The social and political dimension of autonomy
questions and per- ceptions’ in higher education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n46ID13292Keywords:
Autonomy. Teaching. Higher education. Reflexive Practice.Abstract
This article is anchored in the concepts formulated and presented by Paulo Freire (1996), autonomy as construction from a critical and liberating space, and José Contreras (2002), autonomy as one of the elements of professionalization, and aims to reflect how the higher education teachers understand the meaning of autonomy in their professional spaces and practices. The research was carried out at two public universities and two private colleges in Vitória da Conquista city, state of Bahia, Brazil, involving 25 professors who expressed their opinion about the themes under analysis in a comparative perspective through a questionnaire mostly composed of answers closed. The priority was a research of quantitative and descriptive approach and we have con- cluded that, despite advances in the field of autonomy, much still has to be done in the domain of reflection and construction of professors’ autonomy in the analyzed contexts, and there are important obstacles to be overcome.
Downloads
References
ALVES, Nilda (Org.). Criar currículo no cotidiano. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. O papel mediador da pesquisa no ensino de didática. In: ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso; OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales Oliveira (Org.). Alternativas no ensino da didática. 8. ed. Campinas,1997.
CANDY, Philip. Self-direction for lifelong learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1991.
CASTORIADIS, Cornelius. Encruzilhadas do labirinto. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, ago. 2002,1-32.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo, Atlas, 1999.
JORGE, Ricardo. Entrevista. Vitória da Conquista (Bahia). 16 de março 2016.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Editora PUC-Rio, 2006.
LUIS, Matilde. Entrevista. Vitória da Conquista (Bahia). 16 de março 2016.
MACIEL, Iria Maria. A questão da formação: tecendo caminhos para a construção da autonomia. In: MACIEL, Iria Maria (Org.). Psicologia e Educação: novos caminhos para a formação. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2001.
MANUEL, Carlota. Entrevista. Vitória da Conquista (Bahia). 16 de março 2016.
MIGUEL, Nuno. Entrevista. Vitória da Conquista (Bahia). 16 de março 2016.
MORIN, Edgar. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, Dora Fried (Org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e a sua formação. Portugal: Dom Quixote, 1992.
NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de professores. 2. Editora Porto: Porto, 1995.
OGLIARI, Lucas Nunes. Pesquisar é analisar dados: uma constante (re) construção da realidade. In: GALIAZZI, Maria do Carmo; AUTH, Milton; MANCUSO, Ronaldo (Org.): Construção curricular em rede na educação em ciências: uma proposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: Editora Unijuí, 2007.
OLIVEIRA, Albertina Lima. Aprendizagem autodirigida: Um contributo para a qualidade do ensino superior. Doutorado em Educação Permanente e Formação de Adultos. Universidade de Coimbra, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2005, 492p.
PIMENTA, Selma Garrido, GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez/ Autores Associados, 1983.
SIEGEL, Sidnei. Estatística Não-Paramêtrica. São Paulo, Mcgraw-Hill, 1975.
SPIEGEL, Murray Ralph. Estatística. Rio de Janeiro. McGraw-Hill, 1975.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2. Ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
ZEICHNER, Kenneth . A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.