The discursive representations about internationalization by teachers of English in continuing education
DOI:
https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID25293Keywords:
Internationalization of Education, English Language Teachers’ Education, Federal Institutes, SETEC/CAPES-NOVAAbstract
In this article, we investigate the discursive representations on the internationalization of education by teachers of English from the Federal Network of Vocational, Scientific and Technological Education (RFEPCT) participating in the SETEC-CAPES/NOVA Continuing Education Program. Theoretical and methodological assumptions are guided by Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 2016 [1992]; 2003) and Critical Internationalization (VAVRUS; PEKOL, 2015; STEIN, 2019), which, respectively, find points of intersection in social change through discourse as a social practice and in the principles of ethics, equity and social justice. A structured online questionnaire was applied to a group of English teachers in order to enable data generation. The responses of the participating teachers signaled representations of internationalization based on beneficial aspects of the process, showing hegemonic and counter-hegemonic discourses. The study made it possible to understand that delimiting hegemonies and counter-hegemonies in the discursive representations of the participating teachers about internationalization is a complex task, because in these representations hybrid and conflicting meanings coexist.
Keywords: Internationalization of Education. English Language Teachers’ Education. Federal Institutes. SETEC/CAPES-NOVA.
Downloads
References
BATISTA JR., José Ribamar Lopes; SATO, Denise Tamaê Borges; MELO, Iran Ferreira. (org.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018.
BAZERMAN, Charles. Systems of Genres and the Enactment of Social Intentions. In: FREEDMAN, Aviva; MEDWAY, Peter. Genre and the new rhetoric. London: Taylor & Francis, 1994.
BRANDENBURG, Uwe.; DE WIT, Hans. The End of Internationalization. International Higher Education. Chestnut Hill, v. 1, n. 62, p. 15–16, dec./feb. 2011. Disponível em: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/8533. Acesso em: 20 jul. 2020.
BRASIL. Chamada Publica SETEC/MEC no 01/2015, de 22 de setembro de 2015 RETIFICAÇÃO de 01 de junho de 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/190-secretarias-112877938/setec-1749372213/46021-editais-setec-2015. Acesso em: 10 abr. 2021.
CAVALCANTE, Rivadavia Porto. Faces do agir docente em projetos cooperativos de internacionalização: uma leitura interacionista sociodiscursiva de representações sobre políticas de idiomas estrangeiros no contexto dos Institutos Federais. 2016, 292f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, 2016.
CAVALCANTE, Rivadavia Porto. Política linguística e formação de professores de inglês no contexto da cooperação Brasil-Estados Unidos. In: SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de; PONTE, Andrea Silva; SOUSA-BERNINI, Emny Nicole B. de. (org.). Fotografias da política linguística na pós-graduação no Brasil. – João Pessoa: Editora UFPB, 2019.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth M. Justiça Social: desafio para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
DUTRA, Deise Prina. Os passos da pesquisa em formação de professores de línguas no Brasil. In: SILVA, Kléber Aparecido; MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana; PEREIRA FILHO, Cesário Alvim. (org.). A formação de professores de línguas: políticas, projetos e parcerias. Campinas: Pontes, 2015.
FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse. Textual analysis for social research. Londres-Nova York: Routledge, 2003.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2016 [1992].
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019 [1987].
LEAL, Fernanda Geremias; MORAES, Mário César Barreto.; OREGIONI, Soledad. Hegemonía, contrahegemonía no contexto da internacionalização de la Educación Superior: Criterios para uma análisis crítica e reflexiva do campo. Integración y Conocimiento, Córdoba, v. 7, n. 2, p. 150–166, jun./dez. 2018. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/21929 . Acesso em: 21 abr. 2021.
LIMA, Manolita Correia; CONTEL, Fabio Betioli. Internacionalização da Educação Superior: nações ativas, nações passivas e a geopolítica do conhecimento. São Paulo: Alameda, 2011.
LIMA, Manolita; MARANHÃO, Carolina. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 14, n. 3, p. 583-610, nov. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-40772009000300004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 01 dez. 2020.
MAGALHÃES, Izabel. Introdução: a análise de discurso crítica. DELTA, São Paulo, v. 21, n. Especial, p. 1-9, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-44502005000300002 . Acesso em: 12 dez. 2020.
MOROSINI, Marilia. Guia para a Internacionalização Universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.
NEZ, Egeslaine; FRANCO, Maria Estela Dal Pai. Geopolítica do conhecimento na pós-graduação brasileira. In: GIANEZINI, Kelly; LAUXEN, Sirlei de Lourdes; VOLPATO, Gildo; FRANCO, Maria Estela Dal Pai. (org.). Educação superior: políticas públicas e institucionais em perspectiva. Florianópolis: Dois Por Quatro; Criciúma: UNESC, 2018.
PERROTTA, Daniela. La internacionalización de la universidad: debates globales, acciones regionales. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Instituto de Estudios y Capacitación – IEC – CONADU, 2016.
RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane Melo. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes Editores, 2011.
SOUZA, Cláudia Schiedeck Soares. Os institutos federais e a internacionalização: concepções, reflexões e desafios. In: SOUZA, Carlos Fabiano; MANHÃES, Elane Kreile. (org.). Olhares em rede: diálogos oportunos no âmbito do ensino e da aprendizagem de inglês na rede federal tecnológica. Curitiba: Appris, 2018.
STEIN, Sharon. Critical internationalization studies at an impasse: making space for complexity, uncertainty, and complicity in a time of global challenges. Studies in Higher Education, London, v. 44, n. 1, dec. 2019. Disponível em: http://doi.org/10.1080/03075079.2019.1704722. Acesso em: 16 jul. 2020.
VAVRUS, Frances; PEKOL, Amy. Critical internationalization: moving from theory to practice. FIRE – Forum for International Research in Education, Bethlehem, v. 2, n. 2, jan. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.18275/fire201502021036. Acesso em: 16 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Journal Education in Question shall retain the copyright in all articles that it publishes.
The authors and co-authors of articles and book reviews, published in the Journal Education in Question, shall wait for at least 1 (one) year before they are allowed to submit new works for publication.