Johannes Hessen's epistemology and Paulo Freire's gnosiology
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25052Keywords:
Thematic Approach; Hessen; Freire; Science Teaching;Abstract
This work presents a theoretical-epistemological construction, based on Hessen's epistemology and Freire's gnosiology, in the context of looking at the Thematic Approach's curricular perspective. The objective of the analysis is to provide a theoretical basis to understand the process of apprehending themes in this perspective and, thus, contribute to the elaboration of pedagogical practices. Hessen's epistemology provides elements for understanding the process of interaction between subject and object. Freire's gnosiology allows an expansion of the pedagogical view of the didactic process, necessary for the apprehension to occur. The analyzes allow us to infer that the process of apprehending themes occurs through the interaction between teachers, students, scientists (subjects of knowledge) with the theme (object of knowledge) coming from reality. The interaction between subjects and objects occurs through interdisciplinary, dialogical and problematic didactic-pedagogical processes that must guarantee the student's understanding of the meaning and interpretation of the themes.
Downloads
References
ANGOTTI, José André Peres. Conceitos Unificadores e Ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 15, n. 1-4, p. 191-198, 1993.
BRICK, Elizandro Mauríco. Realidade e ensino de ciências. 2017. 400 p. Tese (Doutorado em Educação científica e tecnológica), Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, 2017.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André Peres; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: Fundamentos e métodos. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2007.
DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, Tensões e Transições. 1991. 219 p. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: FEUSP, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 65ª ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra. 2018b.
HALMENSCHLAGER, Karine Raquiel. Abordagem de temas em ciências da natureza no ensino médio: implicações na prática e na formação docente. 2014. 373 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, 2014.
HESSEN, Johannes. Teoria do conhecimento. 3 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
SANGIOGO, Fábio André. A elaboração conceitual sobre representações de partículas submicroscópicas em aulas de química da educação básica: aspectos pedagógicos e epistemológicos. 2014. 219 p. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Santa Catarina, 2014.
SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Uma trama conceitual centrada no currículo inspirada na pedagogia de Paulo Freire. Revista e-Curriculum, v. 16, n.4, p. 1142- 1174, 2018.
SOUZA, Kátia Reis de; MENDONÇA, André Luís de Oliveira. A atualidade da ‘pedagogia do oprimido’ nos seus 50 anos: a pedagogia da revolução de Paulo Freire. Trab. Educ. Saúde, v.17, n. 1, p. 1-12, Rio de Janeiro, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.