Tensions of SAEB and IDEB for quality education as a social right

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID20950

Keywords:

Educational assessment. SAEB. IDEB. Educational quality.

Abstract

The assessment of basic education in Brazil has an already consolidated historical trajectory, which has always emphasized the articulation within the search for quality improvement by the state. This article aims to highlight the national external-assessment policies, analyzing the National Assessment System for Basic Education (SAEB) and the Basic Education Development Index (IDEB), to trigger the conception of educational quality underlying these policies and problematize guaranteeing the right to quality public education. A qualitative research was carried out based on a documentary analysis of the ordinances and reports of the Ministry of Education (MEC) and the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), in dialogue with a theoretical framework. We present the national external-assessment policies, analyze the conceptions of quality defending the principle of human formation and point out the problematization of the evaluation policies to guarantee the right to quality public education.

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Author Biographies

Liliane Ribeiro de Mello, UNESP/Rio Claro

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia (2011) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2014). Atualmente é aluna de Doutorado em Educação (Linha de pesquisa educação: política, gestão e sujeito contemporaneo) da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, com período sanduíche no Instituto de Ciencia Política da Facultad de Ciencias Sociales, UdelaR - Uruguay. Foi professora de educação infantil da Prefeitura Municipal de Piracicaba Estado de São Paulo e professora substituta das disciplinas de Política educacional e de Avaliação Educacional na Unesp/Rio Claro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política, Planejamento e Avaliação Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional, avaliação educacional, qualidade social da educação, direito à educação e práticas pedagógicas.

Regiane Helena Bertagna, Universidade Estadual Paulista

Pedagoga pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP/Rio Claro, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas 1997, Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas 2003 e Pós Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas 2018 .Atualmente é docente no Departamento de Educação na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/IB/Rio Claro e no Programa de Pós-graduação em Educação UNESP/Rio Claro. Professora na educação básica do Estado de São Paulo (1990-1995). Presidente do Grupo de Avaliação Institucional do Instituto de Biociências da UNESP/Rio Claro (2009-2011). Editora-Chefe da Revista Educação:Teoria e Pratica do Departamento de Educação da UNESP|/Rio Claro (2013-2015). Coordenadora do Curso de Pedagogia UNESP/Rio Claro (2016-2017). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais (GREPPE - Unesp/Rio Claro) e do Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (LOED/Unicamp).Participante da Rede Latino-Americana e Africana de Pesquisadores em Privatização da Educação (ReLAAPPE). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Avaliação, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação escolar, avaliação institucional, avaliação de sistemas, politica educacional, privatização da educação, qualidade educacional e pesquisa educacional

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Published

16-10-2020

How to Cite

Ribeiro de Mello, L., & Helena Bertagna, R. . (2020). Tensions of SAEB and IDEB for quality education as a social right. Journal Education in Question, 58(58). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID20950