Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24910Keywords:
Freinet’s Pedagogy, Teaching practice, Alternative methods, Pedagogical innovationAbstract
To what extent can the teaching practices developed by Célestin Freinet facilitate the teaching-learning process in an innovative way? Is there a current approach in Freinet Pedagogy and its teaching forms? Seeking to reflect on these issues, this article deals with three practical practices, fundamental, so that it is possible to understand Freinet Pedagogy and its essence: free text, collaborative work and the school newspaper. This is a qualitative research, conducted from the bibliographic method, based on books, articles and magazines on the topic addressed. Freinet brings with it an ideal of education that reflects its ideal of society, its principles and values ??while measuring and as a teacher. Thus, it removes arguments and authors that seek to prove the positive implications of Freinet's practices for teaching, and the timeliness of these methods for the construction of a meaningful and democratic teaching practice.
Downloads
References
AUDET, Marc. A Pedagogia Freinet. In: GAUTHIER, Clermont; TARDIFF, Maurice A Pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Tradução: Lucy Magalhães. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2010, p. 254-269.
DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.
ELIAS, Marisa Del Cioppo. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação / Marisa Del Cioppo Elias. 9. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
FREINET, Célestin. O Jornal Escolar. Tradução de Filomena Quadros Branco. Lisboa, Editorial Estampa, 1974.
FREINET, Célestin. Para uma escola do povo. Lisboa, Presença, 1973.
FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. Tradução de J. Baptista. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
FREINET, Élise. O Itinerário de Celéstin Freinet: a livre expressão na Pedagogia Freinet. Trad. Priscila de Siqueira. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1979.
IMBERNÓN, Francisco. Pedagogia Freinet: a atualidade das invariantes pedagógicas. Tradução: Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2012.
SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. 2ª ed. São Paulo: Scipione, 2007.
SANTOS, Maria Lúcia dos. A expressão livre no ensino da Língua Portuguesa: Pedagogia Freinet. São Paulo: Scipione, 1993 (Série Pensamento e Ação no Magistério).
SCARPATO, Marta. A livre expressão na Pedagogia Freinet. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação. Araraquara, v. 12, n. esp. 1, p.620-628, 2017.
TORNAGHI, Alberto. Educação Pelo Trabalho de Célestin Freinet. 1995. Disponível em:<http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/educacao/0028c.html>. Acesso em: 23 jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.