As famílias e a luta pelo direito de aprender dos estudantes da educação especial na escola comum
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24072Keywords:
Right to learn, Families, Special education, Inclusive educationAbstract
The text aims to discuss the role of families and the fight for the right to learn of students of special education in ordinary schools. The study is a qualitative investigation that has been devoted to discuss the right to learn of these students. For this discussion, we based on the Critical Theory of Human Rights constructed by Flores (1985, 2008, 2010, 2011). For data production, we carried out a focal group technique in a forum, composed of parents of students enrolled in different municipals schools of the Metropolitan Region of Grande Vitória/ES. The analysis indicates that the realization of the right to learn passes through the interconnection with other rights, while the process of struggle of families advances in guaranteeing the right to education of children when they are no longer invisible to school.
Downloads
References
BATALHA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
BATISTA, Karla da Silva Costa. Direitos Sociais. In: CASTRO, Carmem Lúcia Freitas de; GONTIJO, Cynthia Rúbia Braga; AMABILE, Antônio Eduardo de Noronha (Org.). Dicionário de políticas públicas. Barbacena: Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais, 2012. p. 137-139.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 de dezembro de 1996. Seção 1, p. 27833.
BRASIL. Lei nº. 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial [da] União, Poder Executivo, Brasília, DF, 07 de Julho de 2015. Seção 1, p. 2.
CARBALLIDO, Manuel Eugênio Gándara. Repensando os direitos humanos a partir das lutas. RCJ – Revista Culturas Jurídicas, v. 1, n. 2, 2014.
COMBATE. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 245-262, 2002.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação básica como direito. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 134, p. 293-303, maio/ago. 2008.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação como direito social. In: CASTRO, Carmem Lúcia Freitas de; GONTIJO, Cynthia Rúbia Braga; AMABILE, Antônio Eduardo de Noronha (Org.). Dicionário de políticas públicas. Barbacena: Editora da Universidade do Estado de Minas Gerais, 2012. p. 148-151.
DESSEN, Maria Auxiliadora Dessen; POLONIA, Ana da Costa. A Família e a Escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia, v. 17, n. 36, p. 21-32, jan./abr. 2007.
DUARTE, Clarice Seixas. A educação como um direito fundamental de natureza social. Educação & Sociedade, v. 28, n. 100, p. 691-713, out. 2007.
ENFRENTAMENTO. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
ESPERA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
ESPERANÇA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Para entender a relação escola-família: uma contribuição da história da educação. Revista Em perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 44-50, abr./jun. 2000.
FLORES, Joaquín Henrique. A proposito de la fundamentacion de los derechos humanos y de la interpretación de los derechos fundamentales. Revista de Estudios Políticos, n. 45, p. 177-212, mayo-Iunio, 1985.
FLORES, Joaquín Henrique. La reinvención de los derechos humanos. Andaluzia: Ed. Atrapasueños, 2008.
FLORES, Joaquín Henrique. Los derechos humanos en el contexto de la globalización: tres precisiones conceptuales. In: RÚBIO, David S.; FLORES, Joaquín H.; CARVALHO, Salo de (org.). Direitos humanos e globalização fundamentos e possibilidades desde a teoria crítica. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.
FLORES, Joaquín Henrique. 16 premisas de uma teoria crítica del derecho. In: PRONER, Carol; CORREAS, Oscar (Org). Teoria crítica dos direitos humanos: in memoriam de Joaquín Herrera Flores. Belo Horizonte: Fórum, 2011.
FORÇA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, v. 35, n. 129, p. 1085 -1114, 2014.
GOMES, Alberto Albuquerque. Apontamentos sobre a pesquisa em educação: usos e possibilidade do grupo focal. ECCOS Revista Científica, São Paulo: Centro Universitário Nove de Julho, v. 1, n. 1, 2005.
HELL, Iara Belink. Caminhos indiretos no ensino de Biologia celular para alunos com deficiência visual e múltipla. 2020. Dissertação (Dissertação de Mestrado) – Centro de Educação – Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica. Centro Universitário do Norte do Espírito Santo. Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.
HERRERA, Carlos Miguel. Filosofía de los derechos humanos en tiempos de globalización. In: PRONER, Carol; CORREAS, Oscar (Org.) Teoria crítica dos direitos humanos: in memoriam de Joaquín Herrera Flores. Belo Horizonte: Fórum, 2011. p. 119-129.
LEMONS, Caroline Caldas. Do direito à educação ao direito à aprendizagem: um estudo sobre culturas de intervenção pedagógica (Caxias do Sul-1988-2013). 2015. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2015.
LIMA, Antônio B. de. Estado, democracia e educação. In: FIGUEIREDO, Ireni M. Z.; ZANARDINI, Isaura M. S.; DEITOS, R. A. (Org.) Educação, políticas sociais e Estado no Brasil. Cascavel: Edunioeste, 2008. p. 85-118.
LUTA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
MELO, Douglas Christian Ferrari de; MAFEZONI, Andressa Caetano. O direito de aprender e os alunos público-alvo da educação especial. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 41, n. 78, p. 101-115, jan./abr. 2019.
MAFEZONI, Andressa Caetano; SIMON, Caroline. A pessoa com deficiência intelectual e as concepções de professores de educação especial. Revista Educação em perspectiva, Viçosa, v. 11, n. 2, p. 1-14, jun./ago. 2020.
MAFEZONI, Andressa Caetano; PLETSCH, Márcia Denise. Os conceitos de inteligência e de deficiência intelectual: as mesmas origens? Revista Contrapontos, Itajaí, v. 19, n. 1, p. 392-407, jan./jun. 2019.
OHLWEILER, Leonel. Políticas públicas. In: BARRETTO, Vicente de Paulo. Dicionário de filosofia política. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2010. p. 408-412.
OLIVEIRA, Cynthia Bisinoto Evangelista de; MARINHO-ARAÚJO, Claisy Maria. A relação família-escola: intersecções e desafios. Revista Estudos de Psicologia, v. 27, n.1, p. 99-108, 2010.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. Política de educação inclusiva nas escolas: trajetória de conflitos. In: JESUS, Denise Meyrelles de; BAPTISTA Cláudio Roberto; BARRETO, Maria Aparecida Santos Côrrea; VICTOR, Sônia Lopes. Inclusão, práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. Porto Alegre: Mediação, 2007. p. 32-40.
OTIMISMO. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
POLONIA, Ana da Costa; DESSEN, Maria Auxiliadora. Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Revista Psicologia escolar educacional, v. 9, n. 2, p. 303-312, 2005.
RESILIÊNCIA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
RESISTÊNCIA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
SILVA, Plácido de. Vocabulário jurídico conciso. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2010.
SIMÕES, Carlos. Teoria e crítica dos direitos sociais: o Estado Social e o Estado Democrático de Direito. São Paulo: Cortês, 2013.
SOBRINHO, Reginaldo Célio. A relação família e escola a partir da processualidade de um fórum de famílias de alunos com deficiência: contribuições de Norbert Elias. 2009. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2009.
SUPERAÇÃO. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
VIDA. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
VIGOR. Grupo focal. Vila Velha (Espírito Santo), 19 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.