Tensions of SAEB and IDEB for quality education as a social right
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID20950Keywords:
Educational assessment. SAEB. IDEB. Educational quality.Abstract
The assessment of basic education in Brazil has an already consolidated historical trajectory, which has always emphasized the articulation within the search for quality improvement by the state. This article aims to highlight the national external-assessment policies, analyzing the National Assessment System for Basic Education (SAEB) and the Basic Education Development Index (IDEB), to trigger the conception of educational quality underlying these policies and problematize guaranteeing the right to quality public education. A qualitative research was carried out based on a documentary analysis of the ordinances and reports of the Ministry of Education (MEC) and the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), in dialogue with a theoretical framework. We present the national external-assessment policies, analyze the conceptions of quality defending the principle of human formation and point out the problematization of the evaluation policies to guarantee the right to quality public education.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Contrapontos, Itajaí, volume 7, n. 1, p. 11-22, jan/abr 2007.
AFONSO, Almerindo Janela. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável: crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de educação, Lisboa, n. 13, p.13-29, 2009.
ALMEIDA, Luana Costa. Relação entre o desempenho e o entorno social em escolas municipais de Campinas: a voz dos sujeitos. 325 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2014.
ALMEIDA, Luana Costa; DALBEN, Adilson; FREITAS, Luiz Carlos. O Ideb: limites e ilusões de uma política educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 125, 2013.
BAUER, Adriana; SOUSA, Sandra Zakia Lian.; HORTA NETO, João Luiz; VALLE, Raquel da Cunha; PIMENTA, Cláudia Oliveira. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, 2017.
BENTANCUR, Nicolas. Las reformas educativas de los años noventa en Argentina, Chile y Uruguay: racionalidad política, impactos y legados para la agenda actual. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 2008.
BERTAGNA, Regiane Helena. Dimensões da formação humana e qualidade social: referência para os processos avaliativos participativos. In: SORDI, Mara Regina Lemes de; VARANI, Adriana; MENDES, Geisa do Socorro Cavalcanti Vaz (Org.). Qualidade(s) da escola pública: reinventando a avaliação como resistência. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.
BERTAGNA, Regiane Helena; BORGHI, Raquel Fontes. Sistemas de avaliação dos estados no Brasil: avanços do gerencialismo na educação básica. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 19, n. 54, jul./set. 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: D.O.U. 05 out. 1988, nº 191-A, Seção I, pág. 1.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: D.O.U. 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: D. O. U. 26 jun. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. Implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília: MEC, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 366, de 29 de abril de 2019. Estabelece as diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) no ano de 2019. D.O.U.: 02/05/2019, edição: 83, seção: 1, página: 47.
BLOOM, B. S. et al. Taxionomia de objetivos educacionais. Porto Alegre: Globo, 1972.
BROOKE, Nigel; CUNHA, Maria Amália; FALEIROS, Matheus. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos estados: relatório final. Belo Horizonte: Game/UFMG; Fundação Victor Civita, 2011.
DIAS SOBRINHO, João. Avaliação ética e política em função da educação como direito público ou como mercadoria? Educação e Sociedade, Campinas, v.25, n.88, p. 703- 725, out. 2004.
FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2007.
FILIPE, Fabiana Alvarenga; BERTAGNA, Regiane Helena. Avaliação e qualidade no novo Plano Nacional de Educação: avanços e possíveis retrocessos? EccoS, São Paulo, n. 36, p. 49-66, jan./abr. 2015.
FREITAS, Luiz Carlos; SORDI, Mara Regina Lemes de; MALAVASI, Maria Marcia Sigrist; FREITAS, Helena Costa Lopes de. Avaliação Educacional: caminhando pela contramão. 4ª ed. São Paulo: Vozes, 2012.
FREITAS, Luiz Carlos. A avaliação e as reformas dos anos de 1990: novas formas de exclusão, velhas formas de subordinação. Educação e Sociedade, Campinas, vol.25, n.86, p.131-170, 2004.
FREITAS, Luiz Carlos. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação e Sociedade, Campinas, vol.28, n.100, p. 965-987, out. 2007.
FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, Campinas, vol.33, n.119, pp. 379-404, abr./jun. 2012.
HORTA NETO, João Luiz. As avaliações externas e seus efeitos sobre as políticas educacionais: uma análise comparada entre a União e os estados de Minas Gerais e São Paulo. 2013. 358 f. Tese (Doutorado em Política Social) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Saeb. Aneb e Anresc (Prova Brasil). Menu do Gestor. Objetivos das avaliações. Brasília: Inep, 2011.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Cartilha SAEB 2019. Brasília: INEP, 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Portaria n. 271, de 22 de março de 2019. Estabelece as diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) no ano de 2019. D.O.U.: 25/03/2019, edição: 57, seção: 1, página: 59.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Educação Básica. Ideb. Brasília, Inep: 2020.
MELLO, Liliane Ribeiro de; BERTAGNA, Regiane Helena. Apontamentos iniciais sobre qualidade educacional: resultados do IDEB e fatores socioeconômicos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, p. 1132-1148, 2016.
RAPHAEL, Hélia Sonia. Avaliação: questão técnica ou política? Revista Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n.12, p.33-44, jul-dez, 1995.
SILVA, Maria Abadia. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 29, n. 78, p. 216-226, maio/ago. 2009.
SORDI, Mara Regina Lemes de; OLIVEIRA, Sara Brada; SILVA, Margarida; BERTAGNA, Regiane Helena; DALBEN, Adilson. Indicadores de qualidade social da escola pública: avançando no campo avaliativo. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 66, p. 716-753, set./dez. 2016.
SOUSA, Sandra Zakia Lian. Concepções de qualidade da educação básica forjadas por meio de avaliações em larga escala. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 407-420, jul. 2014.
VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação do Rendimento de Alunos de Escolas de 1º grau da Rede Pública: uma aplicação experimental em 10 cidades. Educação e Seleção, São Paulo, n.17, p. 6-52, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.