The production of knowledge on Higher Education in Brazil in articles published between 2008 and 2018
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17114Keywords:
Higher Education. Brazil. Production of knowledge. Educational policies.Abstract
The present article has the objective of offering an analytical synthesis of academic productions on the current panorama of Brazilian higher education. The study has a descriptive exploratory purpose, using bibliographic research. The empirical material consisted of 130 articles published between 2008 and 2018 in journals captured in the Portal of CAPES Journals that present a panorama of the contemporary Brazilian higher education, dealing with trends, policies, models and management configurations. It resulted in two types of analysis: bibliometric and reflective/interpretive. The outcomes indicate a strong concentration of publications between 2015 and 2017, with a focus on private institutions. The studies were classified into nine major categories: educational policies, expansion, internationalization, diversification, evaluation of higher education, university management, commercialization, democratization and inclusion. As a trend, it was noticed that the scenario of higher education in Brazil is strongly influenced by global movements of capitalism with neoliberal bias, with the encouragement of multilateral organizations that promote a commercialized, diversified, private and elitist expansion.
Downloads
References
AGUIAR, Maria da Conceição Carrilho de. Um olhar sobre desafios da gestão didático-pedagógica no ensino superior. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 3, p. 221-236, dez. 2016.
ALONSO, Kátia Morosov. A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1319-1335, out./dez. 2010.
ARAÚJO, Maria Luciene da Silva. Reconfiguração do ensino superior brasileiro: direito ou desmonte? Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 3, n. 3, p. 645-677, 2017.
AZEVEDO, Mário Luiz Nunes de. Transnacionalização e mercadorização da educação superior: examinando alguns efeitos colaterais do capitalismo acadêmico (sem riscos) no Brasil – a expansão provado-mercantil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 1, n. 1, p. 86-102, jul./set. 2015.
BARBOSA, Maria Ligia de Oliveira. Destinos, escolhas e a democratização do ensino superior. Revista Política e Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 256-282, set./dez. 2015.
BORGES, Maria Célia; AQUINO, Orlando Fernandez. Educação superior no Brasil e as políticas de expansão de vagas do REUNI: avanços e controvérsias. Revista Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 22, n. 39, p. 117-138, jan./abr. 2012.
CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo; PEREIRA, Raphael Lacerda de Alencar. Contratualização no ensino superior: um estudo à luz da nova gestão pública. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 36, n. 2, p. 287-296, jul./dez. 2014.
CHAVES, Vera Lúcia Jacob; AMARAL, Nelson Cardoso. A educação superior no Brasil: os desafios da expansão e do financiamento e comparações com outros países. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 95-120, jan./abr. 2015.
COSTA, Nadja Lima; COSTA E SILVA, Ana Maria. Qualidade social e políticas para a Educação Superior no Brasil. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Coruña, n. 12, p. 6-10, 2015.
CUNHA, Maria Isabel da. Qualidade da educação superior e a tensão entre democratização e internacionalização na universidade brasileira. Avaliação, Campinas/ Sorocaba, v. 22, n. 3, p. 817-832, nov. 2017.
DAFLON, Verônica Toste; FERES JÚNIOR, João; CAMPOS, Luiz Augusto. Ações afirmativas raciais no ensino superior público brasileiro: um panorama analítico. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 148, p. 302-327, abr. 2013.
DIAS, Rafael; SERAFIM, Milena. Comentários sobre as transformações recentes na universidade pública brasileira. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 20, n. 2, 2015.
DIAS SOBRINHO, José; BRITO, Márcia Regina Ferreira de. La educación superior en Brasil: principales tendencias y desafios. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 13, n. 2, p. 487-507, jul. 2008.
DIAS SOBRINHO, José. Educação superior: bem público, equidade e democratização. Avaliação, Campinas/Sorocaba v. 18, n. 1, p. 107-126, mar. 2013.
DIAS SOBRINHO, José. Universidade e novos modos de produção, circulação e aplicação do conhecimento. ?Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 19, n. 3, p. 643-662, nov. 2014.
DIAS SOBRINHO, José. Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social.? Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 581-601, nov. 2015.
FÁVERO, Altair Alberto; BECHI, Diego. O financiamento da educação superior no limiar do século XXI: o caminho da mercantilização da educação. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 3, n. 1, p. 90-113, jan./abr. 2017.
FÁVERO, Maria de Lourdes de A.; SGUISSARDI, Valdemar. Quantidade/Qualidade e Educação Superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 42, n. 28, p. 61-88, jan./abr. 2012.
FRANKLIN, Luiza Amália; ZUIN, Débora Carneiro; EMMENDOERFER, Magnus Luiz. Processo de internacionalização do ensino superior e mobilidade acadêmica: implicações para a gestão universitária no Brasil. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 1, p. 130-151, out. 2018.
GOMES, Alfredo Macedo; MORAES, Karine Nunes de. Educação superior no Brasil contemporâneo: transição para um sistema de massa. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 171-190, jan./mar. 2012.
HOFFMANN, Celina; ZANINI, Roselaine Ruviaro; CORRÊA, Ângela Cristina; SILUK, Julio Cezar Mairesse; SCHUCH JÚNIOR, Vitor Francisco; ÁVILA, Lucas Veiga. O desempenho das universidades brasileiras na perspectiva do Índice Geral de Cursos (IGC). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 651-666, 2014.
JUNG, Hildegard Susana; CAUDURO, Tharles Gabriele; SUDBRACK, Edite Maria. O Plano Nacional de Educação como articulador da democratização do acesso à universidade e empoderamento da classe trabalhadora. Revista Internacional da Educação Superior, Campinas, v. 2, n. 2, p. 257-273, maio/ago. 2016.
LIMA, Licínio Carlos Viana da Silva; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CATANI, Afrânio Mendes. O Processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a Universidade Nova. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 7-36, mar. 2008.
LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, p. 37-45, 2007. (número especial).
MARQUES, Waldemar. Expansão e oligopolização da Educação Superior no Brasil. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 18, n. 1, p. 69-83, mar. 2013.
MAUÉS, Olgaíses Cabral; SOUZA, Michele Borges de Souza. A transnacionalização e a expansão da educação superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 47, p. 151-173, jan./abr. 2018.
MELO, Pedro Antônio de; MELO, Michelle Bianchini de; NUNES, Rogério da Silva. A Educação a Distância como política de Expansão e Interiorização da Educação Superior no Brasil. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 11, n. 24, p. 278-304, maio/ago. 2009.
MINTO, Lalo Watanabe. Educação Superior no PNE (2014-2024): apontamentos sobre as relações público-privadas. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 23, e230011, p. 1-17, 2018.
MOROSINI, Marília Costa. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 19, n. 2, 2014.
MOROSINI, Marília Costa; CORTE, Marilene Gabriel Dalla. Teses e realidades no contexto da internacionalização da Educação Superior no Brasil. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 57, p. 97-120, jan./mar. 2018.
MOURA, Bruno Azevedo; MOURA, Leides Barroso Azevedo. Ranqueamento de universidades: reflexões acerca da construção de reconhecimento institucional. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 35, n. 2, p. 213-222, 2013.
PAULA, Alisson Slider do Nascimento; LIMA, Kátia Regina Rodrigues; LIMA, EMMANOEL, Ferreira; COSTA, Frederico Jorge Ferreira. A política de educação superior brasileira e seus nexos com o capital: o PNE (2014-2024) em foco. Revista Internacional da Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 2, p. 330-346, maio/ago. 2017.
PAULA, Alisson Slider do Nascimento; COSTA, Frederico Jorge Ferreira; LIMA, Kátia Regina Rodrigues. A condicionalidade do Estado avaliador e suas implicações na avaliação e a expansão mercantilizada da educação superior brasileira. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 330-346, fev. 2018.
PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. A universidade da modernidade nos tempos atuais.?Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 14, n. 1, p. 29-52, mar. 2009.
PIMENTA, Alexandre Marinho. A EaD como renovação do mercado educacional brasileiro do nível superior. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 3, n. 2, p. 308-321, 2017.
PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, n. 1, p. 53-66, jul./dez. 2012.
QUEIROZ, Fernanda Cristina Barbosa Pereira; QUEIROZ, Jamerson Viegas; VASCONCELOS, Natalia Veloso Caldas de; FURUKAVA, Marciano; HÉKIS, Hélio Roberto; PEREIRA, Flávia Aparecida Barbosa. Transformações no ensino superior brasileiro: análise das instituições privadas de ensino superior no compasso com as políticas de Estado. Revista Ensaio, Rio de Janeiro, v. 21, n. 79, p. 349-370, abr./jun. 2013.
SAMPAIO, Helena. Diversidade e diferenciação no ensino superior no Brasil: conceitos para discussão. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 29, n. 84, 2014.
SEGENREICH, Stella Cecilia Duarte; CASTANHEIRA, Antonio Mauricio. Expansão, privatização e diferenciação da educação superior no Brasil pós-LDBEN/96: evidências e tendências. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, 2009.
SEVERINO, Antônio Joaquim. O ensino superior brasileiro: novas configurações e velhos desafios. Educar em Revista, Curitiba, v. 24, n. 31, p. 73-89, 2008.
SILVA, Matheus Castro da. O ser e o não ser da universidade pública: o público e o privado em questão na educação superior brasileira. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 15, n. 63, p. 172-188, 2015.
SILVA, Rosa Maria Segalla; AMAURO, Nicéa Quintino; SOUZA, Paulo Vitor Teodoro; RODRIGUES FILHO, Guimes. Democratização do ensino superior: no contexto da educação brasileira. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n.1, p. 294-312, jan./mar. 2017.
USTÁRROZ, Elisa; FELDMAN, Sergio Alberto; MOROSINI, Marilia Costa. Democratização da educação superior brasileira: do acesso ao compromisso com o sucesso acadêmico. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 3, n. 3, p. 538-562, set./dez. 2017.
WIELEWICKI, Hamilton de Godoy; OLIVEIRA, Marlize Rubin. Internacionalização da Educação Superior: Processo de Bolonha. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 18, n. 67, p. 215-234, abr./jun. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.