Collaborate or cooperate? mirror says myself!
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n53ID18431Keywords:
Research. Training. Cooperation. CollaborationAbstract
This article discusses the reflections related to the to collaborate / to cooperate interfaces in formative processes mediated by investigative practices in Mathematics Education, with emphasis on the reflective critical collaborative approach. The question that arises is to explain the relationships that are established between them, considering the peculiarities inherent in collaboration and cooperation. In this sense, the text, initially, emphasizes the distinctive aspects between these two concepts as a parameter of analysis and understanding of the probable relationships that are established between both, considering the results of studies and research by authors that reflect on this theme and the foundations of theory of the speech (BAKHTIN, 2003). We then seek empirical elements that can make evident these relationships and connections from a context that privileges research as the central axis of the formative process. And, finally, we highlight the complexity of these processes and the need to understand and consider the plurality of methodological procedures that they require.
Downloads
References
ALARCÃO, Izabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2011.
ALVES. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 16 fev. 2016.
ALVES. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 24 fev. 2017.
BOAVIDA, Ana Maria; PONTE, João Pedro da. Investigação colaborativa: potencialidades e problemas. In: GRUPO de Trabalho sobre Investigação (GTI). Refletir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/4069/1/02-Boavida-Ponte%20%28GTI%29.pdf. Acesso em: 5 set. 2017.
BACURY, Gerson Ribeiro. Práticas investigativas na formação de futuros professores de matemática. 188f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
CAMPOS. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 16 fev. 2016.
CASTRO. Sessão reflexiva. (Amazonas), MANAUS, 24 fev. 2017.
CELANI, Maria Antonieta Alba. Um programa de formação continua. In: CELANI, Maria Antonieta Alba (Org.). Professores e formadores em mudança: um processo de reflexão e formação da prática docente. Campinas: Mercado das Letras, 2003.
CUNHA, Lúcia de Fátima. Planejamento!? Que é isso? In: BALDI, Elena Mabel Brutten; PIRES, Gláucia do Nascimento da Luz; FRERREIRA, Maria Salonilde (Org.). Políticas educacionais e práticas educativas. Natal: EDUFRN, 2011.
EAGLETON, Terry. Marx estava certo. Tradução Regina Lyra. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
FERREIRA, Maria Salonilde. A abordagem colaborativa: uma articulação entre pesquisa e formação. In: SAMPAIO, Marisa Narcizo; SILVA, Rosália de Fátima e (Org.). Saberes e práticas de docência. Campinas: Mercado de letras, 2012.
FERREIRA, Maria Salonilde; IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. A Pesquisa colaborativa como espaço formativo. In: MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; FIDALGO, Suely Salles (Org.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas: Mercado das Letras, 2011.
HIPÓLITO. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 24 fev. 2017.
IBERON. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 16 fev. 2016.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimento. Brasília: Liber livro, 2008.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisar e formar colaborativamente: desafios e perspectivas. In: BALDI, Elena Mabel Brütten; FERREIRA, Maria Salonilde; PAIVA, Marlúcia (Org.). Epistemologia das ciências da educação. Natal: EDUFRN, 2009.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Colaborar na pesquisa e na formação docente: o que significa? Como agir? In. SAMPAIO, Marisa Narcizo; SILVA, Rosália de Fátima e (Org.). Saberes e práticas de docência. Campinas: Mercado de letras, 2012.
JOHN-STEINER, Vera. Creative Collaboration. Nova York: Oxford Press, 2000.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Sessões Reflexivas como uma ferramenta aos professores para a compreensão crítica das ações da sala de aula. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE INTERNACIONAL PARA A PESQUISA CULTURAL E TEORIA DA ATIVIDADE, 5., 2002. Amsterdan. Anais [...]. Amsterdan: Vrije Universities, 2002.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. A linguagem na formação de professores reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo (Org.). A formação do professor como um profissional critico: linguagem e reflexão. Campinas: Mercado das Letras, 2004.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Prefácio. In: MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo (Org.). Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Taubaté: Cabral Editora/Livraria Universitária, 2008.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Pesquisa crítica de colaboração em projetos de formação contínua em contextos escolares: colaboração na pesquisa e na ação. In: BALDI, Elena Mabel Brütten; FERREIRA, Maria Salonilde; PAIVA, Marlúcia (Org.). Epistemologia das ciências da educação. Natal: EDUFRN, 2009.
MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. O método para Vygotsky: A zona proximal de desenvolvimento como zona de colaboração e criticidades criativas. In: DAMIANOVIC, Maria Cristina; SZUNDY, Paula Tatianne Carrera; HAWI, MONA MOHAMAD; SHETTINI, ROSEMARY HOHLENWZ (Orgs.) Vygotsky: uma (re) visita no século XXI. São Paulo: Andross, 2009.
MOURA JUNIOR. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 24 fev. 2017.
OLIVEIRA, Raquel Gomes de. Estágio supervisionado: horas de parceria escola-universidade. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.
PEQUENO. Sessão reflexiva. (Amazonas), Manaus, 16 fev. 2016).
SEIXAS, Raul. Todo mundo explica. Mata virgem. São Paulo: WEA Discos, 1979.
SILVA, Rosália de Fátima. Compreender a entrevista compreensiva. Educação em Questão, Natal, v. 26, n. 1 p. 31- 50, maio/ago. 2006.
VIEGA. Interação dialogada. (Amazonas), Manaus, 24 fev. 2017.
VIEGAS. Sessão reflexiva. 2017a. (Amazonas), Manaus, 24 fev. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.