History and teacher education

Authors

  • Valentín Martínez Otero Pérez Universidad Complutense de Madrid
  • Marlúcia Menezes de Paiva Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID19515

Keywords:

History. Teacher formation. Models.

Abstract

In the first part of this article, we do a historical review of education in Brazil, in which we highlight the intervention of public authorities in education, both in general education as in teacher formation in particular. These educational initiatives and reforms reveal progress in the modernization process, but not enough for the most disadvantaged sectors. The second part of the article is devoted, in general, to pedagogical and didactic aspects of the initial and continuing teacher formation. The focus is on the description of four models that, although conditioned by the past, provide valuable keys to a current education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. Brasília: Editora UNB, 1996.

BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Manda crear escolas de primeiras letras em todas as cidades, villas e logares mais populosos do Imperio.Brasília/DF. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei_sn/1824-1899/lei-38398-15-outubro-1827-566692-publicacaooriginal-90222-pl.html. Acesso em: 15 ago.2019.

FERRARO. Alceu Ravanello. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

FIGUEREDO, Victoria; ORTIZ, Luis. Formación inicial del profesorado para la inclusión de la diversidad cultural.Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, Lima, v. 11, n. 1, p. 38-61, ene./jun. 2017.

GARCÍA HOZ, Víctor. “Vocación pedagógica universal”. En GARCÍA HOZ, Víctor et al.: Formación de profesores para la educación personalizada, pp. 19-45, Madrid, Rialp. 1996.

GIMENO SACRISTÁN, José (Comp.). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata, 2008.

GIMENO SACRISTÁN, José. “Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias en educación”. En GIMENO SACRISTÁN, José (Comp.). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata, 2008.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Metodologia do Censo Demográfico 2000. Rio de Janeiro: IBGE, 2003. Disponível em: http://goo.gl/UvIwF. Acesso em: 10 ago. 2019.

LIMA, Nestor dos Santos. Um século de ensino primário. Natal: Tipografia da República, 1927.

LISTON, Daniel Patrick; ZEICHNER, Kenneth. Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. Madrid: Morata, 2003.

MARCELO, Carlos. Formación del profesorado para el cambio educativo.Barcelona: EdicionesUniversitarias de Barcelona, 1999.

MOACYR, Primitivo. A Instrução e o Império (Subsídios para a História da Educação no Brasil) – 1854-1889. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936.

MENDONÇA, Ana Waleska Pollo; CARDOSO, Tereza Maria Rolo Fachada Levy. A gênese de uma profissão fragmentada. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 7, n. 3, p. 31-52, set./dez. 2007.

OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico.Resultados de TALIS, 2018. Nota país. España. Disponível em: http://www.oecd.org/education/talis/TALIS2018_CN_ESP_es.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

PAIVA, Marlúcia Menezes. Educação e modernidade: os anseios republicanos no Rio Grande do Norte. 2009 (Manuscrito).

PUMARES, Luis. I. El desarrollo profesional docente y los modelos de racionalidad. En Gonzalo Virginia: Desarrollo profesional de docentes y educadores, Madrid, Los libros de la Catarata, 2012.

SCHÖN, Donald. La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós: Barcelona, 1992.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009.

SERRANO, Rocío; PONTES, Alfonso. Necesidades formativas en el futuro docente de Educación Secundaria. Revista Educativa Hekademos, Espanha, v. 9, n. 21, p. 74-82, dec. 2016.

SILVA, Francinaide de Lima. O Grupo Escolar Modelo Augusto Severo: história e prática pedagógica (Natal/Rio Grande do Norte, 1908,1920). 2009. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.

Published

20-12-2019

How to Cite

Otero Pérez, V. M., & de Paiva, M. M. . (2019). History and teacher education. Journal Education in Question, 57(54). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID19515