State of the art of research on behavior problems in the school context
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n49ID14360Keywords:
Historical-Cultural Psychology, Behavior problems, School complaint, EducationAbstract
The school complaint related to behavioral problems presented by children and adolescents is often associated with a health problem, in an individualization of problems. Based on this finding, this work had as objective to analyze articles that dealt with behavioural problems, published in scientific periodicals, between the years of 1990 and 2014, identifying the conceptions circumscribed in these journals. Researches were carried out in data banks and indexers and, on the subject in question, selecting the articles referring to the area of Psychology and Education, resulting in a total of 47 texts. The analysis and discussion were based on the Historical-Cultural Psychology. The results indicate that, in72,4% of the articles, behavioral problems are understood as centered on the individual, dissociating them from the totality involved in the schooling process, the society in which it is produced, the mode of production that prevails, thus carrying out a reductionist and limited analysis of the phenomenon.
Downloads
References
AITA, Elis Bertozzi; FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Subjetividade: uma análise pautada na psicologia histórico-cultural. In: CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 10, 2011, Maringá. Anais... Maringá: Universidade Estadual de Maringá, 2011. Disponível em: http://www.abrapee.psc.br/xconpe/trabalhos/1/225.pdf. Acesso: maio 2015.
ANUÁRIO Brasileiro da Educação Básica. Todos pela Educação. São Paulo: Editora Moderna, 2017. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br//arquivos/biblioteca/anuario_brasileiro_da_educacao_basica_2017_com_marcadores.pdf. Acesso em: 28 jan. 2017.
ASBAHR, Flávia da Silva. Ferreira; SOUZA, Marilene Proença Rebelo.Buscando compreender as políticas públicas em educação: contribuições da psicologia escolar e da psicologia histórico-cultural. In: MEIRA, Marisa Eugênia Melillo; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.) Psicologia histórico-cultural: contribuições para o encontro entre a subjetividade e a educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.
BASSO, Itacy Salgado. Significado e sentido do trabalho docente. Caderno CEDES, Campinas, v. 19, n. 44, abr. p. 19-32, 1998.
CARVALHO, Saulo Rodrigues de; MARTINS, Lígia Márcia. A sociedade capitalista e a inclusão/exclusão. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; MEIRA, Marisa Eugênia Melillo; TULESKI, Silvana Calvo (Org.). A exclusão dos “incluídos”: uma crítica da psicologia da educação à patologização e medicalização dos processos educativos. Maringá: Eduem, 2011.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
COLLARES, Cecilia Azevedo Lima; MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso. Preconceitos no cotidiano escolar: a medicalização do processo ensino-aprendizagem. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor: um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.
GARRIDO, Juliana; MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso. Um panorama nacional dos estudos sobre a medicalização da aprendizagem de crianças em idade escolar. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
KLEIN, Lígia Regina; SILVA, Graziela Lucchesi Rosa da; MATA, Vilson Aparecido da. Alienação ou exclusão: refletindo o processo de “inclusão” na educação de jovens e adultos. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; MEIRA, Marisa Eugênia Melillo; TULESKI, Silvana Calvo (Org.). A exclusão dos “incluídos”: uma crítica da Psicologia da Educação à patologização e medicalização dos processos educativos. Maringá: Eduem, 2011.
LEITE, Hilusca Alves; PASQUALINI, Juliana; EIDT, Nadia Mara; TULESKI, Silvana Calvo. A desatenção medicalizada: uma questão a ser enfrentada pela psicologia e educação. In: BARROCO, Sônia Mari Shima; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro; SILVA, Tânia dos Santos Alvarez da (Org.). Educação especial e teoria histórico-cultural: em defesa da humanização. Maringá: EDUEM, 2012.
LEONTIEV, Alexis Nikolaievich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Hellen Roballo, 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
MARX, Karl. Contribuição crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2008.
MEIRA, Marisa Eugênia Melillo. Incluir para continuar excluindo: a produção da exclusão na educação brasileira à luz da Psicologia Histórico-Cultural. In: FACCI, Marilda Gonçalves Dias; MEIRA, Marisa Eugênia Melillo; TULESKI, Silvana Calvo. (Orgs.) A exclusão dos “incluídos: uma crítica da Psicologia da Educação à patologização e medicalização dos processos educativos. Maringá: Eduem, 2011.
MEIRA, Marisa Eugênia Melillo. Para uma crítica da medicalização na educação. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 1, n. 1, p. 135-142, jan./jun, 2011.
SAVIANI, Demerval. Do senso comum à consciência filosófica. 15. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
SOUZA, Marilene Proença Rebelo. Retornando à patologia para justificar a não aprendizagem escolar: a medicalização e o diagnóstico de transtornos de aprendizagem em tempos de neoliberalismo. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
SOUZA, Marilene Proença Rebelo; CUNHA, Beatriz Belluzzo Brando. Projetos de Lei e políticas públicas: o que a psicologia tem a propor para a Educação? In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
SUZUKI, Mariana Akemi. A medicalização dos problemas de comportamento e de aprendizagem: uma crítica social de controle. 2012. 174f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) ? Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Estadual de Maringá, 2012.
TULESKI, Silvana Calvo. Vygotski: a construção de uma psicologia marxista. Maringá: Eduem, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Teoria e método em psicologia. Tradução (Claudia Berlini. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VIGOTSKII, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaievich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução Maria da Pena Villalobos.12. ed. São Paulo: Ícone, 2014.
VIGOTSKY, Lev Semyonovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.