Ethical-political management and contradictions of "Citizen Participation" in Pro Young Urban (Projovem Urbano) program in Mesquita/Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n51ID16031Keywords:
Pro Young Urban (Projovem Urnano) program. Citizen participation. Youth. Social capital.Abstract
The article analyzes the ethical-political management and the contradictions of the community actions promoted in Pro Young Urban (Projovem Urbano) - a Federal program for young people aged 18 to 29 years old, with the purpose of providing the completion of elementary education, initial professional qualification and the youthful protagonism. It is a result of the research conducted between 2015 and 2016 in the municipality of Mesquita / Rio de Janeiro, and included a observation of the Citizen Participation classes and the appliance of questionnaires with open answers to 67 students. Based, theoretically, on the thinking of Antonio Gramsci and Edward Thompson, the study concludes that the precarious conditions of reproduction of the existence make difficult the conformation of the workers both to citizenship in the perspective of the social capital, and to the effective participation in the decision-making spaces. The low institutional political participation of the young people of the periphery is not the result of political alienation, but a product of the objective determinations to which they are subject.
Downloads
References
ANDRADE, Flavio Anicio. Projovem Urbano: atitude protagonista e empreendedora como qualificação básica para o trabalho. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 33, 2010. Caxambu, Anais...Caxambu: 2010.
AVELAR, Lucia. Participação Política. In: AVELAR, Lucia; CINTRA, Antonio. (Orgs.) Sistema político brasileiro: uma introdução. 2. ed. São Paulo: Ed. Unesp, 2007.
BANCO MUNDIAL. Desenvolvimento e Redução da Pobreza: reflexão e perspectiva (preparado para as reuniões atuais de 2004 do Banco Mundial e do Fundo Monetário Internacional). Washington: Banco Mundial, 2004.
BANCO MUNDIAL. Luta contra a pobreza: relatório sobre o Desenvolvimento Mundial 2000/2001. Washington, 2000. Disponível em: http://siteresources.worldbank.org/INTPOVERTY/Resources/WDR/Poroverv.pdf. Acesso em: 25 jan. 2013.
BARBOSA, Carlos Soares. Nova sociabilidade do capital e a natureza das políticas para jovens trabalhadores no governo Lula: uma análise da “participação cidadã” no ProJovem Urbano. 2013. 209f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana) – Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm>. Acesso em: 22 jun. 2017.
BRASIL. Manual do educador: orientações gerais. Programa Nacional de Inclusão de Jovens, Projovem Urbano. Brasília: Secretaria Geral da Presidência da República, Secretaria Nacional de Juventude, 2008.
CASTRO, Mary Garcia; ABRAMOVAY, Miriam. Gênero e cuidado em políticas: salas de acolhimento do projovem urbano. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, vol. 47, n.163, p.264-291, jan./mar. 2017.
CEPAL. Coesão social: inclusão e sentido de pertencer na América Latina e no Caribe (síntese). Chile, maio, 2007. Disponível em: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/2834/1/S2007451_pt.pdf. Acesso em: 28 ago. 2016.
COLEMAN, James. Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, Chicago, v. 94, Supplement, p. S95-S120, 1988. Disponível em:<http://www.jstor.org/stable/2780243?origin=JSTORpdf&seq=1#page_scan_tab_contents>. Acesso: 15 ago. 2007.
FERREIRA, Maria Inês Caetano. Educadores e a implementação de diretrizes contra desigualdades: o caso do Projovem Urbano. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n.1, p.161-175, jan./mar. 2013.
GIDDENS, Anthony. A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da social-democracia. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2005.
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere. Tradução Carlos Nelson Coutinho; co-edição Luiz Sergio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. (v. 1).
GRAMSCI, Antônio. Cadernos do cárcere. Tradução Carlos Nelson Coutinho; co-edição Luiz Sergio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. (v. 3).
IBGE. Síntese de indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira 2017. Rio de Janeiro: IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2017. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101459.pdf> Acesso em: 12 abr. 2018.
IBGE. Sinopse do censo demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2011. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv49230.pdf. Acesso em: 18 mai. 2017.
INSTITUTO UNIBANCO. Quem são os jovens fora da escola. Aprendizagem em Foco, n. 5, fev., 2016. Disponível em: <https://www.institutounibanco.org.br/aprendizagem-em-foco/5/>. Acesso em: 20 jun. 2018.
JOSÉ CARLOS. Questionário. Rio de Janeiro, 4 ago. 2016.
LUCIA. Questionário. Rio de Janeiro, 4 ago. 2016.
LUCKÁCS, György. Introdução a uma estética marxista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
MACHADO, Cristiane Brito. A ação comunitaria do Projovem: um instrmento para promover a participação do jovem. 2009. 154f. Dissetação (Mestrado em Educação)–Progrma de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
MARX, Karl. Miséria de filosofia. Porto, Publicações Escorpião, 1974.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política: tradução e introdução de Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
NEVES, Lucia Maria Wanderley. A nova pedagogia da hegemonia: estratégias da burguesia para educar o consenso na atualidade. São Paulo: Xamã, 2005.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Hacia el objetivo del milênio de reduzir la pobreza em América Latina y el Caribe. Santiago do Chile: ONU, 2003
PREFEITURA DA CIDADE DE MESQUITA. Edital nº 001, de 16 de janeiro de 2015. Dispõe sobre o processo seletivo simplificado para educadores do Projovem Urbano. Secretara Municipal de Educação. Disponível em: http://www.mesquita.rj.gov.br/pmm/wp-content/uploads/2017/06/EDITAL-001-2015-PROJOVEM.pdf. Acesso em: 20 maio 2015.
RUMMERT, Sonia; ALVES, Natalia. Jovens e adultos trabalhadores pouco escolarizados no Brasil e em Portugal: alvos da mesma lógica de conformidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.15, n. 45, p. 511-528, set./dez. 2010.
SENNET, Richard. A corrosão do caráter. São Paulo: Cortez, 2001.
SOUZA, Maria Luiza de. Desenvolvimento de comunidade e participação. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
THOMPSON, Edward Palmer. La sociedad inglesa del siglo XVIII: lucha de clases sin clases? In: Tradición, revuelta y consciência de clase. Estudios sobre las crises de la sociedad préindustrial. Barcelona: Crítica/Grijalbo, 1979.
THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
THOMPSON, Edward Palmer. Folclore, antropologia e história social. In: NEGRO, Antonio Luigi; SILVA, Sergio. (Org.) A peculiaridade dos ingleses e outros artigos. Campinas: Unicamp, 2001.
TSE-TUNG, Mao. Sobre a prática e sobre a contradição. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
UNESCO. Década da educação das nações unidas para o desenvolvimento sustentável 2005-2014. Brasília: OREALC/Unesco, 2005. (Documento Final do Plano Internacional de Implementação).
VENTURA, Jaqueline. A oferta de educação de jovens e adultos de nível médio no Estado do Rio de Janeiro: primeiras aproximações. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos. Salvador, v. 4, n. 8, p. 9-35, 2016.
VILLAS-BÔAS, Renata Junqueira Ayres. Os sentidos da participação cidadã no PROJOVEM – Programa Nacional de Inclusão de Jovens (2005-2006). 2008. 103f. Dissertação – Programa de Pós-Graduação em Ciência Sociais. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
WILIAN. Questionário. Rio de Janeiro, 18 ago. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.