Apprehension of geometric objects with the GeoGebra:

a study with undergraduate mathematics’ teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15174

Keywords:

Euclidean geometry, Semiotics representations, Futures teachers

Abstract

This study aimed to understand how future teachers of mathematics make the apprehension of geometric objects from the production of semiotic representations raised during the resolution of a task of Euclidean Geometry with the support of GeoGebra. The study approach was qualitative and followed the perspective of the interpretive paradigm. The research modality was the case study. The collected data were analyzed in light of the theory of semiotic representation registers and included the mathematical productions of the participants. The results of the study show that students' apprehensions of geometric objects occurred due to the mutual articulation between the awareness (objectivation) and the perceptive, sequential, operative and discursive apprehensions related to a geometrical figure, as well as the coordination of different representations made possible by GeoGebra.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Idelmar André Zanella, Secretaria de Estado da Educação do Paraná

Marta Maria de Araújo, Coordenadora do Grupo de Pesquisa | Estudos Histórico Educacionais, Editora responsável pela Revista Educação em Questão

References

ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira. Educação Matemática na Era Digital. Unión: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, San Cristobal de La Laguna, n. 27, p.13-28, out. 2011.

ABAR, Celina Aparecida Almeida Pereira; ALENCAR, Sergio Vicente. A Gênese instrumental na interação com o GeoGebra: uma proposta para a formação continuada de professores de Matemática. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 46, p.349-365, ago. 2013.

ALMOULOUD, Saddo Ag; SALAZAR, Jesus Victoria Flores. Registro figural no ambiente de geometria dinâmica. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 5, p.919-941, dez. 2015.

BATTISTA, Michael T. The development of geometric and spatial thinking. In: LESTER, Frank K. (Ed.). Second handbook of research on mathematics teaching and learning, Reston, VA: NCTM, 2007.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BELLEMAIN, Franck. O paradigma micromundo. Anais do Colóquio de História e Tecnologia no Ensino da Matemática, Rio de Janeiro, v. 1, p.51-62, 2002.

BRUNHEIRA, Lina; PONTE, João Pedro da. Realizar construções geométricas com o GeoGebra: o contributo do AGD para a estruturação geométrica. In: CANAVARRO, Ana Paula; BORRALHO, António; BROCARDO, Joana; SANTOS, Leonor (Eds.). Atas do Encontro de Investigação em Educação Matemática: Recursos na Educação Matemática, Évora: Universidade de Évora, p.341-353, 2016.

CANDEIAS, Nuno; PONTE, João Pedro da. Geometry learning: The role of tasks, working models, and dynamics geometry software. In: CZARNOCHA, Bronis?aw (Ed.). Handbook of mathematics teaching research. Rzeszów: University of Rzeszów, 2008.

DUVAL, Raymond. Registres de représentation sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de Didactiqueet de Sciences Cognitives, IREM de Strasbourg, n. 5, p.37-65, 1993.

DUVAL, Raymond. Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales. Traducción Myriam Veja Restrepo. Cali: Universidad del Valle, 2004.

DUVAL, Raymond. Los problemas fundamentales en el aprendizaje de las matemáticas y de las formas superiores eneldessarollo cognitivo. Traducción Myriam Veja Restrepo. Cali: Universidad del Valle, 2004a.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2009 (Fascículo I).

DUVAL, Raymond. Ver e ensinar a matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representações semióticas. Tradução Marlene Alves Dias. São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, Raymond. Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 1, p.118-138, 2012.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução Méricles Thadeu Moretti. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p.266-297, 2012a.

DUVAL, Raymond; GODIN, Marc. Les changements de regard nécessaires sur les figures. Grand N, IREM de Grenoble, n. 76, p.7-27, 2005.

ESTRELA, Albano. Teoria e prática de observação de classes: uma estratégia de formação de professores. Porto: Porto Editora, 1994.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2009.

GERÔNIMO, João Roberto; BARROS, Rui Marcos de Oliveira; FRANCO, Valdeni Soliani. Geometria euclidiana plana: Um estudo com o software GeoGebra. Maringá: EDUEM, 2010.

GOLDIN, Gerald. Representation in mathematical learning and problem solving. In: ENGLISH, Lyn D. (Ed.). Handbook of International research in mathematics education. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.

GRAVINA, Maria Alice. Geometria dinâmica uma nova abordagem para o aprendizado da geometria. Anais do VII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Belo Horizonte, 1996.

GRAVINA, Maria Alice. O potencial semiótico do GeoGebra na aprendizagem da geometria: uma experiência ilustrativa. VIDYA, Santa Maria, v. 35, n. 2, p.237-253, jul./dez. 2015.

HOHENWARTER, Judith; HOHENWARTER, Markus; LAVICZA, Zsolt. Introducing dynamic mathematics software to secondary school teachers: the case of GeoGebra. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, Waynesville, v. 28, n. 2, p.135-146, 2009.

ISOTANI, Seiji; BRANDÃO, Leônidas de Oliveira. Como usar a geometria dinâmica? O papel do professor e do aluno frente às novas tecnologias. Anais do Workshop de Informática na Escola, Campo Grande: Sociedade Brasileira de Computação, p.120-128, jul. 2006.

JACKIW, Nicholas; SINCLAIR, Nathalie. Dynamic geometry activity design for elementar school mathematics. In: HOYLES, Celia; LAGRANGE, Jean-Baptiste, SUN, Le Hung; SINCLAIR, Nathalie (Eds.). Proccedings of the seventeenth ICMI study conference “Tecnology Revisited”. Paris: Hanoi Institute of Technology and Didirem University, 2007.

JONES, Keith. Research on the use of dynamic geometry software: implications for the classroom. MicroMath, Derby, v. 18, n. 3, p.18-20, 2002.

JONES, Keith. The shaping of student knowledge: learning with dynamic geometry software. Computer Assisted Learning Conference 2005 (CAL05), Bristol, p.4-6 april, 2005.

JONES, Keith; TZEKAKI, Marianna. Research on the teaching and learning of geometry. In: GUTIÉRREZ, Ángel; LEDER, Gilah Chaja; BOERO, Paolo (Eds.). The second handbook of research on the psychology of mathematics education, Rotterdam: Sense Publishers, 2016.

LABORDE, Colette. Visual phenomena in the teaching/learning of geometry in a computer-based environment. In: MAMMANA, Carmelo; VILLANI, Vinicio (Eds.). Perspectives on the teaching of geometry for the 21st century: An ICMI study. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers - Springer, 1998.

LABORDE, Colette. Dynamic geometry environments as a source of rich learning contexts for the comples activity of proving. Educational Studies in Mathematics (Special edition on proof in dynamics geometry environments). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers - Springer, v. 44, p.151-161, dez. 2000.

LOVIS, Karla Aparecida; FRANCO, Valdeni Soliani. Reflexões sobre o uso do GeoGebra e o ensino de Geometria Euclidiana. Informática na Educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p.149-160, jan./jul. 2013.

MERRIAM, Sharan B. Case study research in education: a qualitative approach. São Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1988.

NÓBRIGA, Jorge Cássio Costa. GGBOOK: uma plataforma que integra o software de geometria dinâmica GeoGebra com editor de texto e equações a fim de permitir a construção de narrativas matemáticas dinâmicas. 2015. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

OROS, Valentin; SANTOS, Gilberto Lacerda; NÓBRIGA, Jorge Cássio Costa. GeoGebra in Romanian: the challenges of localisingan educational software into a specific socio-cultural context. GGIJRO: GeoGebra International Journal of Romania, Galati, v. 4, n. 1, p.1-10, 2014.

OSTA, Iman. Computer technology and the teaching of geometry: introduction. In: MAMMANA, Carmelo; VILLANI, Vinicio (Eds.). Perspectives on the teaching of geometry for the 21st century: An ICMI study, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers - Springer, 1998.

PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em matemática. In: GTI (Ed.) O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005.

PONTE, João Pedro da. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 25, p.105-132, 2006.

PREINER, Judith. Introducing dynamic mathematics software to mathematics teachers: the case of GeoGebra (Master's Thesis). Universityof Salzburg, Salzburg, 2008.

RODRIGUES, Margarida; BERNARDES, Marisa. Ensino e aprendizagem da geometria. In: HENRIQUES, Ana; NUNES, Cláudia; SILVESTRE, Ana; JACINTO, Hélia; PINTO, Hélia; CASEIRO, Ana; PONTE, João Pedro da. (Eds.). Atas do XXII Seminário de Investigação em Educação Matemática, Lisboa: APM, 2011.

SEDLÁ?EK, Lubomír. A study of the influence of using dynamic geometric systems in mathematical education on the level of knowledge and skills of students. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics, Bratislava, n. 9, p.81-108, 2009.

STAHL, Gerry. Translating Euclid: designing a human-centered mathematics. Saint Raphael: Morgan & Claypool Publishers, 2013.

WOLECK, Kristine Reed. Listen to Their Pictures An Investigation of Children’s Mathematical Drawings. Roles of representation in school mathematics. Virginia: National Council of Teachers of Mathematics, Yearbook, 2001.

YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

17-07-2018

How to Cite

Zanella, I. A., Franco, V. S., & Canavarro, A. P. (2018). Apprehension of geometric objects with the GeoGebra:: a study with undergraduate mathematics’ teachers. Journal Education in Question, 56(48). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n48ID15174