The dialogicity in remote synchronic classes
dialogue with ideas of Bakhtin and Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25086Keywords:
Education, Remote education, Language, DialogicityAbstract
In this paper, in a dialogue with ideas of Bakhtin (1997, 2006) and Paulo Freire (1967, 1992, 2013), we have analyzed dialogic processes enabled by digital technology in remote synchronic classes in Higher Education. Empirical data were obtained from participation and observation of synchronic classes of two disciplines of the Post-graduation Course in Education of Universidade Federal do Rio Grande do Norte in the second semester of the 2020 school year. The analyses have pointed out difficulties in the effective of dialogue, thus affecting the collective creation of knowledge from a dialogic perspective due to the lack of visual and extra-verbal elements of enunciation, the limitations of turn-taking, and the impossibility of simultaneous speech. In addition to the difficulties in keeping their participation in the dialogue because of the need to use the required technologies. In contrast, the availability of online tools has emerged as a possibility to strengthen the dialogue in the digital universe.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. Tradução Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 12. ed. São Paulo: HUCITEC, 2006.
BARBOZA, Andressa Cristina Coutinho. Narrativas orais infantis: das tarefas solicitadas as saídas criativas. 2010, 258f. (Tese Doutorado) ? Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, 2010.
BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino remoto emergencial e a educação a distância. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, jul. de 2020. Disponível em:https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 10 nov. 2020.
BRASIL. Portaria n° 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 23 jan. 2021.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. Disponível em: https://lelivros.love/book/download-pedagogia-do-oprimido-paulo-freire-em-epubmobi-e-pdf. Acesso em: 12 set. 2020.
HINE, Christine. Etnografía virtual. Tradução Cristian P. Hormazábal. Barcelona: editorial UOC, 2004.
MENEGASSI, Renilson José; CAVALCANTI, Rosilene da Silva de M. Conceitos axiológicos bakhtinianos em propaganda impressa. Revista Alfa, São Paulo, v. 57, n. 2, p. 433-449, ago./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/alfa/v57n2/05.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
MOMO, Mariangela. Diários de Campo. Natal (Rio Grande do Norte), 5 out. a 17 dez. 2020.
POLIVANOV, Beatriz. Etnografia virtual, netnografia ou apenas etnografia? Implicações dos termos em pesquisas qualitativas na Internet. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 36., 2013, Manaus. Anais [...]. Manaus: Universidade Federal do Amazonas/Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2013. 1 Online.
SILVA, de Medeiros da. Diários de Campo. Natal (Rio Grande do Norte), 5 out. a 17 dez. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 023/2020-CONSEPE, de 01 de junho de 2020. Regulamenta a oferta de atividades acadêmicas remotas na UFRN. Natal: CONSEPE, 2020. Disponível em: https://ufrn.br/imprensa/noticias/36413/. Acesso em: 16 nov. 2020.
VELHO, Gilberto. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.