The independent working method in the disciplines coordination dialogues

a timely reflection in traditional teaching contexts

Authors

  • Fernando Abel Mavungo Instituto Superior de Ciências da Educação da Universidade Onze de Novembro/Angola
  • Francisco Ângelo Coutinho Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0003-4519-2870

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n56ID20231

Keywords:

Traditionalist teaching. Discipline coordination dialogues. Independent work method. Cognitive independence.

Abstract

The article offers a reflection on the relevance of the independent work method starting from the coordination of disciplines, in the planning of didactic units. It emerges from the study that was presented by Mavungo (2014) that addressed the valences of this method and the difficulties that involve the daily lives of most of the teachers who teach in secondary schools in Cabinda. In this study it is argued that, in educational context predominated by outdated teaching approaches, the consecution of these teaching methods within the coordination of discipline can provide the formative dialogues that lead to exchange of knowledge experiences between teachers. Thus, its conclusions point out that, to foment the independence and the cognitive creativity of the students, using active methods, constitutes a pedagogical imperative that adjusts the school to the current challenges that are faced by students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, Eunice. Maria. Lima. Soriano. O contexto educacional e sua influência na criatividade. Linhas críticas, Brasília, v.8.n.15, p. 165-178, jul./dez. 2002.

BAPTISTA, Helena. Fátima. Os métodos e os meios de ensino na abordagem dos conteúdos de Biologia da 11ª classe: um estudo na Escola de Formação de Professores de Cabinda. 2018. 72 f. Monografia (Especialização no Ensino da Biologia) – Programa de Pós- Graduação em Educação, Universidade Onze de Novembro, Cabinda, 2018.

DELORS, Jacques. La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO a la comisión internacional sobre la educación para el Siglo XXI. Madrid: Santillana Ediciones Unesco, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

LIBÂNEO, João Carlos. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 2004.

LUCKESI, Cipriano. Carlos. Planejamento e Avaliação na Escola: articulação e necessária determinação ideológica. Série Idéias, São Paulo, n. 15, p. 115- 125: FDE, 1992.

MARTÍNEZ, Albertina. Mitjáns. Criatividade, personalidade e educação. Campinas: Papirus, 1995.

MAVUNGO, Fernando. Abel. Estratégias metodológicas utilizadas pelos professores de biologia no âmbito do trabalho independente. Um estudo na Escola do I Ciclo de Cabassango (Universidade Federal de Minas Gerais). 2014. 165f. Dissertação. (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

MAVUNGO, Fernando. Abel. O planejamento docente e a avaliação: uma reflexão sobre os seus reflexos na repetência escolar dos alunos das escolas do I Ciclo em Cabinda/Angola, Educação, Santa Maria v. 44 |2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 27 dez. 2019

MAVUNGO, Fernando. Abel. A inovação educacional: suas repercussões nos trabalhos de coordenação dos professores do I e II ciclo em Cabinda/Angola, Educação Unisinos, fev 18, 2020, No Prelo.

MIZUKAMI, Maria. Da Graça. Nicoletti. Ensino: As abordagens do processo. São Paulo: Editora pedagógica e universitária, 1986.

OLIVEIRA, Marta. Kohl: Vigotski: aprendizagem e desenvolvimento. Um processo sócio-histórico: Ed Scipione, 1997.

PINTO, Umberto. Andrade. 2006. Pedagogia e pedagogos escolares. 2006. 184 f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós- Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, 2006.

RUSSO, Miguel. Henrique.; e SILVA. Valéria. Andrade. Coordenação pedagógica na gestão da escola pública: fundamentos e obstáculos à sua consolidação na prática escolar, Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia, v. 2, n. 2, p. 115-137, jul./dez. 2012

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TORRES, Saturnino de la.; VIOLANT, Verónica. Estratégias creativas en la enseñanza universitária. [S. l.: s. n.], 2000. Disponível em: www.ub.edu.pdf.saturnino. Acesso em: 10 jan.2020.

WAFUNGA, Hélder. Sebastião. Ilda. Análisis das competencias profissionais dos professores de biologia de escolas do I Ciclo do ensino secundário em Benguela/ Angola. 2017. 531 f. (Tese de Doutorado)- Programa de Pós- Graduação em Educação, Universidade de Granada, Granada, 2017.

Published

25-08-2020

How to Cite

Mavungo, F. A., & Coutinho, F. Ângelo . (2020). The independent working method in the disciplines coordination dialogues: a timely reflection in traditional teaching contexts. Journal Education in Question, 58(56). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n56ID20231