At break

ethnographic notes on body training and gender constructs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID23046

Keywords:

School. Body. Gender. Class break.

Abstract

This article proposes a reflection on one of the school rites in which the (in) docile bodies of girls and boys, presumably, can express themselves with more freedom: break time. What is the break, that magical, noisy and bustling interval that for a moment breaks a continuum of prescriptions and proscriptions? From an ethnographic perspective, we realize that the break time is also made up of rules, not always explicit. Rules that separate, classify and rank, and contribute to the incessant work of training of bodies at school. The games and plays that take place during it are generified, as are the spaces in which they take place. From the court to the courtyard, the normalizing sanction falls in different ways on the bodies of girls and boys, according to the gender of the transgression and the transgressions of gender. However, despite constant vigilance, girls and boys resist, deviate, and create: they tension and displace gender boundaries in their games and plays, testing, in a playful way, other ways of being and staying in the world.

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Author Biographies

Debora Breder, Universidade Católica de Petrópolis

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense (2003/2008), com estágio doutoral na École des Hautes Études en Sciences Sociales (2006) e Professora Adjunta da Universidade Católica de Petrópolis, integrando o Programa de Pós Graduação em Educação. É pesquisadora do Grupo de Reconhecimento de Universos Audiovisuais (GRUA/UFRRJ); do Grupo de Análises de Políticas e Poéticas Audiovisuais (GRAPPA/UERJ); e líder do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade (GRECCA/UCP).

Girlaine Vieira Weber, Universidade Católica de Petrópolis

Possui Graduação em Direito pela Universidade Católica de Petrópolis (1999), Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2009 ) e Graduação em História pela Universidade Norte do Parana (2010). Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (2018). É membro do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade ( GRECCA/UCP). Atualmente é diretora geral da Prefeitura Municipal de Petropolis. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração Educacional.

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Published

10-02-2021

How to Cite

Breder, D., & Weber, G. V. . (2021). At break: ethnographic notes on body training and gender constructs. Journal Education in Question, 59(59). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID23046