The dialogicity in remote synchronic classes

dialogue with ideas of Bakhtin and Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25086

Keywords:

Education, Remote education, Language, Dialogicity

Abstract

In this paper, in a dialogue with ideas of Bakhtin (1997, 2006) and Paulo Freire (1967, 1992, 2013), we have analyzed dialogic processes enabled by digital technology in remote synchronic classes in Higher Education. Empirical data were obtained from participation and observation of synchronic classes of two disciplines of the Post-graduation Course in Education of Universidade Federal do Rio Grande do Norte in the second semester of the 2020 school year. The analyses have pointed out difficulties in the effective of dialogue, thus affecting the collective creation of knowledge from a dialogic perspective due to the lack of visual and extra-verbal elements of enunciation, the limitations of turn-taking, and the impossibility of simultaneous speech. In addition to the difficulties in keeping their participation in the dialogue because of the need to use the required technologies. In contrast, the availability of online tools has emerged as a possibility to strengthen the dialogue in the digital universe.

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Author Biographies

Mariangela Momo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora associada do Centro de Educação da UFRN, pesquisadora do Grupo de Pesquisa Crianças, Infâncias, Cultura e Educação (UFRN) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN, Natal RN. Possui graduação em Pedagogia, especialização em Educação Infantil e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB).

Silvana de Medeiros da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora da Educação Infantil no Centro Municipal de Educação Infantil – CMEI Professora Maria Eunice Davim, Natal RN e inspetora escolar na Escola Estadual Presidente Café Filho, Natal RN. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), pesquisadora do Grupo de Pesquisa Crianças, Infâncias, Cultura e Educação (UFRN). Possui graduação em Pedagogia e especialização em Educação Infantil pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e especialização em Educação Especial pela Universidade Estadual do Maringá (UEM).

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Published

18-08-2021

How to Cite

Momo, M., & de Medeiros da Silva, S. (2021). The dialogicity in remote synchronic classes: dialogue with ideas of Bakhtin and Paulo Freire. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25086