Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24910

Keywords:

Freinet’s Pedagogy, Teaching practice, Alternative methods, Pedagogical innovation

Abstract

To what extent can the teaching practices developed by Célestin Freinet facilitate the teaching-learning process in an innovative way? Is there a current approach in Freinet Pedagogy and its teaching forms? Seeking to reflect on these issues, this article deals with three practical practices, fundamental, so that it is possible to understand Freinet Pedagogy and its essence: free text, collaborative work and the school newspaper. This is a qualitative research, conducted from the bibliographic method, based on books, articles and magazines on the topic addressed. Freinet brings with it an ideal of education that reflects its ideal of society, its principles and values ??while measuring and as a teacher. Thus, it removes arguments and authors that seek to prove the positive implications of Freinet's practices for teaching, and the timeliness of these methods for the construction of a meaningful and democratic teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutor em História Social pela USP. Possui vínculo ao programa de pós-graduação em Educação da UDESC. Faz parte do grupo de pesquisa: História, tempo presente e culturas escolares.

Denise Furtado, Universidade do Estado de Santa Catarina

Licenciada em Pedagogia pela UDESC. Faz parte do grupo de pesquisa: História, tempo presente e culturas escolares.

References

AUDET, Marc. A Pedagogia Freinet. In: GAUTHIER, Clermont; TARDIFF, Maurice A Pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Tradução: Lucy Magalhães. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2010, p. 254-269.

DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.

ELIAS, Marisa Del Cioppo. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação / Marisa Del Cioppo Elias. 9. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

FREINET, Célestin. O Jornal Escolar. Tradução de Filomena Quadros Branco. Lisboa, Editorial Estampa, 1974.

FREINET, Célestin. Para uma escola do povo. Lisboa, Presença, 1973.

FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. Tradução de J. Baptista. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FREINET, Élise. O Itinerário de Celéstin Freinet: a livre expressão na Pedagogia Freinet. Trad. Priscila de Siqueira. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1979.

IMBERNÓN, Francisco. Pedagogia Freinet: a atualidade das invariantes pedagógicas. Tradução: Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2012.

SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. 2ª ed. São Paulo: Scipione, 2007.

SANTOS, Maria Lúcia dos. A expressão livre no ensino da Língua Portuguesa: Pedagogia Freinet. São Paulo: Scipione, 1993 (Série Pensamento e Ação no Magistério).

SCARPATO, Marta. A livre expressão na Pedagogia Freinet. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação. Araraquara, v. 12, n. esp. 1, p.620-628, 2017.

TORNAGHI, Alberto. Educação Pelo Trabalho de Célestin Freinet. 1995. Disponível em:<http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/educacao/0028c.html>. Acesso em: 23 jan. 2019.

Published

18-08-2021

How to Cite

Dallabrida, N., & Furtado, D. (2021). Free text, collaborative work and school presse in Freinet Pedagogy. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID24910