The teaching of graphic conventions in literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17118

Keywords:

Literacy. Written language. Graphic conventions. Teaching and learning.

Abstract

The article discusses prioritized approaches in the teaching of graphic conventions that govern writing, focusing on the knowledge that involves the understanding of writing orientation, the segmentation function of white spaces between words and punctuation. It is a documentary research that had as corpus 28 schoolbooks of children who attended the first year of elementary education during the years 2000 in a municipality of the state of Espírito Santo and 22 notebooks of teachers who acted in the schools of that municipality in the same period. We concluded that writing has been treated in a fragmented way and disconnected from its context of production and the aspects that characterize it graphically worked disregarding that these conventions were produced in the course of the development of the history of writing. The activities show that the characteristics of the written language are not recognized as historical and cultural productions elaborated in social interactions and, therefore, full of significations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovith. Estética da criação verbal. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovith. Problemas da poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

BRAGGIO, Silvia Lúcia Bigonjal. Leitura e alfabetização: da concepção mecanicista à sociolinguística. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetizando sem o bá-bé-bi-bó-bu. São Paulo: Scipione, 1998.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização & linguística. São Paulo: Editora Scipione, 2007.

CHARTIER, Anne Marie. Exerci?cios escritos e cadernos de alunos: reflexo?es sobre pra?ticas de longa durac?a?o. In: CHARTIER, Anne Marie (Org.). Pra?ticas de leitura e escrita. Histo?ria e atualidade. Belo Horizonte: Autêntica/CEALE, 2007.

COOK-GUMPERZ, Jenny (Org.). A construção social da Alfabetização. Tradução Dayse Batista. Porto Alegre: Artes Médicas. 1991.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1985.

GADOTTI, Moacir. Alfabetização e letramento: como negar nossa história. Porto Alegre: 2005.

GERALDI, João Wanderlei. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2006.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. O processo de alfabetização: novas contribuições. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. A criança e a linguagem escrita. Campinas: Autores Associados, 2003.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. Alfabetizac?a?o e a questa?o do letramento. Cadernos de Pesquisa, Vitória, v. 11, n. 21, p. 42-72, jan./jun. 2005.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. Alfabetização na prática educativa escolar. Revista do Professor, Belo Horizonte, n. 14, p. 7-16, out. 2006.

GONTIJO, Claudia Maria Mendes. A escrita infantil. Sa?o Paulo: Cortez, 2008.

GONTIJO, Cláudia Maria Mendes; SCHWARTZ, Cleonara Maria. Alfabetização: teoria e prática. Curitiba: Sol, 2009.

GRAFF, Harvey. Os labirintos da alfabetização: reflexões sobre o passado e o presente da alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

HE?BRARD, Jean. Por uma bibliografia material das escritas ordina?rias: o espac?o gra?fico do caderno escolar (Franc?a – se?culos XIX-XX). Revista Brasileira de Histo?ria da Educac?a?o. Campinas, n. 1, p. 115-141, jan./jun. 2001.

LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, LEV SEMENOVICH; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alex Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento eaprendizagem. São Paulo: Ícone Editora, 1988.

MACEDO, Donald. Alfabetização, linguagem e ideologia. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 84-99, dez. 2000.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (Org.). Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: Edurej, 2008.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. Alfabetização: um conceito em movimento. In: GARCIA Regina Leite; ZACURR, Edwiges (Org.). Alfabetização: reflexões sobre docentes e saberes discentes. São Paulo: Cortez, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, Ademar. Alfabetizac?a?o: a escrita espontânea. Sa?o Paulo: Contexto, 1994.

VINÃO, Antônio. Cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio (Org.). Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: Edurej, 2008.

VYGOTSKY, Lev Semionovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

24-05-2019

How to Cite

Schwartz, C. M., Pinheiro, G. O., & Becalli, F. Z. (2019). The teaching of graphic conventions in literacy. Journal Education in Question, 57(53). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID17118