Proportional reasoning in school mathematic
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID20024Keywords:
Memorization in mathematics. Final years of elementary school. Mathematic teaching. Mathematic education.Abstract
This article aims to discuss the relevance of reasoning in school mathematics and the required elements for an activity that privileges proportional reasoning. To this end, we discuss the prominent place of sequence “definition ? examples ? exercises” in school mathematics. Historically, memorization has been valued in the Brazilian educational scenario and has stolen the protagonist role from reasoning. We address the relevance of proportional reasoning in school mathematics, directing the discussion to the process of elaborating an activity that stimulates it, based on the assumptions of the qualitative research methodology. The conclusions indicate that the necessary elements to stimulate proportional reasoning are: to formulate intentional activities, focusing on qualitative reasoning; elaborate questions based on the multiplicative structure; to privilege situations related to daily life, with transdisciplinary character; to propose a comprehensive and integrated view of the aspects of mathematic using digital technologies from an intradisciplinary perspective.
Downloads
References
BENNEMANN, Marcio; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Educação matemática crítica. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 103-112, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/pdemat/article/view/9226/6845. Acesso em: 10 out. 2019.
BOAVIDA, Ana Maria; PAIVA, Ana Luísa, CEBOLA, Graça, VALE, Isabel, PIMENTEL, Teresa. A experiência matemática no ensino básico. Lisboa: DGIDC-ME, 2008. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/5566. Acesso em: 10 out. 2019.
D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Como ensinar matemática hoje? Temas e debates. ISBEM, Brasília, v. 2, n. 2. p. 15-19, 1989. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1953133/mod_resource/content/1/%5B1989%5D%20DAMBROSIO%2C%20B%20-%20Como%20Ensinar%20Matem%C3%A1tica%20Hoje.pdf. Acesso em: 10 out. 2019.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A Transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro Incluído: Transdisciplinaridade e Educação Ambiental, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 1-13, jun. 2011.
FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho. Raciocínio proporcional: integrando aritmética, geometria e álgebra com o GeoGebra. 2016. 280 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2016.
FARIA, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Intradisciplinaridade Matemática com GeoGebra na Matemática Escolar. Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 62, p. 348-367, dez. 2018.
FERNÁNDEZ, Ceneida; LLINARES, Salvador. Relaciones implicativas entre las estrategias empleadas en la resolución de situaciones lineales y no lineales. Relime, Cidade do México, v. 15, p. 277-310, 2012. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/259593638_Relaciones_implicativas_entre_las_estrategias_empleadas_en_la_resolucion_de_situaciones_lineales_y_no_lineales. Acesso em: 10 out. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do compromisso: América Latina e educação popular. São Paulo: Paz e Terra. 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
LAMON, Susan. Teaching fractions and ratios for understanding: Essential content knowledge and instructional strategies for teachers. 2. ed. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2005.
MALTEMPI, Marcus Vinicius; MENDES, Ricardo de Oliveira. TECNOLOGIAS DIGITAIS NA SALA DE AULA: Por que não? In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 4, 2016, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2016.
MATA-PEREIRA, Joana; PONTE, João Pedro da. Promover o raciocínio matemático dos alunos: uma investigação baseada em design. Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 62, p. 781-801, dez. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-636X2018000300781&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 10 out. 2019.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme Da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos Iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
OLIVEIRA, Ana Maria Rocha. A contribuição da prática reflexiva para uma docência com profissionalidade. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 33, n. 1, p. 46-61, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/305. Acesso em: 10 out. 2019.
PONTE, João Pedro da; OLIVEIRA, Hélía; VARANDAS, José Manuel. O contributo das tecnologias de informação e comunicação para o desenvolvimento do conhecimento e da identidade profissional. In: FIORENTINI, Dario (org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. 1. reimp. Campinas: Mercado de Letras, 2008.
SOUZA, Maria Cecilia Cortez Christiano. Decorar, lembrar e repetir: o significado das práticas escolares na escola brasileira do final do século XIX. SOUSA, Cynthia Pereira de (org.). História da educação: processos, práticas e saberes. São Paulo: Escrituras. 1998.
VALENTE, Wagner Rodrigues; PINHEIRO, Nara Vilma Lima. Chega de decorar a Tabuada! As Cartas de Parker e a Árvore do Cálculo na ruptura de uma tradição. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 1, n. 16, p. 22-37, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/160388. Acesso em: 10 out. 2019.
VALENTE. Wagner Rodrigues. Os movimentos da matemática na Escola: do ensino de matemática para a educação matemática; da educação matemática para o ensino de matemática; do ensino de matemática para a Educação Matemática; da Educação Matemática para o Ensino de Matemática? Pensar a Educação em Revista, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 3-23, abr. jun./2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/166859/vol_2_no_2_Wagner_Valente.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.