Estratégias de governamento sobre sujeitos com deficiência em programas da mídia televisiva
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21565Keywords:
Inclusion. Media. Government. Modes of subjectivation.Abstract
This article aims to discuss how some media programs operate modes of subjectivation to conduct viewers' judgment in relation to people with disabilities. The analysis material is part of a follow-up of two television programs, Encontro com Fátima Bernardes (Encounter with Fátima Bernardes) and Esporte Espetacular (Spectacular Sport), which were analyzed for one year, totaling 31 editions. In this work, we cover 7 editions. The analysis is based on Foucaultian studies in education and, within its theoretical framework, we have chosen the concepts-tools of governance and modes of subjectivation. We emphasize that the media conducts viewers' judgments, operating modes of subjectivation through the participation of people with disabilities. A participation that is not disinterested, but is connected to the understanding of the person with disability as one capable of constantly overcoming.
Downloads
References
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault – Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O Estatuto Pedagógico da Mídia: questões de analise. Educação e Realidade. UFRGS, Porto Alegre, v.22(2), p.59-80, jul/dez,1997.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; RABINOW, Hubert. Michel Foucault: uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. Curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
HISTÓRIA DE KAREEMI. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 31/10/2017e. Programa de televisão.
HISTÓRIA DE VIDA DE CADEIRANTES. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 22/05/2018. Programa de televisão.
LAURINDO, Roseméri. O jornalismo diversional de Fátima Bernardes. São Paulo: Primavera Editorial, 2015.
LOPES, Maura Corcini. Políticas de Inclusão e Governamentalidade. Educação e Realidade. UFRGS, Porto Alegre, v. 34(2), p.153-169, mai/ago, 2009.
LOPES, Maura Corcini. Inclusão como prática política de governamentalidade. In: LOPES, Maura Corcini; HATTGE, Morgana Domênica (Orgs). Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam. Belo Horizonte, Autêntica, 2009b, p.107-130.
LOPES, Maura Corcini. ; RECH, Tatiana Luiza. Inclusão, biopolítica e educação. Educação. PUCRS, Porto Alegre, v. 36, n.2, p.210- 219, maio/ago., 2013.
MEMÓRIA GLOBO, Esporte Espetacular. Disponível em: < http://memoriaglobo.globo.com/programas/esporte/telejornais-e-programas/esporte-espetacular/esporte-espetacular-esporte-espetacular-45-anos-FF80808167808624016784210640095D.htm> Acesso em: 28/01/2019.
MENEZES, Eliana da Costa Pereira de. Práticas de subjetivação no imperativo inclusivo. In: LOUREIRO, Carine Bueira; KLEIN, Rejane Ramos (Orgs.). Inclusão e aprendizagem: contribuições para pensar as práticas pedagógicas. Curitiba: Appris, 2017.
MOVIDO PELO RESPEITO. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 28/06/2017. Programa de televisão.
OLIVEIRA, Sandra de; WESCHENFELDER, Viviane Inês. Práticas in/exclusivas e os modos de ser professor(a) na Contemporaneidade. In: LOUREIRO, Carine Bueira; KLEIN, Rejane Ramos (Orgs.). Inclusão e aprendizagem: contribuições para pensar as práticas pedagógicas. Curitiba: Appris, 2017.
PENSAMENTOS INDESEJÁVEIS. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 07/11/2017a. Programa de televisão.
SERÁ QUE A GENTE SABE LIDAR BEM COM AS DIFERENÇAS? Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 28/08/2017c. Programa de televisão.
SUPERAÇÃO. Esporte Espetacular. Rio de Janeiro: Rede Globo, 15/10/2017. Programa de televisão.
TETRAPLEGIA. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 19/12/2017b. Programa de televisão.
THOMA, Adriana da Silva; KRAEMER, Graciele Marjana. Políticas de in/exclusión de las personas com discapacidad. El caso de Brasil. Barcelona: Editorial UOC, 2017.
VEIGA-NETO, Alfredo. Coisas do governo... In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. Lacerda; VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 13-34.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.