The teaching of philosophy in the inter and transdisciplinary perspectives:

an analysis of the ontological problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15148

Keywords:

Teaching philosophy. Interdisciplinarity. Transdisciplinarity.

Abstract

This article aims to analyze the characteristics of a philosophy teaching that was investigated in a master’s degree research. We have sought  to ascertain the following problem: how a teaching of philosophy, proposed in the inter and transdisciplinary perspectives, was being organized in an educational unit? Thus, a descriptive research of qualitative nature was carried out, using theoretical references by Edgar Morin and Basarab Nicolescu. The methodology was composed by theoretical investigation and field incursion. The first consisted of bibliographical research and documentary analysis. The latter consisted of observing the organization of teaching in the classroom. In addition, we have used the technique of content analysis to analyze the data. The questions discussed in this article refer to the set of classes in which the ontological problematic was approached, that is, themes, problems, concepts related to organization, perceptions and meanings about the Real, Reality or Nature. Finally, the analysis of the characteristics of the teaching investigated does not allow it to be consider a teaching of inter or transdisciplinary philosophy, but an experience of “modest” school multidisciplinarity; although more versatile than the set of classes on the epistemological contents disclosed in the first article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1988.

BRASIL. Orientações Curriculares para o ensino médio. Volume 3: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 30 mai. 2017.

BRASIL. Ciências Humanas e suas Tecnologias. In: BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 30 mai. 2017.

BRASIL. O novo Ensino Médio. In: BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio. Parte I – Bases Legais). Brasília: MEC, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 30 ago. 2017.

BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº 15/1998. In: BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio. Parte I – Bases Legais). Brasília: MEC, 2000a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 30 ago. 2017.

BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº 7/2010. In: BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 30 ago. 2017.

BRASIL. Resolução Nº 2, de 30 de JANEIRO de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. In: BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 25 ago. 2017.

COLÓQUIO DE VENEZA. A ciência diante das fronteiras do conhecimento, 1; 1986, Veneza: UNESCO - Fundação Giorgio Cini, 1986. Disponível em: < http://cetrans.com.br/declaracao-de-veneza.pdf> Acesso em: 17 mai. 2018.

CONGRESSO INTERNACIONAL DE LOCARNO: Que universidade para o amanhã? Em busca de uma evolução transdisciplinar da universidade, 1; 1997, Locarno. Anais eletrônicos... Locarno: CIRET-UNESCO, 1997. Disponível em: < http://ciret-transdisciplinarity.org/locarno/locapor4. php>. Acesso em: 15 fev. 2018.

CONGRESSO MUNDIAL DE ARRÁBIDA: Primeiro Congresso Mundial da Transdisciplinaridade, 1; 1994, Arrábida. Anais eletrônicos... Arrábida: CIRET-UNESCO, 1994. (Carta da Transdisciplinaridade). Disponível em: < http://cetrans.com.br/wp-content/uploads/2014/09/carta-da-transdisciplinaridade1.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2018.

DESCARTES, René. Discurso do Método. Tradução de Jacó Guinsburg e Bento Prado Júnior. In. Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

FERREIRA, João H. Lacerda. Real x Realidade. Portal RedePsi. São Paulo, 06 out. 2008. Disponível em: <http://www.redepsi.com.br/2008/10/06/real-x-realidade/> Acesso em: 13/03/2012.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.

MARINA, José Antônio. Filosofia e cidadania. 1º ed. Tradução de Ângela dos Santos e Antón Castro Míguez. São Paulo: Ed. SM, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2000.

MORIN. Edgar. Ciência com consciência. 8º ed. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria A. S. Dória. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN. Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. 5º ed. Tradução Dulce Matos. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

MORIN. Edgar. O método 1: a natureza da natureza. 2º ed. Tradução de Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2008 a.

MORIN. Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. 3º ed. Tradução de Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2005 a.

MORIN. Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2º ed. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez, 2000.

NICOLESCU, Basarab. O manifesto da Transdisciplinaridade. 3º ed. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.

NICOLESCU, Basarab. O Terceiro Incluído. Da Física Quântica à Ontologia. In: NICOLESCU, Basarab; BADESCU, Horia (Org.). Stéphane Lupasco: o homem e a obra. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 2001.

REALE, Giovanni. História da filosofia antiga (Volume I). Das Origens a Sócrates. Tradução de Marcelo Perine. São Paulo: Loyola, 1993.

SILVA, Gilson Malta da. Diário de Campo: notas de aulas de filosofia - 1º, 2º e 3º anos do Ensino Médio. Colégio Nossa Senhora de Lourdes, Lavras - MG, fev a dez. 2012.

WEIL, Pierre; AMBROSIO, Ubiratan D’; CREMA, Roberto. Rumo à nova transdisciplinaridade: sistemas abertos de conhecimento. São Paulo: Summus, 1993.

Published

31-01-2019

How to Cite

Silva, G. M. (2019). The teaching of philosophy in the inter and transdisciplinary perspectives:: an analysis of the ontological problem. Journal Education in Question, 57(51). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID15148