, n. 59, p. 142-153, maio/ago. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1519-70772012000200006.Acesso em: 17 maio 2017.
MISHRA, Punya;KOEHLER, Matthew J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, Calumbia, v. 108, n. 6, p. 1017–1054, june 2006.Disponível em: http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf. Acesso em: 12 dez. 2016.
NIZA, Sérgio. Uma democracia participada na escola: a gestão cooperada do currículo. In: NÓVOA, António; MARCELINO, Francisco; Ó, Jorge Ramos do. (Coord.) Sérgio Niza.Escritos sobre educação. Lisboa: Movimento da escola moderna e Edições Tinta-da-china, Lda, 2012.
NÓVOA, AntónioManuel Seixas Sampaio da. Entrevista: Formação docente deve incentivar trabalho colaborativo. São Paulo. 31 de agosto de 2016. http://porvir.org/formacao-docente-deve-incentivar-trabalho-colaborativo/. Acesso em: 12 dez. 2016.
OECD. Education ate a Glance Interim Report, 2015. Retrieved from http://www.oecd.org/edu/innovation-education.Acesso em: 12 dez. 2016.
PNUD.Work for Human Development, Human Development Report 2015, United Nations Development Programme, 2015. Disponível em: http://report.hdr.undp.org.Acesso em: 12 dez. 2016.
PONTE, João Pedro da. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, Rio Claro, n. 25, p. 105-132, 2006 (Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do IGCE – Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista, Rio Claro)Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/3007/1/06-Ponte(BOLEMA-Estudo%20de%20caso).pdf.Acesso em: 20 jan. 2017.
PONTE, João Pedro da. Investigar a nossa própria prática: uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional. PNA,Granada,v. 2, n. 4, 153-180, 2008.Disponível em: http://www.pna.es/Numeros2/pdf/Ponte2008PNA2(4)Investigar.pdf.Acesso em: 20 jan. 2017.
PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 240, de 30 de agosto de 2001. Perfil do professor de Ciências Económicas e Sociais.Diário da República, Lisboa, n. 201, Série1-A, p. 5569-5571.
PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 27, de 10 de fevereiro de 2006. Grupos de recrutamento para efeitos de seleção e recrutamento do pessoal docente.Diário da República, Lisboa, n. 30, Série1-A, p. 1095-1099.
PORTUGAL. Decreto-Lei n.º 79/2014 de 14 de maio de 2014. Regime jurídico da habilitação profissional para adocência na educação pré-escolar e nos ensinos básico e secundário.Diário da República,Lisboa, n. 92, Série 1, p.2819-2828.
PORTUGAL. Despacho n. 6261/2011, 11 de abril de 2011.Reitoria da Universidade de Lisboa.Regulamento do Mestrado em Ensino da Economia e Contabilidade.Diário da República, Lisboa, n. 71, Série 2, p.16813-16818.
PORTUGAL. Despacho n. 7093, 26 de junho de 2015.Alteração de Ciclo de Estudos (da designação) de Mestrado em Ensino de Economia e de Contabilidade.Diário da República, Lisboa, n. 123, Série 2, p.17245-17247.
RODRIGUES, Ana Luísa Pinto da Fonseca. O papel das novas tecnologias para a aprendizagem autónoma e a criação de conhecimento com base em pedagogias construtivistas na disciplina de economia A. Dissertação (Relatório da Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino da Economia e Contabilidade). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012.
RODRIGUES,Ana Luísa Pinto da Fonseca. A formação ativa de professores com integração pedagógica das tecnologias digitais. Tese (Doutorado em Educação). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2017.
SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review,Cambridge,v. 57, n. 1, 1-21, 1987. Disponível em:https://people.ucsc.edu/~ktellez/shulman.pdf. Acesso em: 12 dez. 2016.
SILVA, Elsa (Coord); PASTORINHO, António; LOPES, Lúcia; SILVESTRE, Manuela; MOINHOS, Rosa. Programa de Economia A.Lisboa, Departamento do Ensino Secundário, Ministério da Educação, 2002. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Secundario/Documentos/Programas/economia_a_10_11.pdf. Acesso em: 12 dez. 2016.
SILVERMAN, David.Interpretação de dados qualitativos: métodos para análise de entrevistas, textos e interações. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SLOMSKI, Vilma Geni;LAMES, Edilei Rodrigues de; MEGLIORINI, Evandir; LAMES, Liliane da Costa Jacobs. Saberes que fundamentam a prática pedagógica do professor que ministra a disciplina de gestão de custos em um curso de Ciências Contábeis.Revista Universo Contábil,Blumenau, v. 9, n. 4, p. 71-89, out./dez. 2013.Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/585/2529. Acesso em: 17 maio 2017.
VIERSET, Viviane. Le log book: un support d’apprentissage, d’accompagnement et d’évaluation des compétences professionnelles. Bulletin de l’ADMEE, Neuchâtel,n. 3, p. 4-18, 2013.Disponível em: http://pedagogie-universitaire.blogs.usj.edu.lb/files/2013/11/Bulletin-Admee-2013-3.pdf. Acesso em: 12 dez. 2016.
YIN, Robert K. Case study research: design and methods. 2.ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 1994.
YIN, Robert K. Qualitative research from start to finish. New York: The Guilford Press, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.