Teaching to read: teaching purposes in the context of literacy
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID24442Keywords:
Literacy. Reading teaching. Purposes for teaching reading. Literacy teachers.Abstract
This article deals with the teaching purposes for the initial teaching of reading. The relevance of such a discussion is supported by the fact that, even in an essentially graphocentric society, literacy - teaching reading and writing - still represents a challenge for Brazilian education networks. As a methodological option, a qualitative approach was adopted, in which data were collected from a semi-structured interview with four literacy teachers working in schools in the municipal network of Recife. The theoretical contribution is based in Soares (1998, 2015, 2016); Lerner (2002); Cafiero (2005); Leal and Melo (2006); among others. From the immersion in the data, it was observed that the teachers build varied methodological strategies, when developing reading teaching actions, in which the primary intentions are to favor students the establishment of relationships with the texts, for the acquisition of school and extra-school knowledge, in addition to providing a reading training that contemplates the dimension of pleasure in the act of reading.
Downloads
References
ADHARA. Entrevista. Recife (Pernambuco), 2 outubro. 2018; 5 março 2019.
ALTAIR. Entrevista. Recife (Pernambuco), 09 outubro. 2018.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi. O ensino da compreensão e a formação do leitor: explorando as estratégias de leitura. In: BARBOSA, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo e SOUZA, Ivane Pedrosa de (organizadoras). Práticas de leitura no ensino fundamental. — Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1º, 2º e 3º anos) do Ensino Fundamental. Brasília: MEC, SEB, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/docman/?task=doc_download&gid=12827&Itemid= . Acesso em 22/03/2018.
CAFIERO, Delaine. Leitura como processo: caderno do professor - Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
________________. Letramento e leitura: formando leitores críticos. In: RANGEL, Egon de Oliveira e ROJO, Roxane Helena Rodrigues (Coordenação). Língua Portuguesa: ensino fundamental - Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino; v. 19).
GERALDI, João Wanderley. O texto em sala de aula: leitura e produção. 3.ed. Campinas: Assoeste, 1984.
GOULART, Cecília. Letramento e modos de ser letrado: discutindo a base teórico-metodológica de um estudo. Revista Brasileira de Educação. v. 11 n. 33 set./dez. 2006.
KOCH, Ingedore Grünfeld Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.
KRAMER, Sônia. Alfabetização, leitura e escrita: Formação de Professores em curso. São Paulo: Ática, 2001.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. edição São Paulo: Editora Ática, 2004.
LEAL, Telma Ferraz; MELO, Kátia Reis. Planejamento do ensino da leitura: a finalidade em primeiro lugar. In: BARBOSA, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo;
SOUZA, Ivane Pedrosa de (orgs.). Práticas de leitura no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
LERNER, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2002.
NASHIRA. Entrevista. Recife (Pernambuco), 26 outubro. 2018.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Metodologia Interativa: um processo hermenêutico dialético. Interfaces Brasil/Canadá, Revista Brasileira de Estudos Canadenses - Porto Alegre, V1, N.1, 2001.
ROCHA, Ruth. O menino que aprendeu a ver. 2ª ed. – São Paulo: Quinteto Editorial, 1998.
SOARES, Magda. Projeto Alfaletrar – Ler e escrever, um direito de toda criança, 4 ed. Secretaria de Educação Lagoa Santa, 2015. (Apostila).
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SOUSA, Alexsandra Felix de Lima. Leitura no primeiro ano do ciclo de alfabetização: demandas de formação continuada de docentes da rede municipal de ensino do Recife. 2019. 112. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Pernambuco, Nazaré da Mata, 2019.
SOUZA, Ivane Pedrosa de LEITE, Tânia Maria Rios; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia de. Leitura, letramento e alfabetização na escola. In: BARBOSA, Maria Lúcia Ferreira de Figueiredo e SOUZA, Ivane Pedrosa de (organizadoras). Práticas de leitura no ensino fundamental. — Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Concepções de linguagem. In: ______. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.
ZANIAH. Entrevista. Recife (Pernambuco), 21 novembro. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.