"Dear diary...” The construction of historical knowledge through Anne Frank comic books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25254

Keywords:

History Teaching, Comic book, Historical consciousness, Historical literacy

Abstract

This article analyzes the possibilities of building historical knowledge through comics, specifically, Anne Frank's Comic Book, adapted by Mirella Spinelli (FRANK, 2017). Based on the theoretical contribution produced from the notions of historical consciousness by Jörn Rüsen (2011) and literacy and historical empathy by Peter Lee (2016, 2003), the article explores literary adaptation, building a teaching proposal aimed at favoring the elaboration of historical knowledge by students. In addition, it mobilizes the theoretical and methodological apparatus of Marc Bloch (2001) and Jörn Rüsen (2011). The analysis of the graphic novel as a didactic resource showed: a) the importance of using different historical sources in the classroom; and b) the multiple possibilities of students' learning paths, through a new way of understanding and thinking about History, specifically, through comics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Mozini Subtil, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduanda em História pela Universidade Federal do Espírito Santo. É membro do Grupo de Pesquisa Memórias, Narrativas e Histórias das/nas escolas: diálogos na formação de professores.

Miriã Lúcia Luiz, Universidade Federal do Espírito Santo

Prof.ª da Universidade Federal do Espírito Santo (Vitória, Brasil). É membro do Núcleo Capixaba de Pesquisa em História da Educação (NUCAPHE) e coordenadora do Grupo de Pesquisa Memórias, Narrativas e Histórias das/nas escolas: diálogos na formação de professores.

References

ALVES, Ronaldo Cardoso. Aprender História com sentido para a vida: consciência histórica em estudantes brasileiros e portugueses (São Paulo). 2011, 322f. (Tese de doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, 2011.

AZEVEDO, Crislane Barbosa. Planejamento docente na aula de história: princípios e procedimentos teórico-metodológicos. Revista Metáfora Educacional, Bahia, n. 14, p. 3-28, jan./jun. 2013.

BARCA, Isabel. Literacia e consciência histórica. Educar em Revista, Curitiba, Número Especial, p. 93-112, 2006.

BLOCH, Marc. Apologia da História. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BURKE, Peter. A escola dos Annales (1929-1989): a revolução francesa da historiografia. Tradução Nino Odalia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

FRANK, Anne. O Diário de Anne Frank em Quadrinhos. Roteiro e ilustração de Mirella Spinelli. São Paulo: Nemo, 2017.

HALBSWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2006.

KARNAL, Leandro; TATSCH, Flavia Galli. In: PINSKY, Carla Bassanezi; LUCA, Tania Regina de (Orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009.

LEE, Peter. In: BARCA, Isabel (Org.). Educação histórica e museus. Braga: Lusografe, 2003, p. 19-36.

LEE, Peter. Literacia histórica e história formativa. Educar em Revista, Curitiba, Número Especial, n. 60, p. 107-146, 2016.

MILIAN, Vanessa Kiara Rodrigues. Literatura e Ensino de História: a construção do conhecimento histórico em sala de aula a partir das crônicas de Lima Barreto. 2015. 151f. Dissertação (Mestrado em História Social) – Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2015.

PEREIRA, Nilton Mullet; SEFFNER, Fernando. O que pode o ensino de História? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 113-128, 2008.

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011. p. 109-127.

Published

16-09-2021

How to Cite

Mozini Subtil, B., & Lúcia Luiz, M. (2021). "Dear diary.” The construction of historical knowledge through Anne Frank comic books. Journal Education in Question, 59(60). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n60ID25254