The Boy and the World

losses and confrontations of children in Brazilian cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21100

Keywords:

Cinema. Childhood. Migration. Globalization.

Abstract

In this article, we will look at the narratives of uprooting and confrontation covered in the animation feature movie "O menino e o Mundo" (The Boy and the World, Brazil, 2013), by Alê Abreu. Our objective will be to analyze, in the power of this work, the traces of a Brazilian childhood present in forced migratory movements in the constitution of cities and their human consequences. The theoretical contribution will be based on Milton Santos with his view of the motivations and consequences of the internal mobility of populations in Brazil and Latin America; in Bauman's analyses of the social causes and human consequences of the individuals’ wandering in the globalized space; and also in the contributions of Cecconi and Polenghi who point to cinema as a source for historical studies of childhood. As a result, we hope to expand the understanding of the presence and role of childhood in the dynamics of migration and the city, also highlighting the place of “The Boy and the World” in the history of Brazilian cinema.

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Author Biographies

Andrea Cordeiro, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná na linha de História e Historiografia da Educação (2015). Possui mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2005) e é graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2000). Professora Adjunta no Departamento de Planejamento e Administração Escolar do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná. Vice-coordenadora do Projeto de Extensão Memórias e Histórias sobre Educação. Atualmente sua ênfase recai sobre a História da Educação e da Cultura Material na Educação, principalmente nos seguintes temas: arquivos escolares, história do provimento material da escola Primária e Normal no início do século XX, história editorial da literatura infantil, além de estudos acerca da História da Infância na América Latina e dos movimentos pan-americanos em prol da infância.

Gizele Souza, Universidade Federal do Paraná - Brasil

Professora Associada do Setor de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná – Curitiba-Brasil. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPIE-UFPR).   

Vera Lucia Gaspar da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina _ UDESC- Brasil

Professora Associada do Centro de Ciências Humanas e da Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina - Brasil, atuando no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora do Observatório de Práticas Escolares - OPE / UDESC. Bolsista Produtividade em Pesquisa - CNPq.

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Published

03-09-2020

How to Cite

Cordeiro, A., Souza, G. ., & Gaspar da Silva, V. L. (2020). The Boy and the World: losses and confrontations of children in Brazilian cinema. Journal Education in Question, 58(57). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21100