The use of digital technologies in the 21st century classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID25689

Keywords:

Pedagogical Practices, Teachers, Digital Technologies, Classrooms, Schools

Abstract

This article aims to characterize elementary school teachers’ pedagogical conceptions and practices, and also understand the school position regarding the use of digital technologies in classrooms, at a time that “the movement towards personalization is already advanced in medicine and we need to move quickly towards this, also in the world of education” (ROBINSON, 2019). The empirical study fits into a qualitative approach, through the case study modality, assuming an interpretive paradigm. Data were collected through document analysis, observation and interview, then we’ve proceeded to content analysis, using triangulation. Participants are 6 elementary school teachers form a private school in Lisbon, Portugal. The results point out the existence of teachers’ willingness, confidence and skills, although the use of technologies by students, during classes, is not significant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Semião, UIDEF, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Daniela Semião, Master in Teacher Education and Supervision, by the Education Institute of the University of Lisbon. PhD student in Teacher Training and Supervision, at the Institute of Education, University of Lisbon. Scholarship from FCT, Foundation for Science and Technology, I.P.- Portugal (ref. Nº UI / BD / 150761/2020), at the Research and Development Unit in Education and Training (UIDEF), Institute of Education, University of Lisbon.

Luís Tinoca, UIDEF, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Luís Tinoca, PhD in Science Education, University of Texas at Austin, United States. Assistant Professor at the Institute of Education, University of Lisbon. Researcher in the Education Research and Development Unit, University of Lisbon. Collaborator researcher at the Distance Education Laboratory, Universidade Aberta, Portugal.

References

AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013.

AZEVEDO, Joaquim. O nosso modelo escolar é do séc. XVIII e não está adaptado à realidade. Diário de Notícias, Lisboa, 25 jan. 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BENTO, Marco. A cápsula do tempo de um professor a.C. (antes da Covid) e d.C. (durante a Covid). Jornal Público, Lisboa, 2 out. 2020.

COSTA, Fernando Albuquerque; VIANA, Joana; TREZ, Ticiana; GONÇALVES, Catarina; CRUZ, Elisabete. Desenho de atividades de aprendizagem baseado no conceito de aprender com tecnologias. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL CHALLENGES 2017. Aprender nas nuvens. Anais [...]. Braga, 2017.

CRUZEIRO, Marco; ANDRADE, António; MACHADO, Joaquim. Formação de professores e utilização das tecnologias digitais na escola. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Porto, n. 19, p. 281-307, jan. 2019.

DIREÇÃO GERAL de Estatísticas da Educação e Ciência (Site). Recursos Tecnológicos das Escolas. Disponível em: https://www.dgeec.mec.pt/np4/100/. Acesso em: 27 abr. 2021.

ESCOLA, Joaquim; FLORES, Paula Quadros; PERES, Américo. A concepção de boas práticas segundo os professores do 1º Ciclo do Ensino Básico. In: CONGRESSO LUSOCOM, 8., 2009. Anais [...]. Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2009.

EUROPEAN COMISSION. Supporting teacher competence development for better learning outcomes. Brussels: European Comission, 2013.

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE. Digital Education at School in Europe. Relatório Eurydice. Luxemburgo: Publications Office of the European Union, 2019.

EUROPEAN UNION (Site). Survey on learning environments. 2019. Disponível em: https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/viewpoints/surveys/survey-on-learning-environment.htm. Acesso em: 22 abr. 2020.

FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele; TORRES, Patricia Lupion. Metodologias ativas e tecnologias digitais. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 52, p. 1-30, abr./jun. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n52ID15762. Acesso em: 22 abr. 2020.

GILSTER, Paul. Digital Literacy. Nova Iorque: John Wiley, 1997.

IKEDA, Miyako. "Were schools equipped to teach – and were students ready to learn – remotely?". PISA in Focus. OECD Publishing, Paris, n. 108, 29 set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1787/4bcd7938-en. Acesso em: 27 abr. 2021.

LAGARTO, José Reis. Inovação, TIC e Sala de Aula. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2013. Anais [...]. Universidade Federal de Santa Maria, 2013.

MIRANDA, Guilhermina Lobato. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo, Lisboa, n. 3, p.41-50, maio/ago. 2007.

MORIN, Edgar. Eloge de la métamorphose. Le Monde, Paris, 9 jan. 2010.

NÓVOA, António. Educação 2021: para uma história do futuro. Revista Iberoamericana de Educación, n. 49, p. 181-199, jan./abr. 2009.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, set. 2019.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara. Nothing is new, but everything has changed: a viewpoint on the future school. Prospects, v. 49, p. 35-41, jul. 2020.

OECD. Teachers' ICT and problem-solving skills: competencies and needs education indicators in focus. Paris: OECD Publishing, 2016.

OECD. "What does innovation in pedagogy look like?". Teaching in Focus. Paris: OECD Publishing, 2018.

OECD. TALIS 2018 Results: Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. Paris: OECD Publishing, 2019. (v. 1).

OECD. The impact of covid-19 on education ? insights from education at a glance. Paris: OECD, 2020.

OLIVEIRA, Maria do Carmo. #memorialdoconvento: uma abordagem tecnológica. Sisyphus, Lisboa, v. 7, n. 1, p. 103-122, 2019.

PACHECO, José. Aulas no século XXI são um escândalo. Com aulas ninguém aprende. Observador, 10 abr. 2016.

PAIVA, Jacinta; PAIVA, João; FIOLHAIS, Carlos. Uso das tecnologias pelos professores portugueses. Repositório Geral da Universidade de Coimbra, 2003.

PANIGUA, Alejandro; ISTANCE, David. Teachers as designers of learning environments: the importance of innovative pedagogies, educational research and innovation. Paris: OECD Publishing, 2018.

PEDRO, Neuza. "Integração educativa das TIC": proposta de um instrumento e de uma nova abordagem ao conceito. Educação, Formação & Tecnologias, v. 5, n. 1, p. 3-16, maio 2012.

PEDRO, Neuza; MATOS, João Filipe. As Tecnologias nas Escolas: (requerem) novas ferramentas, novos espaços e novas dinâmicas. In: SANTOS, Maria Emília Brederode; MIGUÉNS, Manuel. Estado da Educação 2018 (Conselho Nacional de Educação), Lisboa, 2019. p. 296-303.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para uma nova profissão. Pátio, Revista Pedagógica, Porto Alegre, n. 17, p. 8-12, maio/jul. 2001.

PIEDADE, João; PEDRO, Neuza. Análise da utilização das tecnologias digitais por diretores escolares e professores. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 52, p. 1-30, abr./jun. 2019.

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, out. 2001.

ROBINSON, Ken. Standardisation broke education. Here's how we can fix our schools. Wired, 22 abr. 2019.

SCHLEICHER, Andreas. Entrevista com Andreas Schleicher, diretor da OCDE para a Educação. [Entrevista cedida a] TVI 24, Portugal, 28 maio 2018. Disponível em: https://tvi24.iol.pt/videos/sociedade/entrevista-com-andreas-schleicher-diretor-da-ocde-para-a-educacao/5b0d1fb20cf29778fd1fecba. Acesso em: 22 abr. 2020.

SCHLEICHER, Andreas. A learning culture for the digital world - something to learn from Moscow? Teacher Magazine, 30 set. 2019.

TRINDADE, Vitor Manuel. Práticas de formação: métodos e técnicas de observação, orientação e avaliação (em supervisão). Lisboa: Universidade Aberta, 2007.

VIANA, Joana; PERALTA, Helena. Aprender na era digital: Do currículo para todos ao currículo de cada um. Revista Portuguesa de Educação, Coimbra, v. 33, n. 1, p. 137-157, jun. 2020.

VINCENT-LANCRIN, Stéphan; GONZÁLEZ-SANCHO, Carlos; BOUCKAERT, Mathias; DE LUCA, Frederico; FERNANDEZ-BARRERRA, Meritxell; JACOTIN, Gwénaël; URGEL, Joaquin; VIDAL, Quentin. Fostering Students' Creativity and Critical Thinking: What it Means in School. Educational Research and Innovation. Paris: OECD Publishing, 2019.

Published

23-09-2021

How to Cite

Semião, D. ., & Tinoca, L. (2021). The use of digital technologies in the 21st century classes. Journal Education in Question, 59(61). https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n61ID25689