Control and resistance in public teaching (1908-1909)

"the drama of the teacher Joanna Passos"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21595

Keywords:

Public teaching. History of education. Espirito Santo. Female teachers.

Abstract

This article investigates the unique resistance process of teacher Joanna Passos, in view of her dismissal from the exercise of public regency, in the context of the Educational Reform instituted in Espírito Santo by Carlos Alberto Gomes Cardim (1908-1909), focusing on “strategies played” (LEVI, 2000) by the teacher, analyzed in the relations between biographical and contextual elements. It uses, as sources, government and public notaries documents, and journalistic articles from the perspective of micro-historical analysis (LEVI, 1996, 2000). In contrast to the republican ideology expressed in official speeches, it considers that the teacher's non-conformity evidences arbitrariness of the public power, which supported locally dominant oligarchies practices, such as authoritarianism, nepotism, moral attacks, patronage and private interests of the elite, which affected the provision of educational public services. In this context, the teacher's resistance, widely printed in the press and followed with interest by segments of Espírito Santo society, puts into question margins of possibilities for conscious choices that, according to Levi (1996), fuel changes.

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Author Biographies

Ariadny Bezerra, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Pesquisa políticas educacionais e o exercício do magistério na História da Educação do Espírito Santo e as abordagens teórico-metodológicas historiográficas da micro-história italiana. Membro do Núcleo Capixaba de Pesquisa em História da Educação (NUCAPHE).

Regina Helena Silva Simões, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduação em História, mestrado e doutorado em Educação. Atua no curso de Pedagogia e nos cursos de mestrado e doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisa processos de formação e práticas docentes na história da educação, focalizando especialmente o Estado do Espírito Santo. Principais áreas de interesse: história da educação e formação e prática de professores/as. Coordenadora do Núcleo Capixaba de Pesquisa em História da Educação.

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Published

16-10-2020

How to Cite

Bezerra, A., & Silva Simões, R. H. (2020). Control and resistance in public teaching (1908-1909): "the drama of the teacher Joanna Passos". Journal Education in Question, 58(58). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21595