Estratégias de governamento sobre sujeitos com deficiência em programas da mídia televisiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21565

Keywords:

Inclusion. Media. Government. Modes of subjectivation.

Abstract

This article aims to discuss how some media programs operate modes of subjectivation to conduct viewers' judgment in relation to people with disabilities. The analysis material is part of a follow-up of two television programs, Encontro com Fátima Bernardes (Encounter with Fátima Bernardes) and Esporte Espetacular (Spectacular Sport), which were analyzed for one year, totaling 31 editions. In this work, we cover 7 editions. The analysis is based on Foucaultian studies in education and, within its theoretical framework, we have chosen the concepts-tools of governance and modes of subjectivation. We emphasize that the media conducts viewers' judgments, operating modes of subjectivation through the participation of people with disabilities. A participation that is not disinterested, but is connected to the understanding of the person with disability as one capable of constantly overcoming.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Sonaglio de Vasconcellos, UFRGS

Mestre em Educação (UFRGS)

Prefeitura Municipal de Taquari

Taquari – RS

Secretaria de Educação

alicesonaglio@yahoo.com.br

Grupo de Pesquisa em Currículo e Contemporaneidade (GPCC/PPGEDU/UFRGS)

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6667-9878

Roseli Belmonte Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação (UFRGS)

Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Porto Alegre – RS

Departamento de Educação Física, Fisioterapia e Dança

robelmont@yahoo.com.br

Grupo de Pesquisa em Currículo e Contemporaneidade (GPCC/PPGEDU/UFRGS)

Alfredo Veiga-Neto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação (UFRGS)

Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Porto Alegre – RS

Faculdade de educação (aposentado)

alfredoveiganeto@gmail.com

Grupo de Pesquisa em Currículo e Contemporaneidade (GPCC/ PPGEDU/UFRGS)

References

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault – Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. O Estatuto Pedagógico da Mídia: questões de analise. Educação e Realidade. UFRGS, Porto Alegre, v.22(2), p.59-80, jul/dez,1997.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; RABINOW, Hubert. Michel Foucault: uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. Curso dado no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

HISTÓRIA DE KAREEMI. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 31/10/2017e. Programa de televisão.

HISTÓRIA DE VIDA DE CADEIRANTES. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 22/05/2018. Programa de televisão.

LAURINDO, Roseméri. O jornalismo diversional de Fátima Bernardes. São Paulo: Primavera Editorial, 2015.

LOPES, Maura Corcini. Políticas de Inclusão e Governamentalidade. Educação e Realidade. UFRGS, Porto Alegre, v. 34(2), p.153-169, mai/ago, 2009.

LOPES, Maura Corcini. Inclusão como prática política de governamentalidade. In: LOPES, Maura Corcini; HATTGE, Morgana Domênica (Orgs). Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam. Belo Horizonte, Autêntica, 2009b, p.107-130.

LOPES, Maura Corcini. ; RECH, Tatiana Luiza. Inclusão, biopolítica e educação. Educação. PUCRS, Porto Alegre, v. 36, n.2, p.210- 219, maio/ago., 2013.

MEMÓRIA GLOBO, Esporte Espetacular. Disponível em: < http://memoriaglobo.globo.com/programas/esporte/telejornais-e-programas/esporte-espetacular/esporte-espetacular-esporte-espetacular-45-anos-FF80808167808624016784210640095D.htm> Acesso em: 28/01/2019.

MENEZES, Eliana da Costa Pereira de. Práticas de subjetivação no imperativo inclusivo. In: LOUREIRO, Carine Bueira; KLEIN, Rejane Ramos (Orgs.). Inclusão e aprendizagem: contribuições para pensar as práticas pedagógicas. Curitiba: Appris, 2017.

MOVIDO PELO RESPEITO. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 28/06/2017. Programa de televisão.

OLIVEIRA, Sandra de; WESCHENFELDER, Viviane Inês. Práticas in/exclusivas e os modos de ser professor(a) na Contemporaneidade. In: LOUREIRO, Carine Bueira; KLEIN, Rejane Ramos (Orgs.). Inclusão e aprendizagem: contribuições para pensar as práticas pedagógicas. Curitiba: Appris, 2017.

PENSAMENTOS INDESEJÁVEIS. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 07/11/2017a. Programa de televisão.

SERÁ QUE A GENTE SABE LIDAR BEM COM AS DIFERENÇAS? Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 28/08/2017c. Programa de televisão.

SUPERAÇÃO. Esporte Espetacular. Rio de Janeiro: Rede Globo, 15/10/2017. Programa de televisão.

TETRAPLEGIA. Programa Encontro com Fátima Bernardes. Rio de Janeiro: Rede Globo, 19/12/2017b. Programa de televisão.

THOMA, Adriana da Silva; KRAEMER, Graciele Marjana. Políticas de in/exclusión de las personas com discapacidad. El caso de Brasil. Barcelona: Editorial UOC, 2017.

VEIGA-NETO, Alfredo. Coisas do governo... In: RAGO, Margareth; ORLANDI, Luiz B. Lacerda; VEIGA-NETO, Alfredo (Orgs.). Imagens de Foucault e Deleuze: ressonâncias nietzschianas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 13-34.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

03-09-2020

How to Cite

Sonaglio de Vasconcellos, A., Belmonte Machado, R., & Veiga-Neto, A. (2020). Estratégias de governamento sobre sujeitos com deficiência em programas da mídia televisiva. Journal Education in Question, 58(57). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n57ID21565