The Victor Civita Foundation and the network ofpublic and private entities in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID23300

Keywords:

Victor Civita Foundation. Public-private Relationship. Brazilian Entrepreneurs. Education.

Abstract

In this article, we made a study about the articulation of several private and public entities with the Victor Civita Foundation, which are expressed through the analysis of the Educational Studies & Research Editorials. The objective is to analyze the relationship between private entities and the Victor Civita Foundation in the educational field. We used the foundations of dialectical historical materialism as a theoretical and methodological basis according to Kosik (1976) and Kopnin (1993). We defend the thesis of the existence of a network of private entities that articulate themselves to the Victor Civita Foundation through research editorials, in order to make studies that ratify the content of the Brazilian elite organic project of domination, which aims at the maintenance of existing inequalities.  We found, through the analysis of tensions and contradictions, that the Victor Civita Foundation, in articulation with a network composed mainly of private entities ? in addition to universities, research groups, and municipal and state education departments ?, operate in education with the objective of strengthening the private education project and exacerbating inequalities.

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Author Biographies

Cristiane Lopes de Sousa, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia – PGEDA/Associação Plena em Rede (EDUCANORTE) vinculado a Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA). E-mail: crixxlopesaf@gmail.com. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho e Educação (GEPTE). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5851-7174.

 

Ronaldo Marcos de Lima Araujo, Universidade Federal do Pará

RONALDO MARCOS DE LIMA ARAUJO, Pedagogo, especialista em docência do ensino superior pela UFPA, Mestre em História e Filosofia da Educação pela PUC-SP, Doutor em Educação pela UFMG, com Pós-Doutoramento no PPFH-UERJ. Atualmente é Professor Titular do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da UFPA atuando como professor da graduação e da pós-graduação ? mestrado e doutorado. Na UFPA coordena o GEPTE ? Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação. Mantem produção bibliográfica regular focando principalmente na área de Trabalho e Educação e, em particular, no ensino médio e na educação profissional. Tem experiência de orientação de dissertações/teses de mestrado e doutorado, trabalhos de Iniciação Científica, Trabalhos de Conclusão de Curso e monografias de cursos de especialização. Coordenou vários projetos de pesquisa com financiamento externo. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA em três gestões, o Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica e o EDUCANORTE ? Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia ? Doutorado, sendo eleito vice-coordenador do Fórum Nacional de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação, Coordenador do GT de Trabalho e Educação da ANPED, Diretor de Qualificação da Escola de Governo do Pará, Diretor de Ensino Médio e Educação Profissional da Secretaria de Educação do Pará, membro do Conselho Estadual de Educação, Diretor Geral do Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica da UFPA e membro da Comissão da Área de Educação junto a CAPES. Atualmente é Superintendente de Assistência Estudantil da UFPA. É associado da ANPED, da ANPAE e da SBPC. Bolsista Produtividade do CNPq.

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Published

10-02-2021

How to Cite

de Sousa, C. L., & Araujo, R. M. de L. . (2021). The Victor Civita Foundation and the network ofpublic and private entities in education. Journal Education in Question, 59(59). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID23300