Pedagogical perspectives in Nietzsche: dialogue, agonism and the self-cultivation

Authors

  • Lucia Schneider Hardt UFSC

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID19042

Keywords:

Dialogue. Nietzsche. Acampora. Self-cultivation

Abstract

This bibliographic study aims to highlight the place and importance of dialogue in Nietzsche's work and to connect it with the idea of agonism, also important in the philosopher's work developed by Acampora, to reflect on the importance of this connection for field of education. Both dispute and dialogue in educational practices are procedures for confronting violence, producing values, measurement standards and meanings for human coexistence. The idea of dialogue and dispute calls for an idea of self-cultivation developed by Nietzsche and which inaugurates another pedagogy, which puts us in the place of those who are invited to avoid ossifying a perspective in the form of tyranny and activating in each one of them individualization process, which to some extent is an antidote to seduction to the herd then invent escape routes by creating performances for freer thinking and acting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACAMPORA, Christa Davis. As disputas de Nietzsche. Tradução: Peterson Roberto da Silva; revisão técnica Jean Gabriel Castro da Costa. Florianópolis: Editora da UFSC, 2018.

MARTON, Scarlett. Claustros vão se fazer outra vez necessários. In: Nietzsche, seus leitores e suas leituras. São Paulo: Barcarolla, 2010.

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal. Prelúdio a uma filosofia do futuro. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NIETZSCHE, Friedrich .Assim falava Zaratustra. Um livro para todos e para ninguém. Tradução Mário Ferreira dos Santos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich . Aurora: reflexões sobre os preconceitos morais. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

NIETZSCHE, Friedrich . Crepúsculo dos ídolos ou como se filosofa com o martelo. Tradução Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

NIETZSCHE, Friedrich . Ecce homo: como alguém se torna o que é. Tradução Paulo César de Souza São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich . Escritos sobre educação. Tradução Noéli Correia de Melo Sobrinho. Rio de Janeiro: PUC-RIO; São Paulo: Loyola, 2004.

NIETZSCHE, Friedrich . Genealogia da moral. Tradução Mário Ferreira dos Santos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

NIETZSCHE, Friedrich . Humano, demasiado humano. Tradução, notas e posfácio de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

NIETZSCHE, Friedrich. O caso Wagner: um problema para músicos/ Nietzsche contra Wagner: dossiê de um psicólogo; tradução e posfácio Paulo Cesar de Souza – São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

NIETZSCHE, Friedrich . Correspondência II – Abril 1869 a Diciembre de 1874. Tradução e notas de Andrés Rubio. Organização Luis Enrique de Santiago Guervós. Madrid: Editorial Trotta, 2012.

OLIVEIRA, Jelson. Nietzsche e o Heráclito que ri: solidão, alegria trágica e devir inocente. Veritas, v. 55, n. 3, p. 217-235, set./dez. 2010.

OLIVEIRA, Jelson . A profilaxia do silêncio. ethic@, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 133-155, jun. 2011.

OLIVEIRA, Jelson . Apontamentos sobre a influência de Montaigne sobre Nietzsche nos escritos do segundo período. Cadernos de Ética e Filosofia Política, v. 14, n. 1, p. 123-145, 2009.

ZITTEL, Claus. Der Dialog als philosophische Form bei Nietzsche, in: Nietzsche-Studien. Internationales Jahrbuch für die Nietzsche-Forschung, Bd. 45 (2016), S. 81-112 (Artigo apresentado em evento em Florianópolis-SC e traduzido por Jorge Luiz Viesenteiner).

Published

07-02-2020

How to Cite

Hardt, L. S. (2020). Pedagogical perspectives in Nietzsche: dialogue, agonism and the self-cultivation. Journal Education in Question, 58(55). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n55ID19042