Expansion of higher education, undergraduate courses and creation of new federal universities

Authors

  • Arlete Maria Monte de Camargo Universidade Federal do Pará
  • Luciene das Graças de Miranda Medeiros Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n47ID14006

Keywords:

Higher education, Expansion, Teacher training

Abstract

This article aims to analyze the repercussions of higher education policies in federal public universities (created between 2003 and 2014), affected by economic and financial constraints, especially considering undergraduate courses. It is considered that social policies assume the determination to legitimize the social relations of production, as well as the commitment to attend to the demands of the working class, for access to higher education. (CHESNAIS, 1995; PAULANI, 2008; NEVES, 2007). the review of the related literature was done, and the INEP / MEC database and the sites of the federal universities researched were used, where a clearer view was given on the offer of courses in each of these IES Among the results, the construction of new academic architectures in undergraduate courses and a new academic-institutional culture, although there is still room for the task of training teachers in the university space, which is not a priority in some institutions studied.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Mário Luiz Neves de. Internacionalização ou transnacionalização da educação superior: entre a formação de um campo social global e um mercado de ensino mundializado. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 1, n. 1, p. 56-79, jan./jun. 2015.

BANCO MUNDIAL. LAVERDE, Martha. (Coord. Geral da Edição em espanhol). Construir sociedades do conhecimento. Nuevos Desafíos para la Educacion Terciária, Quebecor, World Bogotá S.A., 2003.

BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF,23 dez. 1996, p. 27833-27.841.

BRASIL. Lei 10.260, de 12 de julho de 2001a. Dispõe sobre o Fundo de Financiamento ao estudante do Ensino Superior e dá outras providências.

Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 13 jul. 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/LEIS_2001/L10260.htm. Acesso em: 12 set. 2015.

BRASIL. Lei n° 11.096, de 13 de janeiro de 2005. [Conversão da MPv nº 213, de 2004]. Institui o Programa Universidade para Todos ? PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei no 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 14 jan. 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11096.htm>. Acesso em: 23 set. 2014.

BRASIL. Decreto nº 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Disponível em: <http://www2.mec.gov.br/sapiens/portarias/dec5773.htm>. Acesso em: 24 jan. 2016.

BRASIL. Decreto n°6.096 de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais ? REUNI. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/diretrizesreuni.pdf. Acesso em: 22 jan. 2016.

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, Seção 1, p. 1, 30 dez. 2008.

BRASIL. Lei nº 11.641, de 11 de janeiro de 2008. Dispõe sobre a transformação da Fundação da Faculdade Federal de Ciências Médicas de Porto Alegre – FFFCMPA em Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde – UFCSPA e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11641.htm. Acesso em: 23 set. 2017.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas em Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior Brasileira: Resumo Técnico 2012. Brasília: INEP, 2012. Disponível em: . Acesso em: 18 mar. 2017

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas em Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior Brasileira: Resumo Técnico 2013; 2014. Brasília: INEP, 2013. Disponível em:. Acesso em: 20 mar. 2017.

BRASIL. Censo da Educação Superior Brasileira. Resumo técnico 2014. Brasília, INEP. Disponível em: www.inep.gov.br/download/superior/censo/tabelas_resumo_tec_.xls. Acesso em: 20 mar. 2017.

BRASIL. SESU/MEC. A democratização e expansão da educação superior no país. 2003-2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16762-balanco-social-sesu-2003-2014&Itemid=30192 Acesso em: 23 fev. 2016.

CHARLE, Chistophe; VERGER, Jacques. História das universidades. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

CHARLOT, Bernard; SILVA, Veleida Anahi da. De Abelardo até a classificação de Xangai: as universidades e a formação dos docentes. Educar, Curitiba, n. 37, p. 39-58, maio/ago.2010.

CHESNAIS, François. A globalização e o curso do capitalismo de fim-de-século. Economia e Sociedade, Campinas, v. 5, p. 1-30, dez. 1995.

FERREIRA, Suely; OLIVEIRA, João Ferreira de. As reformas da educação superior no Brasil e na União Europeia e os novos papéis das universidades públicas. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, v. 17, n. 18, p. 50-67, jan./dez. 2010.

LIMA, Katia. Contra-reforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.

LOUZANO, Paula; ROCHA, Valéria; MORICONI, Gabriela Miranda; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Quem quer ser professor? Atratividade, seleção e formação docente no Brasil. Estudos Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 543-568, set./dez. 2010.

MANCEBO, Deise; RIBEIRO, Carla Vaz Santos. Pagamento por performance, avaliação e implicações para o trabalho docente na educação superior pública. In: SILVA JÚNIOR, João dos Reis da Silva; CATANI, Afrânio e CHAVES, Vera Lucia Jacob. Org.) Consequências da mundialização da universidade pública brasileira: pós-graduação, trabalho docente, profissionalização e avaliação. São Paulo: Xamã, 2012.

MANCEBO, Deise; MAUÉS, Olgaises. Cabral; CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Crise e reforma do Estado e da universidade brasileira: implicações para o trabalho docente. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 37-53, jul./dez. 2006.

MEDEIROS, Luciene das Graças Miranda. O REUNI – Uma nova regulação da política de expansão da educação superior: o caso da UFPA. 2012. 311f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.

MINDAL, Clara Brenner; GUÉRIOS, Etiènne Cordeiro. Formação de professores em instituições públicas de ensino superior no Brasil: diversidade de problemas, impasses, dilemas e pontos de tensão. Educar em Revista, Curitiba, n. 50, p. 21-33, out./dez. 2013.

MOROSINI, Marília Costa. Educação superior e transnacionalização. Avaliação/qualidade/acreditação. In: FÁVERO, Maria de Lourdes; MANCEBO, Deise (Org.). Política, avaliação e trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2004.

McCOWAN, Tristan; SCHENDEL, Rebecca. A mudança do papel da universidade e seu impacto na sociedade em países de baixa renda. In: SILVA JUNIOR, João dos Reis; SOUSA; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Internacionalização, mercantilização e repercussões em um campo de disputa. Belo Horizonte: Fino Traço, 2015.

McCOWAN, Tristan; SCHENDEL, Rebecca. Brasil Século XXI: propostas educacionais em disputa. In: LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luís (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas: Autores Associados/Histedbr, 2007.

PAULANI, L. Brasil Delivery: servidão financeira e estado de emergência econômico. São Paulo: Boitempo, 2008.

PEREIRA, Elizabete Monteiro Aguiar. A universidade da modernidade nos tempos atuais. Avaliação, Campinas/ Sorocaba, v. 14, n. 1, p. 29-52, mar. 2009.

SGUISSARDI, Valdemar. Estudo diagnóstico da política de expansão da (e acesso à) educação superior no Brasil, 2002-2012. Brasília: Edital nº. 051/2014 SESU; Projeto de Organismo Internacional – OEI; Projeto OEI/BRA/10/002, 2014.

Published

12-04-2018

How to Cite

Camargo, A. M. M. de, & Medeiros, L. das G. de M. (2018). Expansion of higher education, undergraduate courses and creation of new federal universities. Journal Education in Question, 56(47), 244–274. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n47ID14006