The Victor Civita Foundation and the network ofpublic and private entities in education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID23300Keywords:
Victor Civita Foundation. Public-private Relationship. Brazilian Entrepreneurs. Education.Abstract
In this article, we made a study about the articulation of several private and public entities with the Victor Civita Foundation, which are expressed through the analysis of the Educational Studies & Research Editorials. The objective is to analyze the relationship between private entities and the Victor Civita Foundation in the educational field. We used the foundations of dialectical historical materialism as a theoretical and methodological basis according to Kosik (1976) and Kopnin (1993). We defend the thesis of the existence of a network of private entities that articulate themselves to the Victor Civita Foundation through research editorials, in order to make studies that ratify the content of the Brazilian elite organic project of domination, which aims at the maintenance of existing inequalities. We found, through the analysis of tensions and contradictions, that the Victor Civita Foundation, in articulation with a network composed mainly of private entities ? in addition to universities, research groups, and municipal and state education departments ?, operate in education with the objective of strengthening the private education project and exacerbating inequalities.
Downloads
References
CASIMIRO, Fernando Henrique Calheiros. A nova direita: aparelhos de ação política e ideológica no Brasil contemporâneo. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
FREITAS, Luís Carlos. A reforma empresarial na educação: nova direita; velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
FREITAS, Luís Carlos de. Os empresários e a política educacional: como o proclamado direito à educação de qualidade é negado na prática pelos Reformadores Empresariais. Revista Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 6, n. 1, p. 48-59, jun. 2014 (Dossiê: Conjuntura).
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos & Pesquisas Educacionais – n. 1. Fundação Victor Civita, São Paulo, 2010.
Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/#volume-1. Acesso em: 24 abr. 2020.
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos & Pesquisas Educacionais – n. 2. Fundação Victor Civita, São Paulo, 2011. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/#volume-2. Acesso em: 24 abr. 2020.
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos & Pesquisas Educacionais – n. 3. Fundação Victor Civita, São Paulo, 2012. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/#volume-3. Acesso em: 24 abr. 2020.
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos & Pesquisas Educacionais – n. 4. Fundação Victor Civita, São Paulo, 2013. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/#volume-4. Acesso em: 24 abr. 2020.
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA. Estudos & Pesquisas Educacionais – n. 5. Fundação Victor Civita, São Paulo, 2015. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/#volume-5. Acesso em: 24 abr. 2020.
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA (Site). Área de Estudos & Pesquisas. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/estudos-e-pesquisas/. Acesso em: 3 abr. 2020.
FUNDAÇÃO VICTOR CIVITA (Site). Nossa história. Disponível em: https://fvc.org.br/especiais/fvc-nossa-historia/#nossa-historia. Acesso em: 3 abr. 2020.
KOPNIN, Pável. A Dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1993.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
PERONI, Vera Maria Vidal. Implicações da relação público-privada para a democratização da educação no Brasil. In: PERONI, Vera Maria Vidal (org.). Diálogos sobre as redefinições do papel do Estado e sobre as fronteiras entre o público e o privado. São Leopoldo: Oikos, 2015.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. O público e o privado na educação: projetos em disputa? Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 337-352, jul./dez., 2015. (Dossiê: Base nacional comum: Projetos curriculares em disputa).
REVISTA VEJA (Site). Fábio Carvalho conclui aquisição do Grupo Abril. Disponível em: https://veja.abril.com.br/economia/fabio-carvalho-conclui-aquisicao-do-grupo-abril/. Acesso em: 18 jan. 2021.
SOUSA. Cristiane Lopes de. A Fundação Victor Civita como reflexo da relação do empresariado brasileiro com as políticas para o Ensino Médio e a Juventude. 172 f. 2019. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Federal do Pará, Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica, Belém, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.