Tudo acontece no jardim secreto
diálogos entre práticas sociais de inclusão e infância
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID20398Keywords:
Inclusion. Childhood. Socialization processes. Culture of peers.Abstract
In this text, from Sociology of Childhood, we aim to discuss and interpret how childhood and inclusion dialogue in the context of the film “The secret garden”, produced in 1993, under the direction of Agnieszka Holland, from an adaptation of Frances Hodgson Burnett's classic fairy tale of the same name, published in 1911. The theoretical discussion is anchored in the studies of Plaisance (2004; 2005; 2006; 2010; 2015), Corsaro (2011), Sarmento (2004; 2005) and Ferreira (2004). When looking at childhood and inclusion in the perspective of the Sociology of Childhood, we see interdisciplinary dialogues concerning theoretical and conceptual trends. These complement each other and cause possibilities of miscegenation in the construction of new knowledge, especially when inclusion, childhood and imagination, in a relation of interdependence, provoke the chimera and the overcome of the traditional model of socialization processes based on culture of peers.
Downloads
References
AARROYO, Miguel Gonzales. Corpos precarizados que interrogam nossa ética profissional. In: ARROYO, Miguel Gonzales; SILVA, Maurício Roberto da (org.). Corpo infância: Exercícios tensos de ser criança por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012.
CORSARO, William Arnold. Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FERNANDES, Florestan. Folclore e mudança social na cidade de São Paulo. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
FERREIRA, Maria Manuela Martinho. Do "avesso" do brincar ou... as relações entre pares, as rotinas da cultura infantil e a construção da(s) ordem(ens) social(ais) instituintes(s) das crianças no jardim-de-infância. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004.
O JARDIM SECRETO. Diretora: Agnieszka Holland. 1hora e 41min, Warner Bros. Entertainment. 1993. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KShXPMdP_iI. Acesso em: 11 fev. 2018.
SARMENTO, Manuel Jacinto; As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005.
PLAISANCE, Eric. Socialização: modelo de inclusão ou modelo de interação? PerCursos, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 1-15, 2003. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/viewFile/1464/1236. Acesso em: 20 jan. 2019.
PLAISANCE, Eric. Para uma sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 86, p. 221-241, abr. 2004.
PLAISANCE, Eric. Sobre a inclusão: do moralismo abstrato à ética real. 2005. Disponível em: http://cape.edunet.sp.gov.br/textos/textos/6.doc. Acesso em: 20 jan. 2019.
PLAISANCE, Eric. Representações sociais do handicap no ocidente: história e atualidade. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, p. 223-250, jul./dez. 2006.
PLAISANCE, Eric. Ética e inclusão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 139, jan./abr. 2010.
PLAISANCE, Eric. Da educação especial à educação inclusiva: esclarecendo as palavras para definir as práticas. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 230-238, maio/ago. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.