Teachers, Family members and public policies of Child Education

“This future may be better”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24387

Keywords:

Early Childhood Education, Educational policy, Access to Early childhood education, Quality of early childhood education

Abstract

This paper analizes two researches about public policies of Child Education (CE) performed in the view of teachers and Family members – one in the city of Nova Iguaçu and, the other, in the cities of Rio de Janeiro and Nova Iguaçu, in RJ. The objective: to acknowledge what the participants say about the quality and the perspectives of the service offered to the stage, using as methodological strategies the documental/bibliographical research and semi-structured reviews. The text: i) assesses the cities researched and the context of the service; ii) analizes the speech of people that provide the service to understand how they perceive the public policy and the reflexes of this policy; and iii) highlights the attributes and/or requisites that confer quality to CE and the perspectives of this stage. The results show that CE is consolidated in Brazilian legal framework, revealing, however, a wide distance to what is found in reality, expressed in the discourse of teachers and family, both in relation to access (lack of places), and in what refers to the quality of the education offered in the researched institutions.

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Author Biographies

Edson Cordeiro dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professor, Pós-Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Unirio, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Unirio, Especializado em Sociologia Urbana pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro - Uerj. Atuou como assessor técnico em Organizações da Sociedade Civil de defesa de direitos da criança e do adolescente, participa do Fórum Permanente de Educação Infantil do Estado do Rio de Janeiro e é amigo da Rede Nacional Primeira Infância. Atua há mais de 40 anos nos movimentos sociais (estudantil, comunitário, educacional, ambiental e defesa de direitos) e no terceiro setor, com experiência em assessoria pedagógica em Centros de Educação Infantil Comunitários, administração institucional, consultoria institucional, gerenciamento de indicadores, planejamento estratégico, captação de recursos e elaboração de projetos. Faz parte do Grupo de Pesquisa Infância, Formação e Cultura - Infoc da PUC-Rio, com articulação interinstitucional com o Grupo de Pesquisa Educação Infantil e Políticas Públicas - EIPP da Unirio. Professor do Curso de Especialização em Educação Infantil: perspectivas de trabalho em creches e pré-escolas da PUC-Rio.

Sonia Kramer, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Professora da PUC-Rio, onde coordena: o Curso de Especialização em Educação Infantil, o Grupo de pesquisa sobre Infância, Formação e Cultura (INFOC), o Curso Trajetórias Judaicas no Rio de Janeiro, realizado em convênio PUC-Rio e Museu de Arte do Rio/MAR; o Núcleo Viver com Yiddish: pesquisas, cursos, projetos culturais. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação Jacobina (1975), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/PUC-Rio (1981), Doutora em Educação pela PUC-Rio (1992), com pós-doutorado na New York University. Tem experiência na área de Educação, principalmente com Educação Infantil e primeiros anos do ensino fundamental, infância, formação de professores, políticas públicas e educação, alfabetização, leitura e escrita, ensino de língua e cultura Yiddish Estudos. Principais autores de estudo: Walter Benjamin, Mikhail Bakhtin, Lev Vigotski, Martin Buber, Paulo Freire, Leandro Konder e Hilton Japiassu.

Maria Fernanda Rezende Nunes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Professora Titular-Livre em Educação Infantil do Departamento de Didática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unirio. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: política pública, formação, alfabetização e currículo. Coordena o grupo de pesquisa Educação Infantil e políticas públicas (EIPP).

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Published

18-08-2021

How to Cite

Cordeiro dos Santos, E. ., Kramer, S., & Rezende Nunes, M. F. . (2021). Teachers, Family members and public policies of Child Education: “This future may be better”. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24387