Johannes Hessen's epistemology and Paulo Freire's gnosiology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25052

Keywords:

Thematic Approach; Hessen; Freire; Science Teaching;

Abstract

This work presents a theoretical-epistemological construction, based on Hessen's epistemology and Freire's gnosiology, in the context of looking at the Thematic Approach's curricular perspective. The objective of the analysis is to provide a theoretical basis to understand the process of apprehending themes in this perspective and, thus, contribute to the elaboration of pedagogical practices. Hessen's epistemology provides elements for understanding the process of interaction between subject and object. Freire's gnosiology allows an expansion of the pedagogical view of the didactic process, necessary for the apprehension to occur. The analyzes allow us to infer that the process of apprehending themes occurs through the interaction between teachers, students, scientists (subjects of knowledge) with the theme (object of knowledge) coming from reality. The interaction between subjects and objects occurs through interdisciplinary, dialogical and problematic didactic-pedagogical processes that must guarantee the student's understanding of the meaning and interpretation of the themes.

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Author Biographies

Sabrina Gabriela Klein, Universidade Federal de Santa Maria

Possui doutorado em Educação em Ciências. Faz parte do grupo de pesquisa: GEPECID.

 

Cristiane Muenchen, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado em Educação pela mesma instituição e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora Associada da área de Ensino de Física e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências - Química da Vida e Saúde (PPGECQVS) e Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF) da Universidade Federal de Santa Maria. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo - GEPECiD.

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Published

18-08-2021

How to Cite

Klein, S. G. ., & Muenchen, C. . (2021). Johannes Hessen’s epistemology and Paulo Freire’s gnosiology. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25052