Courses Evaluation from the SINAES:
an analysis for quality improvement at the Federal University of Paraíba
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17064Keywords:
Course evaluation. National System of Evaluation of Higher Education. Federal University of Paraiba. Internal Evaluation Committee.Abstract
This paper analyzed data contained in the courses evaluation reports, available to the academic community and society, in Internal Evaluation Committee (CPA) website, from Federal University of Paraíba (UFPB), based on the National Higher Education Assessment System (SINAES). It is a qualitative research, based on bibliographic and documental survey. For this purpose, the technique adopted to process the gathered data was the analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT). As a result, it was noticed that the pedagogic-political projects must be revised and upgraded, in order to comply with the current legislation, in particular with the guidelines established by the National Commission for the Evaluation of Higher Education (CONAES) and the National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira (INEP). Also it was proven the priority of making enhancements regarding aspects related to library collection and structure, accessibility and other physical facilities, since such indicators were notoriously poorly evaluated in on-site visits.
Downloads
References
ALMEIDA, Leandro da Silva; FREIRE, Teresa. Metodologia da investigação em Psicologia e Educação. 5. ed. Braga: Psiquilibrios Edições, 2017.
ANDRIOLA, Wagner Bandeira; McDONALD, Brendan Coleman. Avaliação: Fiat Lux em Educação. Fortaleza: Editora da Universidade Federal do Ceará, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 10 jan. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Ministerial n.º 2.051, de 9 de julho de 2004. Regulamenta os procedimentos de avaliação do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), instituído na Lei no 10.861, de 14 de abril de 2004. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/PORTARIA_2051.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. 2004. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm>. Acesso em: 10 jan. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n.º 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Disponível em: <http://www2.mec.gov.br/sapiens/portarias/dec5773.htm>. Acesso em: 10 jan. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9235.htm>. Acesso em: 10 jan. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Ministerial MEC n.º 19, de 13 de dezembro de 2017. Dispõe sobre os procedimentos de competência do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP referentes à avaliação de instituições de educação superior, de cursos de graduação e de desempenho acadêmico de estudantes. MEC. 2017. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/legislacao_normas/2017/portaria_N_19_13122017.pdf>. Acesso em: 15 dez. 2018.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da educação superior. Petrópolis: Vozes, 2000.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.
DIAS SOBRINHO, José. Universidade: processos de socialização e processos pedagógicos. In: DIAS SOBRINHO, José; BALZAN, Newton Cesar. (Org.). Avaliação institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 2005.
DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201-215, maio/ago. 2009.
GATTI, Bernardete Angelina. Avaliação institucional e acompanhamento de instituições de ensino superior. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2000.
GRIBOSKI, Claudia Maffini. O Enade como indutor da qualidade da educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 53, p. 178-195, set./dez. 2012. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/1920/1904>. Acesso em: 20 jan. 2018.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica INEP nº 16/2017/CGACGIES/DAES, de 15 de dezembro de 2017. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/legislacao_normas/2017/nota_tecnica_sei_inep_0126132.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Instrução Normativa nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/legislacao_normas/2018/instrucao_normativa_n2_22122017.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018.
KOTLER, Philip. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2006.
MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 107-124, dez. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n28/a08n28.pdf >. Acesso em: 20 jan. 2018.
NUNES, Enedina Betânia Leite de Lucena Pires; DUARTE, Michelle Matilde Semiguem Lima Trombini; PEREIRA, Isabel Cristina Auler. Planejamento e avaliação institucional: um indicador do instrumento de avaliação do SINAES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 373-384, ago. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772017000200373&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 15 jan. 2018.
POLIDORI, Marlis Morosini; MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria; BARREYRO, Gladys Beatriz. SINAES: perspectivas e desafios na avaliação da educação superior brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 53, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n53/a02v1453.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2018.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
RODRIGUES, Georgete Medleg. Indicadores de transparência ativa em instituições públicas: análise dos portais de universidade públicas federais. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 423-438, nov. 2013. Disponível em: <http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3474/3013>. Acesso em: 15 jan. 2018.
SANTOS, Sérgio Machado dos. Análise comparativa dos processos europeus para a avaliação e certificação de sistemas internos de garantia da qualidade. Lisboa: A3ES, 2011. Disponível em: <https://www.a3es.pt/sites/default/files/ESTUDO_SIGQ_PT_0.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2018.
SOUZA, Valdinei Costa. Qualidade na educação superior: uma visão operacional do conceito. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 332-357, ago. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772017000200332&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 21 jan. 2018.
UFPB. Universidade Federal da Paraíba. Plano de Desenvolvimento Institucional 2014-2018. João Pessoa, 2014. Disponível em: <http://www.ufpb.br/sites/default/files/pdfs/PDI%20UFPB%202014-2018_Final3%20-27.05.pdf>. Acesso em: 20 jan. 2018.
UFPB. Universidade Federal da Paraíba. Portaria R/GR nº 23, de 14 de junho de 2004. Aprova o Regimento da Comissão Própria de Avaliação – CPA, da Universidade Federal da Paraíba. Disponível em: <http://www.ufpb.br/cpa/contents/arquivos/portaria-no-23-de-14-de-junho-de-2004-ufpb.pdf/view>. Acesso em: 25 jan. 2018.
VERHINE, Robert Evan. Avaliação e regulação da educação superior: uma análise a partir dos primeiros 10 anos do SINAES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 603-619, nov. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v20n3/1414-4077-aval-20-03-00603.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.