Teachers, Family members and public policies of Child Education
“This future may be better”
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24387Keywords:
Early Childhood Education, Educational policy, Access to Early childhood education, Quality of early childhood educationAbstract
This paper analizes two researches about public policies of Child Education (CE) performed in the view of teachers and Family members – one in the city of Nova Iguaçu and, the other, in the cities of Rio de Janeiro and Nova Iguaçu, in RJ. The objective: to acknowledge what the participants say about the quality and the perspectives of the service offered to the stage, using as methodological strategies the documental/bibliographical research and semi-structured reviews. The text: i) assesses the cities researched and the context of the service; ii) analizes the speech of people that provide the service to understand how they perceive the public policy and the reflexes of this policy; and iii) highlights the attributes and/or requisites that confer quality to CE and the perspectives of this stage. The results show that CE is consolidated in Brazilian legal framework, revealing, however, a wide distance to what is found in reality, expressed in the discourse of teachers and family, both in relation to access (lack of places), and in what refers to the quality of the education offered in the researched institutions.
Downloads
References
AMORIM, Marilia. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2001.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BRASIL. Lei no. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. 2001.
BRASIL. Parâmetros básicos de infraestrutura para instituições de educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2006a.
BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2006b.
BRASIL. Emenda Constitucional Nº. 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias [...], dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208 [...] prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares [...], e dá nova redação ao § 4º do art. 211 e ao § 3º do art. 212 e ao caput do art. 214, com a inserção neste dispositivo de inciso VI.
BRASIL. Lei No. 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências.
BRASIL. Lei No. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências.
BRASIL. Pnad Contínua 2018: educação avança no país, mas desigualdades raciais e por região persistem. Agência IBGE Notícias, 2019.
CAMPOS, Maria Malta. Para que serve a pesquisa em educação? Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 136, p. 269-283, jan./abr. 2009.
CAMPOS, Maria Malta; CRUZ, Silvia Helena Vieira (relatoras). Consulta sobre qualidade da educação infantil: o que pensam e querem os sujeitos deste direito. São Paulo: Cortez, 2006.
CAMPOS, Roselane Fatima. “Política pequena” para as crianças pequenas? Experiências e desafios no atendimento das crianças de 0 a 3 anos na América Latina1. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 49, jan.-abr. 2012.
CORSARO, William. Sociologia da infância. Trad.: Lia Gabriele Regius Reis; revisão técnica: Maria Letícia B. P. Nascimento. Porto Alegre: Artemed, 2011.
KRAMER, Sonia. Crianças e adultos em diferentes contextos: desafios de um percurso de pesquisa sobre infância, cultura e formação. In: SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina Soares de (orgs). Estudos da infância: educação e práticas sociais. 2. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 69-85, jan./abr. 2011.
KRAMER, Sonia; SOUZA, Solange Jobim e (Orgs.). História de professores: leitura, escrita e pesquisa em educação. São Paulo: Ática, 1996.
MANZINI, Eduardo José. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos, vol. 2, 2004, Bauru. A pesquisa qualitativa em debate. Anais... Bauru: USC, 2004.
NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia. Novos marcos para a educação infantil (2009-2010): consequências e desafios. In: NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia; DIDONET, Vital. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: Unesco, MEC/SEB, Fundação Orsa, 2011.
NUNES, Maria Fernanda; CORSINO, Patrícia; DIDONET, Vital. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: Unesco, Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, Fundação Orsa, 2011.
P1.1. Entrevista. Ana (Prof.). Nova Iguaçu (Rio de Janeiro), 20 outubro. 2017.
P1.2. Entrevista. Bárbara (Prof.). Nova Iguaçu (Rio de Janeiro), 20 outubro. 2017.
P1.3. Entrevista. Beatriz (Prof.). Nova Iguaçu (Rio de Janeiro), 27 outubro. 2017.
P2.1. Entrevista. Fernanda (Dir.). Nova Iguaçu (Rio de Janeiro), 6 abril. 2018.
P2.2. Entrevista. Érica (Prof.). Nova Iguaçu (Rio de Janeiro), 10 julho. 2018.
P2.3. Entrevista. Regina (Aux.). Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 21 novembro. 2017.
P2.4. Entrevista. Roberta (Aux.). Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 14 novembro. 2017.
P2.5. Entrevista. Luana (Mãe). Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 3 outubro. 2018.
P2.6. Entrevista. Iara (Mãe). Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 3 outubro. 2018.
P2.7. Entrevista. Natasha (Mãe). Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 3 outubro. 2018.
P2.8. Entrevista. Rosana (Avó). Nova Iguaçu (Rio de Janeiro), 19 outubro. 2018.
P2.9. Entrevista. Lúcia (Avó). Rio de Janeiro (Rio de Janeiro), 3 outubro. 2018.
ROMANO, Jorge; HERINGER, Rosana. Recuperando experiências de monitoramento de política pública por organizações da sociedade civil. In: ROMANO, Jorge; HERINGER, Rosana (Org.). A política vivida: olhar crítico sobre monitoramento de políticas públicas. – 1. ed. – Rio de Janeiro: Ford Foundation, 2011.
SCRAMINGNON, Gabriela; MARINHO, Kaelli; MAIA, Marta Nídia; BARBOSA, Silvia Neli. Gestão: práticas, ambiguidades e dificuldades. In: NUNES, Maria Fernanda; CORSINO, Patrícia; KRAMER, Sonia. Educação infantil e formação de profissionais no estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Traço e Cultura, 2011.
TOLEDO, Leonor Pio Borges; NUNES, Maria Fernanda Rezende; CORSINO, Patrícia; SIQUEIRA, Rejane. Condições da educação infantil nas redes municipais: entre arranjos e soluções. In: NUNES, Maria Fernanda; CORSINO, Patrícia; KRAMER, Sonia. Educação infantil e formação de profissionais no estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Traço e Cultura, 2011.
VALARELLI, Leandro; ROMANO, Jorge; ANTUNES, Marta; NABUCO, Renata. Mapeamento de experiências de monitoramento de políticas públicas pela sociedade civil no Brasil. In: ROMANO, Jorge; HERINGER, Rosana (Org.). A política vivida: olhar crítico sobre monitoramento de políticas públicas. – 1. ed. – Rio de Janeiro: Ford Foundation, 2011.
VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Obrigatoriedade escolar na educação infantil. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 9, p. 245-262, jul./dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.