Concepções e práticas docentes
o que dizem as publicações sobre os cursos de Pedagogia a distância
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21404Keywords:
Pedagogy at a distance. Pedagogical project. Theory and practice.Abstract
This article analyzes pedagogical conceptions and practices of two Pedagogy courses, held in distance learning. The research is based on the theoretical discussion about curriculum in teacher education, considering the perspectives of Sacristán (2000), Mckernan (2009) and Nóvoa (2017). The data of this qualitative study are the written and published productions about the courses in the form of articles, book chapters and master's theses, available in digital repositories with online access. A content analysis was carried out based on categories that allowed to map and understand the education models “in action”, highlighting how the specificities of the curricula supported the students' learning. The results show that the articulation between theory and practice, a central element in the pedagogical projects of the courses, was effected (real curriculum) through a training strategy based on analyses and reflections on the experiences of students in their spaces of teaching, favoring learning processes.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Inclusão digital do professor: formação e prática pedagógica. São Paulo: Editora Articulação, 2004.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; SILVA, Maria da Graça Moreira. Currículo, Tecnologia e Cultura Digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 7, p. 1-19, 2011. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/5676/4002. Acesso em: 21 fev. 2020.
ALMOULOUD, Saddo Ag. Análise e mapeamento de fenômenos didáticos com CHIC. In: OKADA, Alexandra (org.). Cartografia cognitiva – Mapas do conhecimento para pesquisa, aprendizagem e formação docente. Cuiabá: KCM editora, p. 303-324, 2008.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02, de 01/07/2015.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da educação superior 2017: notas estatísticas. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf. Acesso em: 26 jan. 2019.
BORDAS, Mérion; NEVADO, Rosane Aragón; CARVALHO, Marie Jane. Formação de Professores: pressupostos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia/EA. In: Informática na Educação, Porto Alegre, v.8, n.1, p. 143-167, 2005.
CARVALHO, Marie Jane Soares; NEVADO, Rosane Aragón; MENEZES, Crediné Silva de. Arquiteturas pedagógicas para educação a distância. In: NEVADO. Rosane Aragón; CARVALHO, Marie Jane Soares; MENEZES, Crediné Silva (Org.). Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007.
C.H.I.C. Classification Hierárquique, Implicative et Cohérsive. Version Windows, september 1999.
CLPD. O aprimoramento do Projeto de Pedagogia em EAD e seu núcleo metodológico. In: KIELING, José Fernando, et al. (ORG.). A subjetividade do lugar e dos professores na formação: O curso de Licenciatura em Pedagogia a Distância UFPel. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária, p. 78-94, 2010.
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Coleção Pesquisa Qualitativa. Artmed, Porto Alegre, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. BRASÍLIA: UNESCO, 2011.
GRÁS, Régis. L’analyses des donnés: une méthodologie de traitement de questions de didactique. Recherches en Didactiques Mathématiques, vol 12-1, 1992.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de Professores e Didática para Desenvolvimento Humano. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623646132. Acesso em: 21 fev. 2020.
MCKERNAN, James. Currículo e Imaginação: Teoria do processo, pedagogia e pesquisa-ação. Porto Alegre: Artmed, 2009.
NÓVOA, António. Firmar a posição como Professor, afirmar a profissão Docente. In: Cadernos de Pesquisa v.47 n.166, p.1106-1133, out/dez, 2017.
PEREIRA, Lucia Helena. A análise de conteúdo: um aprproach do social. In: BAETA NEVES, Clarissa; CORRÊA, M. B. Cadernos de Sociologia: Pesquisa Social Empírica: Métodos e Técnicas, v. 9, p.87-114,1998.
PIAGET, Jean. Fazer e compreender. Trad. Cristina L. de Paula Leite. São Paulo: Melhoramentos; EDUSP, 1978.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidades: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, 2010.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia a distância. FACED-UFRGS, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.