The researchers' formation in group work
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID20329Keywords:
Analysis Group Discursive Narrative. Researchers’ formation. Group Discursive Narrative Analysis. Group constitution.Abstract
In this article, we main to share the results of a research in which we sought to identify, interpret and understand the constitutive dynamics of the Discursive Narrative Analysis Group (GAND), for the elaboration of a Group Discursive Narrative Analysis (ANDG). It is a qualitative research, with support from the Theory of Communicative Action by Habermas (2012), which used, as an interpretation procedure, the hermeneutic-reconstructive approach. The research corpus includes a transcript of the fifteen GAND meetings, semi-structured interviews with members and the researcher's field diary. As a result, the constitutive dynamics of the GAND stemmed from the effort to build an ANDG, in order to generate researchers' formation, crossed by intersubjective interactions among the members. Thus, the expectation is that this work will serve as an incentive for other experiences of this nature and to contribute to the education of a multiplying and independent researcher, who knows how to dialogue with the world of life.
Downloads
References
BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia da ação comunicativa: uma leitura de Habermas. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2001.
DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 43, p. 148-201, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n43/a10v15n43.pdf. Acesso em: jul. 2016.
IGAND4. Entrevista no subgrupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 14 ago. 2015.
IGAND13. Entrevista no subgrupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 14 ago. 2015.
IGAND3. Entrevista no subgrupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.
IGAND15. Entrevista no subgrupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 8 jan. 2016.
IGAND1. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2012.
IGAND12. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2012.
IGAND13. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2012.
IGAND5. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND1. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND2. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND4. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND5. Encontro no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND8. Entrevista no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND9. Entrevista no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
IGAND14. Entrevista no grande grupo. Santa Maria (Rio Grande do Sul), 2013.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Tradução de: Flávio Breno Siebenichler. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Teoria da ação comunicativa I: racionalidade da ação e racionalização social. Tradução Paulo Asthor Soethe e Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Martins Fontes, 2012a.
HABERMAS, Jürgen. Teoria da ação comunicativa II: sobre a crítica da razão funcionalista. Tradução Paulo Asthor Soethe e Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Martins Fontes, 2012b.
HERMANN, Nadja. Os alcances pedagógicos da crítica habermasiana à filosofia da consciência. In: DALBOSCO, Cláudio Almir; TROMBETTA, Gerson Luis; LONGHI, Solange Maria (org.). Sobre filosofia e educação: subjetividade e intersubjetividade na fundamentação da práxis pedagógica. Passo Fundo: Editora Universidade de Passo Fundo, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.