The civilization process and control of emotions - social change and childhood perception
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID20965Keywords:
Childhood. Civilization processes. Emotion control. Society.Abstract
The concern with the care and protection of children in Western society was a process that took place over a historical period. According to Norbert Elias' theory of “civilization processes”, in the medieval period, this society began to exercise greater control over the individual, making him demands in relation to behaviors, in turn modified in a reciprocal relationship of change. This article aims to analyze the way in which society became concerned with childhood, recognizing children as deserving of attention and care, based on Norbert Elias' conception of “processes of civilization”, as well as from his “figuration”, “interdependence”, “psychogenesis”, “sociogenesis”, “power” and “habitus” concepts. This study made it possible to understand that greater control of emotions also brought restraint from men in relation to individuals who could be considered weaker, a category in which, in certain aspects, children are often included.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BRANDÃO, Carlos da Fonseca. Os processos de civilização e o controle das emoções. Bauru: Edusc, 2007.
CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.
CHARTIER, Roger. Prefácio. ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993. (v. 2).
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. (v. 1).
ELIAS, Norbert. Os alemães – a luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
ELIAS, Norbert. Introdução à sociologia. Tradução Maria Luiza Ribeiro Ferreira. Lisboa: Edições 70, 2008.
GÉLIS, Jacques. A individualização da criança. In: ARIÈS, Philippe; CHARTIER, Roger. História da vida privada. Da Renascença ao Século da Luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. (v. 3).
HEYWOOD, Colin. Uma história da infância. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MARCÍLIO, Maria Luiza. História social da criança abandonada. São Paulo: Hucitec, 1998.
NOGUEIRA, Ione da Silva Cunha. O papel do Estado na proteção aos direitos de crianças e adolescentes no Brasil: as especificidades da Constituição Federal, do Estatuto da Criança e do Adolescente e da Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 2010. 164 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de Marília, 2010.
PASSETI, Edson. Crianças carentes e políticas públicas. In: DEL PRIORE, Mary (org.). História das crianças no Brasil. São Paulo: Contexto, 2000.
ROTTERDAM, Erasmo. A civilidade pueril. São Paulo: Escala, s/d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.