Research and teaching formation
possibilities of self-confrontation
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21428Keywords:
Research and teacher formation. Self-confrontation. Teaching practice. Daily life.Abstract
The purpose of this article is to defend that self-confrontation, under the criticism and self-criticism mediation, can promote research and teacher formation, favoring the transformation of teaching practice and, possibly, school reality. The theoretical-methodological axis is based on historical-dialectic materialism, with emphasis on the singularity, particularity and universality categories; on the concept of daily life and on the methodological procedure of self-confrontation, this not restricted to the descriptive production of teaching practice. We conclude that we can carry out both the production process of research and the formation and transformation of teaching practice, promoting the encounter of the teacher with his own practice, under the purpose of constituting a new context.
Downloads
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; DAVIS, Claudia Lemes Ferreira. Significados e sentidos no contexto escolar. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, n. 25, p. 183-196, jul./dez. 2011. Disponível em http://ufpi.br/arquivos_download/arquivos/ppged/arquivos/files/les25.pdf. Acesso em: 17 nov. 2019.
ALFREDO, Raquel Antonio. Análise da pedagogia de Makarenko por Lukács e a relação entre o processo educativo e o desenvolvimento histórico-social do ser humano: contribuições à Psicologia Sócio-Histórica. 2013. 340f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16109. Acesso em: 22 nov. 2019.
BRANDO, Maria Fourpome. Análise da atividade docente: em busca dos sentidos e significados constituídos pelo professor acerca das “dificuldades de aprendizagem”. 2012. 259 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16044. Acesso em: 18 nov. 2019.
CARVALHO, Maria Vilani Cosme de; AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de. Autoconfrontação: narrativa videogravada, reflexividade e formação do professor como ser para si. In. MAIA, Helenice; FUMES, Neiza de Lourdes Frederico; AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de (org.). Formação, atividade e subjetividade: aspectos indissociáveis da docência. São Paulo: Marsupial Editora, 2013. (E-book). Disponível em: http://marsupialeditora.com.br/download/formacaoatividadeesubjetividade.pdf. Acesso em: 29 out. 2019.
CLOT, Yves. A função psicológica do trabalho. Tradução Adail Sobral. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
CLOT, Yves; LEPLAT, Jacques. La méthode clinique en ergonomie et en psychologie du travail. Le Travail Humain, v. 68, n. 4, p. 289-316, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.3917/th.684.0289 . Acesso em: 2 fev. 2020.
DUARTE, Newton. A Individualidade para-si: contribuições a uma teoria histórico social da formação do indivíduo. Campinas: Autores Associados, 1993.
DUARTE, Newton. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
DUARTE, Newton. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.
FAÏTA, Daniel; MAGGI, Bruno (org.). Un débat en analyse du travail: deux méthodes em synergie dans l’étude d’une situation d’enseignement. Toulouse: Octarès, 2007.
HELLER, Agnes. Sociologia de la vida cotidiana. 4. ed. Barcelona: Península, 1977.
HELLER, Agnes. Cotidiano e história. Tradução Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2000.
KOPNIN, Pável Vasílievich. A dialética como lógica e teoría do conhecimento. Tradução Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução Manuel Dias Duarte. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LEFEBVRE, Henri. Lógica formal/lógica dialética. 5. ed. Tradução Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
LUKÁCS, György. Ontologia do ser social. Tradução Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1979.
LUKÁCS, György. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. Tradução Lya Luft e Rodnei Nascimento. São Paulo: Boitempo, 2010.
LUKÁCS, György. História e consciência de classe: estudo sobre a dialética marxista. Tradução Rodnei Nascimento. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
MARX, Karl Heinrich. O capital: crítica da economia política. Tradução Reginaldo Sant’Anna. 7. ed. São Paulo: Difel, 1982.
MARX, Karl Heinrich. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.
MARX, Karl Heinrich. Teses sobre Feuerbach. E-book. (Edição Ridendo Castigat Mores). Disponível em: http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/feuerbach.pdf. Acesso em: 4 nov. 2018.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução Paulo Cezar Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo, 2011.
OLIVEIRA, Betty Antunes. A dialética do singular-particular-universal. In: ABRANTES, Angelo Antonio; SILVA, Nilma Renildes da; MARTINS, Sueli Terezinha Ferreira (org.). Método histórico-social na psicologia. Petrópolis: Vozes, 2005.
SOARES, Júlio Ribeiro. Atividade docente e subjetividade: sentidos e significados constituídos pelo professor acerca da participação dos alunos em atividades de sala de aula. 2011. 328 f. Tese (Doutorado em Educação ) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15990. Acesso em: 23 nov. 2019.
RETZ, Raquel de Godoy. A “autoconfrontação” como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios. 2012. 199f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16028. Acesso em: 9 nov. 2019.
VIGOTSKI, Lev Semiónovitch. Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, Lev Semiónovitch. Concrete human Psychology. Tradução Enid Abreu Dobránszky. Soviet Psychology, v. 17, n. 2, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.2753/RPO1061-0405270253. Acesso em: 22 jan. 2020.
VIGOTSKI, Lev Semiónovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.