The educator in the space of social assistance policies
theoretical-methodological and ethical contribuitions
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID25084Keywords:
Social educators, Public Policies, Social assistance, Professional qualificationAbstract
The article focuses on the role of social educators in the field of public policies, specifically social assistance policies, in which this role (social educator) has been assumed by both high school egressed and professionals from humanities courses. Based on the assumption that the subjects who assume the role of “social educators” do not always feel prepared for a qualified performance with users of social assistance policy, the text seeks to offer a set of theoretical-methodological and ethical reflection as a subsidy to the action of this professional in the perspective of human and social development. To this end, it is based on the reflections of several thinkers, as well as on the assumptions of Socio-historical theory. The intention, as already explained, is to offer social educators who work in a context of vulnerability and exclusion, a systematic reflection that can guide their practices from the perspective of technical competence, political commitment, and human sensitivity.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Homo Sacer: O poder soberano e a vida nua. Tradução: Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
ALBERTO, Maria de Fátima Pereira; FREIRE, Alberto Mayara Limeira; LEITE, Fernando Moreira; GOUVEIA, Charlene Nayana Nunes Alves. As políticas públicas de assistência social e a atuação profissional dos(as) psicólogos(as). In: OLIVEIRA, Isabel Fernandes de; YAMAMOTO, Oswaldo Hajime (Org.). Psicologia e políticas sociais: Temas em debate. Belém: Ed. UFPA, 2014.
BAUMAN, Zygmunt. Vidas Desperdiçadas. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge. Zahar Ed., 2005.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução: Fernando Tomaz. 9.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BRASIL, Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome – MDS. Resolução n. 09 de 15 de abril de 2014. Diário Oficial da União, Brasília – DF, 16 de abril de 2014. Disponível em: http://www.mds.gov.br/cnas/legislacao/resolucoes/arquivos2014/resolucoes-cnas-2014/ Acesso em 18.12.2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Assistência Social. Resolução nº 17, de 2011. Ratifica a equipe de referência definida pela Norma Operacional Básica de Recursos Humanos do Sistema Único de Assistência Social – NOB-RH/SUAS Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 jun. 2011.
BRASIL. Conselho Nacional de Assistência Social. Resolução nº 269, de 13 de dezembro de 2006. Aprova a Norma Operacional Básica de Recursos Humanos do Sistema Único de Assistência Social – NOB-RH/SUAS. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 dez. 2006.
BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução: Newton Aquiles Von Zuben. 8.ed. São Paulo: Centauro, 2001.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: Quando a vida é passível de luto? Tradução Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Vida Precaria: El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós, 2009.
CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. Tradução: Diogo Mainardi. 14 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003
CATÃO, Maria de Fátima Fernandes Martins. Projeto de Vida Em Construção: na exclusão/inserção social. João Pessoa, Brasil: Editora Universitária - Universidade Federal da Paraíba (UFPB), 2001.
CORDEIRO, Alexandre Magno; OLIVEIRA, Glória Maria; RENTERIA, João Miguel; GUIMARÃES, Carlos Alberto. Revisão sistemática: Uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro dos Cirurgiões. Rio de Janeiro, v. 34, n. 6, p. 428-431, nov/dez., 2007. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-69912007000600012 Acesso em 17.12.2020.
DIAS, Maria Madalena Pessoa. Implantação, expansão e regionalização dos CREAS na Paraíba: avanços e desafios. 2015. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Programa de Pós-Graduação em Serviço Social, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa – PB, 2015. Disponível em https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/7801/2/arquivototal.pdf Acesso em 17.12.2020.
FANTIN, Maristela. Educação Popular com Arte: Pintando Nova Cores nas Práticas Coletivas. In: Reunião Anual da ANPED, 28., Caxambu, 2005. p.18. Disponível em https://anped.org.br/sites/default/files/gt061200int.pdf Acesso em 20.01.2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HELLER, Agnes. Teoria de los sentimientos. 3. ed. Madrid: Editoral Fontamara S.A, 1979.
MELLO, Guiomar Namo de. Magistério de 1° grau: da competência técnica ao compromisso político. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados,1998.
JACCOUD, Luciana; BICHIR, Renata; MESQUITA, Ana Cleusa. O SUAS na proteção brasileira: transformação recentes e perspectivas. Novos Estudos. CEBRAP. São Paulo, v. 36. n. 02, p. 37-53, jul/out., 2017. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/nec/v36n2/1980-5403-nec-3602-37.pdf Acesso em 05.01.2021.
MARX, Karl. O Dezoito Brumário de Louis Bonaparte. Tradução: Nélio Schneider São Paulo: Boitempo, 2011.
MELLO, Thiago. Faz Escuro Mas eu Canto. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
PEREIRA, Potyara Amazoneida Pereira. Discussões conceituais sobre política social como política pública e direito de cidadania. In: BOSCHETTI, Ivanete; BEHRING, Elaine Rosseti; SANTOS, Silvana Maria de Morais dos; MIOTO, Regina Célia Tamaso. (Orgs.). Política Social no Capitalismo: tendências contemporâneas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
RIOS, Terezinha Azeredo. Ética e Competência. São Paulo: Cortez, 2004.
ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa. Tradução: Manuel José do Carmo Ferreira e Alvamar Lamparelli. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes. 2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso sobre as Ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1995.
SAWAIA, Bader. Sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: SAWAIA, Bader. (Org). As artimanhas da exclusão: Análise psicossocial e ética da desigualdade social. 2. ed. Petrópolis – RJ: Vozes, 2001.
SIMÔES, Carlos. Curso de Direito do Serviço Social. 6.ed. São Paulo. Cortez, 2012.
SOUZA, Marina Leal de; FREITAS, Lucinéia Silva de; SANTOS, Simone Silveira dos. I Encontro de Educadores Sociais de Assistência Social de Paranaíba/Ms: um relato de experiência. Anais do Sciencult. Paranaíba, v. 6, n. 1, p. 167-180, 2015. Disponível em https://anaisonline.uems.br/index.php/sciencult/article/view/3101/3159. Acesso em 21.01.2021.
XIMENES, Verônica Morais; BARROS, João Paulo Pereira. Perspectiva Histórico-Cultural: que contribuições teórico-metodológicas podem dar a práxis do psicólogo comunitário? Psicologia Argumento. Curitiba, v. 27, n. 56, p. 65-76, jan./mar., 2009. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/19975/19265 Acesso em 20.01.2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.