The comprehension about socialization and children in the Child Education:
what changes with the course of pedagogy?
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2018v56n50ID16234Keywords:
Teachers formation, Pedagogy course, Child Education and childhood, School socialization, Childhood sociologyAbstract
In the pedagogy formation for the CE-Child Education, it found the notions of child, childhood, and socialization, themes highlighted by the childhood sociology. From the practical experience of the Pedagogy's students had acting in the CE, it identifies a critical comprehension of these notions? Thus, it realized a research with the speeches of the Pedagogy’s students of UFRN to understand following aspects: the conceptions of child and childhood before and after entering course; the importance of CE to the children formation; the perception of children’s socialization; the role of the school on child socialization; and, the teacher gaze before the children acting in the school routine. In conclusion, some issues are revealed in teachers’ formation to the CE, because of the pedagogical lacks on fundaments about childhood and socialization. However, even tardily, the course provokes changes in the students, with a renew recognition about the importance of the school socialization of child.
Downloads
References
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, 2010.
CORSARO, William Arnold. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LEVINDO, Diniz de Carvalho. Educação integral e institucionalização da infância: o que as crianças dizem da/na escola. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 19, n. 42, p. 45-68, jul./dez. 2015.
MARCHI, Rita de Cássia. O “ofício de aluno” e o “ofício de criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 23, n. 1, p. 183-202, jan./jun. 2010.
PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto. (Org.). As crianças: contextos e identidades. Braga: Central de Estudos da Criança/Universidade do Minho,1997.
PLAISANCE, Eric. Uma leitura sociológica da educação: visão de Eric Plaisance. Revista Educação em Questão, Natal, v. 7, n. 1/2, p. 135-148, jan./dez. 1997. (Entrevista). Available in: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/10241. Acess in: 6 nov. 2018.
POWNEY, Janet; WATTS, Mike. Interviewing in educational research. London: Routledge & Kegan Paul, 1987.
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, maio/ago. 2010.
ROSA, Maria Virgínia de Figueiredo Pereira do Couto; ARNOLDI, Marlene Aparecida Gonzales Colombro. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismo para validação dos resultados. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância contemporânea e educação infantil: uma perspectiva a partir dos direitos das crianças. In: SALMAZE, Maria Aparecida; ALMEIDA, Ordália Alves. Primeira infância no século XXI: direito das crianças de viver, brincar, explorar e conhecer o mundo. Campo Grande: Oeste, 2013.
SIQUEIRA, Romilson Martins. Por uma sociologia da infância crítica no campo dos estudos da infância e da criança. Educativa, Goiânia, v. 16, p. 177-200, jul./dez. 2013.
SIROTA, Régina. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 7-31, mar. 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.