Collective engagement in the secondary spring
the occupation of José Lins do Rego state school
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21354Keywords:
Occupation of schools. Collective engagement. Educational praxis. Public high school.Abstract
This article analyzes an educational praxis experienced in the occupation of the José Lins do Rego school by students, teachers and social movements contrary to the Measure of Reorganization of the São Paulo school system in 2015. It analyzes the literature, official documents and photographs, using the method documentary, focused on the problem in high school in the face of an authoritarian education management. The analyzes suggest a conception of the school as an educational space, in which the collective subjects engaged, horizontally, embody the educational praxis as a strategy favorable to awareness beyond the institutional one. That is, the identification among those who occupied the schools and appropriated the educational space gave rise to new meanings about the public high school at an historical moment in the formation of class consciousness among these subjects who envisioned the transformation of reality through collective action.
Downloads
References
BASSALO, Lucélia de Moraes; WELLER, Wivian. Imagens: documentos de visões de mundo. Sociologias, Porto Alegre, ano 13, nº 28, p. 284-314, set./dez. 2011.
BOHNSACK, Ralf. A interpretação de imagens e o método documentário. (tradução livre de Wivian Weller). Sociologias, Porto Alegre, ano 9, nº 18, p. 286-311, jun./dez. 2007.
CHIZZOTTI, Antônio. As finalidades dos sistemas de educação brasileiros. Revista Educação em Questão. Revista Educação em Questão, Natal, v. 58, n. 55, p. 1-19, jan./mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/19288. Acesso em: 14 mai. 2020.
DASSOLER, Elisa Rodrigues. Do triângulo da morte ao círculo das artes: um olhar sobre a movimentação cultural da periferia Sul de São Paulo. In: Colóquio Internacional Culturas Jovens Afro-Brasil América: Encontros e Desencontros, 1, 2012, São Paulo. Anais [...] Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2012. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cjaba/n1/12.pdf. Acesso: 29 de ago. 2019.
GUEDES, Gilmar Barbosa. A escola de ensino médio público noturno: uma conjuntura favorável ao protagonismo estudantil coletivo em contraposição ao protagonismo juvenil via empoderamento. 2007. 157 f. (Tese de Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva 30 anos depois: regressão social e hegemonia ás avessas. Revista Trabalho Necessário, [S. l.], n. 20, p. 206-233, 2015. Disponível em: <http://www.uff.br/trabalhonecessario/images/TN_20/10_frigotto.pdf>. Acesso em: 02 mai. 2019.
HOBSBAWM, Eric John. A era das revoluções. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HOBSBAWM, Eric John. Pessoas Extraordinárias. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
THOMPSON, Edward Herbert. Costumes em comum – Estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
NASCIMENTO, Roseli Machado Lopes do. Arte-educação nos contextos de periferias urbanas: um desafio social. 2010. 316 f. (Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
POULANTZAS, Nicos. O Estado, o poder e o socialismo. Tradução Rita Lima. Rio de Janeiro: Graal, 1980.
SANFELICE, José Luís. A política educacional do Estado de São Paulo: apontamentos. Revista Nuances (UNESP Presidente Prudente), v. 18, p. 145-160, jan./dez. 2010.
SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SECUNDAS, José Lins. Primeira assembleia, atividades e reunião deliberativa na ocupação. Distribuição: Página no Facebook, 2015. Disponível em: https://www.facebook.com/pg/SecundasJoseLins. Acesso em: 06 de dez. 2019.
SEVERO, Ricardo Gonçalves. Sociologia do conhecimento e o método documentário: instrumento qualitativo para análise sociológica. Revista de Ciências Sociais. Fortaleza, v. 48, n. 1, p. 304-317, jan. /jul., 2017.
SPOSITO, Marília Pontes. Juventude e Educação: interações entre educação escolar e a educação não-formal. Educação e Realidade, v. 33, p. 83-97, 2008.
SUJEITOS COLETIVOS ENGAJADOS. Entrevista. São Paulo (SP), 01 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.