Coloniality of school education

theoretical approach and analysis of practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID22412

Keywords:

Education coloniality. Anti-colonial theories. School education. Right to education.

Abstract

The demand for school education access under the imaginary of the development of people and the nation is a narrative strongly present in Brazilian society. Based on anti-colonial theories, this article proposes to examine this narrative and, from there, to outline the concept of coloniality in school education. Therefore, we will first present the context of the approaches about the interpretation of the world-system with reference to the events of domination of people, cultures and territories inaugurated between the 15th and 16th centuries and, based on this focus, we will deal with the theoretical discussion regarding school education. Finally, in order to identify aspects of the validity of coloniality in the educational context, we will analyze excerpts from interviews and field notes derived from a recently concluded PhD research. The discussions carried out in the article lead us to conclude that guaranteeing the right to education indeed for all is conditioned by the decolonization of the school, its culture and its practices.

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Author Biographies

Bárbara Ramalho, FACULDADE DE EDUCAÇÃO DA UFMG

Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente realiza estágio de pós-doutorado na Faculdade de Educação da UFMG. Realizou estágio de doutorado no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (CES-UC) e intercâmbio institucional de graduação na Universidade do Porto (UP). Foi professora no curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Minas (UEMG) e da Pós-Graduação Lato Sensu em Infância, Cultura e Práticas Formativas da Universidade FUMEC. Atualmente é docente dos 1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, tendo também atuado na gestão municipal do Programa Escola Integrada. Pesquisa e publica na área de educação atuando principalmente nos seguintes temas: educação e pobreza; educação e interseccionalidade; educação anticolonial; e educação integral. É membro do núcleo de ensino, pesquisa e extensão Territórios Educação Integral e Cidadania (TEIA) da FaE/UFMG.

Lúcia Helena Alvarez Leite, FACULDADE DE EDUCAÇÃO DA UFMG

Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Possui graduação em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1978), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorado em Pedagogia pela Universidade de Valencia, Espanha (2002). Realizou pós-Doutoramento em Educação pela Universidade de Málaga, Espanha (2010) e pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017). Faz parte do Programa de Pós Graduação da FAE/UFMG, integrando a linha: Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas. Pesquisa e publica na área de educação, com ênfase em Educação e Movimentos Sociais, atuando principalmente nos seguintes campos de investigação: educação decolonial, educação indígena e educação integral. Coordena o grupo de pesquisa e extensão: TEIA (Territórios, Educação Integral e cidadaniA) e entre 2012-2017 coordenou o Observatório da Educação Integral (2012-2017), ambos da FAE/UFMG. 

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Published

03-11-2020

How to Cite

Ramalho, B., & Alvarez Leite, L. H. (2020). Coloniality of school education: theoretical approach and analysis of practices. Journal Education in Question, 58(58). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID22412