Hybridity in school management

perceptions of school principals in the city of Dourados (Mato Grosso do Sul state)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID22747

Keywords:

School management. School Directors. Basic Education in Dourados. Democratic management.

Abstract

The article presents results of research that analyzes the perceptions of school principals about school management, choosing as focus of analysis the public schools of the city of Dourados - MS, captured through interviews, anchored in a qualitative approach. It was observed that, in the work of school principals, at least three sources of influence coexist: a) the patrimonialism from which clientelistic practices in the management of public affairs derive; b) consolidated democratic management as a constitutional principle of public education, and; c) the New Public Management that presents itself in the discursive field as a new standard of efficiency to be adopted in all areas of administration. The research carried out indicates an amalgamation of the three sources of influence, in the principals' perceptions about school management. It locates the presence of clientelistic concepts and practices historically present in school institutions in coexistence with elements of democratic management and the new public management. The perceptions identified reflect a hybridity of conceptions, receiving disparate influences from these three sources, even though a rejection of patrimonialism is perceptible.

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Author Biography

Regina Tereza Cestari de Oliveira , UCDB

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado em Ciências da Educação pela Universidade do Minho (Portugal). Docente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Atualmente é docente da Universidade Católica Dom Bosco. Coordenadora da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) seção Mato Grosso do Sul (2011-2013 e 2013-2015). Vice-presidente da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) Centro-Oeste (2015-2017 e 2017-2019). Coordenadora (2010-2011) e Vice-coordenadora (2014-2016) do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado da Universidade Católica Dom Bosco. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: política e gestão educacional, planejamento educacional, educação básica e história da educação. Pesquisadora produtividade 2 CNPq.

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Published

10-02-2021

How to Cite

Perboni, F., & Oliveira , R. T. C. de . (2021). Hybridity in school management: perceptions of school principals in the city of Dourados (Mato Grosso do Sul state). Journal Education in Question, 59(59). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID22747