John Dewey e Ralph W. Emerson

educação, arte e democracia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25102

Keywords:

John Dewey, Ralph Waldo Emerson, Sophistry, Aesthetics

Abstract

The article aims to clarify John Dewey’s conception of the interchanges between education, art and democracy, with the purpose of suggesting paths for a critique of today’s pedagogical trends. To achieve this goal, John Dewey’s theses on the intellectual production of Ralph Waldo Emerson published in the 1903 essay “Emerson, the philosopher of democracy” are analyzed. The method used for this endeavor is the rhetorical analysis proposed by Perelman and Olbrechts-Tyteca. In line with such theses, Emerson’s ideas are examined in the Sophistic light, in a version opposite to that assumed by Plato, with special attention to the notions of perception, power and democracy, which are related to the Dewey concepts of immediate experience, experience aesthetic and democratic experience. The article concludes that John Dewey’s reflections inspired by Emerson suggest that education today must be guided by the transforming power of the imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane da Silva, Universidade de São Paulo

Doutora em educação, filiada ao Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia, é pós-doutoranda e professora colaboradora na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – Universidade de São Paulo (Ribeirão Preto/SP), onde também atua no Programa de Pós-Graduação em Educação.

Horacio Héctor Mercau, Universidade de São Paulo

Doutor em filosofia, filiado ao Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia, é pós-doutorando vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – Universidade de São Paulo (Ribeirão Preto/SP).

Marcus Vinicius da Cunha, Universidade de São Paulo

Doutor em educação, líder do Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia, é professor associado da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – Universidade de São Paulo (Ribeirão Preto/SP), credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

ARISTÓTELES. Retórica. Tradução Manuel Alexandre Júnior, Paulo F. Alberto e Abel do Nascimento Pena. Lisboa: Imprensa Nacional/Casa da Moeda, 1998.

BICKMAN, Martin. From Emerson to Dewey: the fate of freedom in American education. American Literary History, v. 6, n. 3, p. 385-408, 1994.

CRICK, Nathan. Dewey for a new age of fascism: rhetoric and democratic deliberation. University Park: Penn State University, 2019. E-book.

CUNHA, Marcus Vinicius. Crítica e contexto: acerca do auditório de John Dewey. Educação e Cultura Contemporânea, v. 5, n 9, p. 165-178, 2008.

DEWEY, John. Art as experience. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Later Works, 1925-1953Electronic Edition, 2003a. (v. 10, 1934).

DEWEY, John. Creative democracy: the task before us. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Later Works, 1925-1953. Electronic Edition, 2003b. (v.14, 1939-1941).

DEWEY, John. Democracy and education: an introduction to the philosophy of education. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Middle Works, 1899-1924. Electronic Edition, 2003c. (v. 9, 1916).

DEWEY, John. Emerson: The philosopher of democracy. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Middle Works, 1899-1924. Electronic Edition, 2003d. (v. 3, 1903-1906).

DEWEY, John. Experience and nature. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Later Works, 1925-1953. Electronic Edition, 2003e. (v. 1, 1925).

DEWEY, John. Freedom and culture. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Later Works, 1925-1953. Electronic Edition, 2003f. (v. 13, 1939).

DEWEY, John. The postulate of immediate empiricism. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Middle Works, 1899-1924. Electronic Edition, 2003g. (v. 3, 1903-1906).

DEWEY, John. Reconstruction in philosophy. In: BOYDSTON, Jo Ann; HICKMAN, Larry (org.). The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. 2. ed. The Middle Works, 1899-1924. Electronic Edition, 2003h. (v. 12, 1920).

EMERSON, Ralph Waldo. Education. In: SPILLER, Robert E.; WILLIAMS, Wallace E. (org.). The early lectures of Ralph Waldo Emerson. v. 3. Cambridge: Belknap-Harvard, 1972. E-book.

EMERSON, Ralph Waldo. A conduta para a vida. Tradução C. M. Fonseca. São Paulo: Martin Claret, 2003a.

EMERSON, Ralph Waldo. Ensaios. Tradução Jean Melville. São Paulo: Martin Claret, 2003b.

EMERSON, Ralph Waldo. Essays and poems. New York: Barnes & Nobles, 2004.

EMERSON, Ralph Waldo. Natureza. Tradução Davi Araújo. São Paulo: Dracaena, 2011.

KOOPMAN, Collin. Pragmatism as a philosophy of hope: Emerson, James, Dewey, Rorty. The Journal of Speculative Philosophy, v. 20, n. 2, p. 106-116. 2006.

PERELMAN, Chaïm; OLBRECHTS-TYTECA, Lucie. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução Maria E. Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PLATÃO. Protágoras (ou Sofistas). In: Platão. Diálogos I. Tradução de Edson Bini. São Paulo: EDIPRO, 2007.

POULAKOS, John. Sophistical rhetoric in Classical Greece. Columbia: University of South Carolina, 1995.

PROTÁGORAS. Fragmentos y testimonios. Tradução José Barrio Gutierrez. Buenos Aires: Aguilar, 1965.

RYAN, Allan. John Dewey and the high tide of American liberalism. New York: W. W. Norton, 1995.

SHKLAR, Judith N. Emerson and the inhibitions of democracy. Political Theory, v. 18, n. 4, p. 601-614, 1990.

SILVA, Tatiane. Análise retórica da influência sofista no discurso filosófico e educacional de John Dewey. 2017. (Tese de Doutorado) ? Programa de Pós-graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, 2017.

WESTBROOK, Robert Brett. John Dewey and American democracy. Ithaca: Cornell University, 1991.

WEST, Cornel. The American evasion of philosophy: a genealogy of Pragmatism. Hampshire: Macmillan, 1989.

Published

18-08-2021

How to Cite

da Silva, T., Mercau, H. H., & da Cunha, M. V. (2021). John Dewey e Ralph W. Emerson: educação, arte e democracia. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25102